Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Corollaen jeg kjøpte en drøy uke siden er første bilen jeg har forsikret på meg selv. Først i Gjensidige, med 40% bonus. Neste dag fikk jeg tilbud hos Frende, samme pris men 50% startbonus. Så fikk jeg tilbud nå hos If til drøye 150kr mer I måneden for delkasko, og totalpakke med innbo osv med 60% startbonus. Så får bytte ditt og så bytte om 6mnd så har jeg hele 70% bonus etter kun 6mnd med førstegangs forsikring... Mens noen få år siden starta vel alle på 20%?

Lønner seg altså å prute litt med forsikring gitt...

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å gå opp i bonus mer enn hver 6. måned.

Nei, men jeg kan benytte angreretten og si opp forsikringen og så få ny forsikring for å få startbonus. Så da blir startbonus 60% som jo kan gå opp til neste bonus ved bytte etter 6mnd. Har altså ikke gått opp i bonus en eneste gang.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan benytte angreretten og si opp forsikringen og så få ny forsikring for å få startbonus. Så da blir startbonus 60% som jo kan gå opp til neste bonus ved bytte etter 6mnd. Har altså ikke gått opp i bonus en eneste gang.

Aldri hørt om førstegangs startbonus på 60% med mindre man dokumenterer at man reelt har eid en bil tidligere forsikret på foreldre eller kjørt firmabil, så her er det bare å hoppe på.

Lenke til kommentar

Det har blitt helt vanlig de siste årene. De styrer bonus som de selv vil. Etter kjerringa hadde en ulykke med sin bil datt bonus fra 60 til 30. Byttet forsikring tidligere for raskt å komme opp igjen...

så ringte de fra den forsikringen hun hadde under ulykken og ga 60% igjen hvis hun byttet tilbake.

Lenke til kommentar

Aldri hørt om førstegangs startbonus på 60% med mindre man dokumenterer at man reelt har eid en bil tidligere forsikret på foreldre eller kjørt firmabil, så her er det bare å hoppe på.

Så lenge jeg tok en startpakke til type 100 ekstra i måneden for innbo, personskade og reiseforsikring og jeg kunne si til han jeg kjører i jobb var det greit. Trengte ikke dokumentasjon sa han. Så prisen blir litt høyere enn nå, men da får jeg jo hele 60% startbonus som jeg kan få opp til 70% når jeg flytter et annet sted igjen om 6mnd feks.

Lenke til kommentar

Hva slags bil er det vi snakker om? I 95% av tilfellene så er det godt nok å bare være ærlig.

Mitsubishi Lancer 1.8 Diesel. 2012 modell.

Når du viser til NAF-test har du jo allerede gjort det meste. I tillegg må du bare si det som det er, det du vet er "sånn og sånn". Får du eventuelle mangler med i kjøpekontrakten, samt at kjøper har prøvekjørt og besiktiget så er det jo ganske trygt fra din side.

Lenke til kommentar

Hva slags bil er det vi snakker om? I 95% av tilfellene så er det godt nok å bare være ærlig.

Mitsubishi Lancer 1.8 Diesel. 2012 modell.

Når du viser til NAF-test har du jo allerede gjort det meste. I tillegg må du bare si det som det er, det du vet er "sånn og sånn". Får du eventuelle mangler med i kjøpekontrakten, samt at kjøper har prøvekjørt og besiktiget så er det jo ganske trygt fra din side.

NAF Test er jo ikke noe som blir forventet. Du kan bruke det som forhandlingsrom istedet.

Svarer dere begge :) Naf test får jeg ikke før i juni pga lang ventetid her oppe i nord. Kan jeg eventuelt få verksted til å ta en liknende test?

Har laget en annonse nå, kan dere se over om det er noe man bør forvente at det står i annonsen som jeg ikke har tatt med?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119356295&fks=119356295

Har fått lakktusj hos Mitsubishiforhandler som jeg kan behandle steinsprangene med. Men dette må jeg ta når været er bra. Bør dette informeres om på noen annen måte enn det jeg har gjort?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Ville personlig latt være. Det bør være opp til kjøper om han/hun syns dette er aktuelt eller ikke. Om kjøper da er såpass "mistenksom", kan kjøper heller punge ut for denne NAF-testen selv. Er du veldig, veldig grei, så kan man kanskje spleise?

Men blir jo vanskelig med lange ventetider som du sier. Er vel bare NAF som gjør dette da de er helt uavhengige, og i tillegg ikke utfører reparasjoner. Et vanlig verksted kunne jo fort funnet feil både her og der..

Det burde være nok å være ærlig :)

Lenke til kommentar

Svarer dere begge :) Naf test får jeg ikke før i juni pga lang ventetid her oppe i nord. Kan jeg eventuelt få verksted til å ta en liknende test?

Har laget en annonse nå, kan dere se over om det er noe man bør forvente at det står i annonsen som jeg ikke har tatt med?

Har fått lakktusj hos Mitsubishiforhandler som jeg kan behandle steinsprangene med. Men dette må jeg ta når været er bra. Bør dette informeres om på noen annen måte enn det jeg har gjort?

Ville absolutt tatt med bilder av tusjingen. En gang besiktiget jeg en Audi til bare 30k som var tusjet overalt. Fikk litt avsmak av det (selger prøvde dog å skjule det for meg)

Ellers, så kan du få med info ang dekk som følger med og stand på disse, når den må inn på eu-kontroll igjen, status på registerreim.

Lenke til kommentar

Ville absolutt tatt med bilder av tusjingen. En gang besiktiget jeg en Audi til bare 30k som var tusjet overalt. Fikk litt avsmak av det (selger prøvde dog å skjule det for meg)

Ellers, så kan du få med info ang dekk som følger med og stand på disse, når den må inn på eu-kontroll igjen, status på registerreim.

Takk for bra info. 

Har ikke enda brukt lakktusjen. Men fikk kjøpt i samme farge som bilen og det var det de brukte og gjøre med steinsprang sa dem på Mitsubishi. Ellers var det å slipe ned og lakkere helt pånytt. 

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...