Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Oversteg rabatten prisen på ekstrautstyret? Mest sannsynlig ikke, bilen ble nok solgt til nettopris hvis du ser bort i fra utstyret.

 

redigert: sier ikke at det er umulig å prute på bilen også, bare at det mest sannsynlig er få som gjør det.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også forskjell på eierstruktur. En forhandler eid av fabrikk har gjerne større slingringsmonn enn en privateid, og en privateid har større slingringsmonn enn en privat forhandlergruppering.

Har sett skikkelig grisete priser på biler der markedsandel teller mer enn salgspris. Forhandler mottar da en fabrikksstøtte og selger bilen uten fortjeneste, eller kanskje med tap.

Eller med kunstig høy restverdi i leasing og så tar de tapet når bilen kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Det kommer an på merket.

Forsøk å bestille en eller annen japsebil eller koreaner så tenker jeg de kan le godt av deg..

Bestiller du en tysker er det mer vanlig at den konfigureres individuelt, for eksempelvis på E-klasse, 5-serie og A6 er vel det mer eller mindre en selvfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er forhandlere i Norge mtp bestilling av egenkonfigurerte bil kontra inventar de har stående? Vet at i usa er det ofte en skikkelig pain in the ass om du kommer med konfigurasjonen du har laget på nettet.

Heldigvis er ikke vi i USA, av flere grunner. Noen merker selger bæra de har, og tillater knapt særlig konfigurasjon fordi de har lite valgmuligheter og dermed fyller havna med alle mulighetene de har.

For andre spiller det liten rolle om du velger lagerbil eller setter opp din egen bil, f.eks VAG, BMW, Mercedes etc som har mange konfigurasjoner.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke si ting for sikkert da jeg ikke kjenner bransjen, men jeg klarte vertfall å få ned prisen med nesten 20% fra veiledende pris på bilen jeg hentet for litt siden. Og jeg regner med at butikken fortsatt tjente penger på salget. Både forsikring og finansiering gikk vi mine prefererte leverandører og ikke hva selger anbefalte så lite kickback var tilgjengelig for de også.

 

Glem også ikke at de ved å gi deg god service også har en forventning om at du bruker verkstedet der når bilen skal på service. Der er det også noe og hente :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oversteg rabatten prisen på ekstrautstyret? Mest sannsynlig ikke, bilen ble nok solgt til nettopris hvis du ser bort i fra utstyret.

 

redigert: sier ikke at det er umulig å prute på bilen også, bare at det mest sannsynlig er få som gjør det.

De som jobber hos bilforhandlerne får nok kjøpt biler til nettopris, men det er en ganske annen pris enn hva du og jeg betaler.

Lenke til kommentar

De som jobber hos bilforhandlerne får nok kjøpt biler til nettopris, men det er en ganske annen pris enn hva du og jeg betaler.

 

Dette har vi litt innblikk i fra en sake tilbake i 2011, en Mercedes som da kostet ~380 000 fikk ansatte ~80 000 avslag på av leverandør som ansattrabatt. Dette var ett ekstraordinært tiltak så for dette bilmerket vet vi hvordan en ekstremsituasjon ser ut, dagligdags vil det nok være langt lavere rabatter enn dette. https://www.tv2.no/a/3453203/

 

Glem også ikke at de ved å gi deg god service også har en forventning om at du bruker verkstedet der når bilen skal på service. Der er det også noe og hente :)

 

Veldig godt poeng.

 

 

 

redigert:

Angående inventory vs konfigurator har jeg erfaring med bilia/bmw og der bruker de bmw extranett til bestilling så jeg tror ikke bmw norge er involvert i prosessen. Hvis jeg forstod det riktig bestiller forhandler plass i fabrikken for produksjon av den bilen som man bestiller. Alle alternativene som var på bmw.no fant jeg igjen når jeg snakket med selger for å sette opp tilbud, det var også noen options der som ikke kunne huske å se på nettsiden. Selger hadde storskjerm på kontoret så jeg fikk se godt hva som ble satt opp, at de har ett slikt oppsett med storskjem hvor man går gjennom hva man vil ha sammen får meg til å tro at det normale er å bestille biler etter skreddersøm med bmw.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

 

Dette har vi litt innblikk i fra en sake tilbake i 2011, en Mercedes som da kostet ~380 000 fikk ansatte ~80 000 avslag på av leverandør som ansattrabatt. Dette var ett ekstraordinært tiltak så for dette bilmerket vet vi hvordan en ekstremsituasjon ser ut, dagligdags vil det nok være langt lavere rabatter enn dette. https://www.tv2.no/a/3453203/

 

 

21% rabatt var bra. Lurer på om det var noen klausul mot videresalg.

Lenke til kommentar

 

De som jobber hos bilforhandlerne får nok kjøpt biler til nettopris, men det er en ganske annen pris enn hva du og jeg betaler.

 

Dette har vi litt innblikk i fra en sake tilbake i 2011, en Mercedes som da kostet ~380 000 fikk ansatte ~80 000 avslag på av leverandør som ansattrabatt. Dette var ett ekstraordinært tiltak så for dette bilmerket vet vi hvordan en ekstremsituasjon ser ut, dagligdags vil det nok være langt lavere rabatter enn dette. https://www.tv2.no/a/3453203/

 

 

 

Dette rimer bra med hva jeg hører andre i bilbransjen sier, bl.a. hos Møller. Nå vet jeg ikke hva avgiftene på den bilen var i 2011, men tipper en nettopris på rundt 300' - 320', altså en ansatterabatt på ca 25%. En del har gjerne klausul om at de ikke kan videreselge bilen før etter 1 år, for at de ikke skal "drive butikk i butikken".

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Dette har vi litt innblikk i fra en sake tilbake i 2011, en Mercedes som da kostet ~380 000 fikk ansatte ~80 000 avslag på av leverandør som ansattrabatt. Dette var ett ekstraordinært tiltak så for dette bilmerket vet vi hvordan en ekstremsituasjon ser ut, dagligdags vil det nok være langt lavere rabatter enn dette. https://www.tv2.no/a/3453203/

 

 

21% rabatt var bra. Lurer på om det var noen klausul mot videresalg.

 

Ref. min forrige post, sannsynligvis er rabatten på rundt 25% når du trekker ut avgiftene, som de selvsagt ikke får rabatt på. Tror ikke alle merker har klausul mot videresalg, men vet at flere har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...