Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det har blitt helt vanlig de siste årene. De styrer bonus som de selv vil. Etter kjerringa hadde en ulykke med sin bil datt bonus fra 60 til 30. Byttet forsikring tidligere for raskt å komme opp igjen...

så ringte de fra den forsikringen hun hadde under ulykken og ga 60% igjen hvis hun byttet tilbake.

Høres ut som en dårlig løsning for forsikringstakere kollektivt, tidligere var det en felles standard mellom selskapene.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har blitt helt vanlig de siste årene. De styrer bonus som de selv vil. Etter kjerringa hadde en ulykke med sin bil datt bonus fra 60 til 30. Byttet forsikring tidligere for raskt å komme opp igjen...

så ringte de fra den forsikringen hun hadde under ulykken og ga 60% igjen hvis hun byttet tilbake.

Høres ut som en dårlig løsning for forsikringstakere kollektivt, tidligere var det en felles standard mellom selskapene.

Ja, synes det har blitt litt merkelig.. Flere reklamerer jo med 50% startbonus nå.

Lenke til kommentar

Ville personlig latt være. Det bør være opp til kjøper om han/hun syns dette er aktuelt eller ikke. Om kjøper da er såpass "mistenksom", kan kjøper heller punge ut for denne NAF-testen selv. Er du veldig, veldig grei, så kan man kanskje spleise?

Men blir jo vanskelig med lange ventetider som du sier. Er vel bare NAF som gjør dette da de er helt uavhengige, og i tillegg ikke utfører reparasjoner. Et vanlig verksted kunne jo fort funnet feil både her og der..

Det burde være nok å være ærlig :)

NAF er ikke lenger nøytrale, de driver med reparasjoner som alle andre.

Sist jeg hadde en bil på EU-kontroll hos de ble den rævkjørt med kald motor og bremsene fikk såpass juling at det ikke var trygt å kjøre den etterpå.. NAF var frekke nok til å ikke nevne bremsene, derimot ga de meg tilbud på reparasjon av andre mangler de fant.

Jeg kommer aldri til å benytte noen av NAF sine tjenester igjen.

Alle ordentlige merkeverksteder tilbyr tilstandskontroll av bil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd tilsvarende andre steder, men da har de tatt ansvar.

NAF nektet for at bilen hadde vært på annen kjøretur enn rundt bygget.. Det må i tilfelle ha vært jævlig mange runder.

Jeg pleier å være den plagsomme kunden som venter ved verkstedet mens bilen, snøscooterne osv er på service.

På min nåværende bil har man geofencing, det er ikke så dumt :)

Lenke til kommentar

Lønner seg altså å prute litt med forsikring gitt...

Ingen tvil om det. Startet på 13' for min med full bonus, men endte på 8-8.500,-.

For 2,5 år siden startet jeg på 7700 med fagforeningsrabatt på en Toyota Prius og 20 prosent startrabatt. Etter diverse bytter er jeg nå tilbake til samme selskap med 70 prosent rabatt og pris på ca. 2300 NOK. Hadde jeg ikke gjort noe hadde vel prisen vært ca. 5600... Illojalitet premieres veldig godt, spesielt de første årene med forsikring.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg ble oppringt av IF helt ut av det blå, og lot de utfordre min nåværende forsikring. De kunne ikke gi meg 40%, siden jeg allerede hadde 30% hos et annen selskap. Virker helt tullete om du spør meg, spesielt siden de er mer villige til å gi 40% til en 18-åring fremfor en som er over 25.

Lenke til kommentar

Angående det med mekanikere som råkjører andres biler. Jeg leverte en bil på et verksted for å bytte skiver/klosser/væske i fjor og hadde installert dashcam. Når jeg sjekket minnekortet så kunne man se alt loool. Han var veldig interessert i sportsfilteret  :tease: og under testkjøringen ga han full gass og skiftet gir helt på enden, ca 6k rpm :nei:

Var en gammel Volvo S60 2.0T så gadd ikke å gjøre noe med det.

Endret av DD-
Lenke til kommentar

Jeg var såpass heldig at på første bilforsikring som står i mitt navn, har jeg nå 70% bonus i IF, fordi at jeg kunne få bevist at jeg hadde kjørt skadefritt i jobb i noen år (fikk underskrift av sjef på et skjema jeg fikk av IF). Visste ikke dette var mulig før min far nevnte det for meg her i fjor...

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Jeg vitnet en gang en mekaniker som drepte en bil som stod utfor verkstedet hans. Han startet bilen på kaldeste vinteren og begynte å ruse motoren med en gang. Tok et lite minutt så stoppet motoren med et smell

Ikke mye til mekaniker når man gjør sånt. Det vitner om null peiling på hvordan en motor fungerer og null respekt for andres eiendom. Håper du lot han få så øra flagra.

Lenke til kommentar

Jeg vitnet en gang en mekaniker som drepte en bil som stod utfor verkstedet hans. Han startet bilen på kaldeste vinteren og begynte å ruse motoren med en gang. Tok et lite minutt så stoppet motoren med et smell

Ikke mye til mekaniker når man gjør sånt. Det vitner om null peiling på hvordan en motor fungerer og null respekt for andres eiendom. Håper du lot han få så øra flagra.

Spurte han om dette var vanlig praksis hos dem. Var tydeligvis ikke det  :hmm:

Jeg hørte at han fikk en reprimande av daglig leder etter at jeg fortalte det videre :p

Men dette er noe du minst nå være 25 for å greie, eller hva?

Et annet tips kan være hvis en klarer å bytte to ganger i året. Da har jeg klart å gå opp 20% årlig fremfor 10.

Kan forsikringsselskapene nekte å ta deg som kunde hvis de ser et mønster som dette? Du må jo være verdens mest uinteressante kunde hvis du religiøst forlater de etter seks måneder.

Lenke til kommentar

Spurte han om dette var vanlig praksis hos dem. Var tydeligvis ikke det :hmm:

Jeg hørte at han fikk en reprimande av daglig leder etter at jeg fortalte det videre :p

Men dette er noe du minst nå være 25 for å greie, eller hva?

Et annet tips kan være hvis en klarer å bytte to ganger i året. Da har jeg klart å gå opp 20% årlig fremfor 10.

Kan forsikringsselskapene nekte å ta deg som kunde hvis de ser et mønster som dette? Du må jo være verdens mest uinteressante kunde hvis du religiøst forlater de etter seks måneder.

Det er jo bare å tilby bra betingelser så holder man på kunden. Trenger ikke være geni for å forstå kunden vil ha best pris

Lenke til kommentar

Det ironiske i mitt tilfellet var at det var to forsikringsselskap som vekselvis "knivet om meg", og ikke omvendt. Ble kunde hos Gjensidige i seks måneder, før If ringte og kunne tilby meg noe bedre. Deretter gikk det nye seks måneder før Gjensidige ringte på ny med et bedre tilbud.

Har ingenting i mot å være en uinteressant kunde så lenge jeg får gode tilbud. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...