Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer nok til å bruke den mer enn henne tipper jeg uansett hehe...

Sjekka jo delepriser, og egentlig alt av deler var under tusenlappen nytt. Enten det var bremsecaliper, fjær, hjullager osv. Enkelt å fikse alt selv og motoren er jo evigvarende. Kun en rustplek på skjermen, ellers ingenting. Varer nok flere tiår denne med lik service som forrige eier.

Overraskende rask også. 1.6 med 110hk på 1300kg

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å bruke den mer enn henne tipper jeg uansett hehe...

Sjekka jo delepriser, og egentlig alt av deler var under tusenlappen nytt. Enten det var bremsecaliper, fjær, hjullager osv. Enkelt å fikse alt selv og motoren er jo evigvarende. Kun en rustplek på skjermen, ellers ingenting. Varer nok flere tiår denne med lik service som forrige eier.

Overraskende rask også. 1.6 med 110hk på 1300kg

Enkel bil som er slitesterk dette ?. For meg er sitteputa dessverre for kort på denne og en hel del asiatiske biler. Biler så gåen i kneet/låret på lengre turer. Ellers er det nok en veldig bra bil hvis man vil han noe som bare funker uten mye tull ? Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Med tanke på at forretningene går rundt gjør de tydeligvis nok, bruktmarkedet i Norge er veldig aktivt og ingen skriker t de ikke får solgt bilene. Og hvor er bruke bilselgeren som faktisk gjør det ordentlig? Og selger han flere biler? Antall solgte biler må jo være målingen på hvor bra han gjør jobben sin, ikke hvor bra annonsen er.

Kanskje det har noe med at mannen i gata bryr seg veldig lite om hvordan annonsen ser ut...

Godt mulig, men med eksempelet bruktbil med V10, så er det vel ikke "mannen i gata" som ser på slike biler, men gjerne en som er over snittet interessert? :grin:

Lenke til kommentar

Godt mulig, men med eksempelet bruktbil med V10, så er det vel ikke "mannen i gata" som ser på slike biler, men gjerne en som er over snittet interessert? :grin:

Den som ser på bilen er nok interessert, men for selgeren er det nok bare enda en bil. Og sannsynligvis en bil som har dårlig avanse i prosent, eller i verste fall krever store investeringer for å få solgt. Var det ett salg mellom privatpersoner har man gjerne noen forventninger til selger, men å tro at en selger i ett firma bryr seg noe om en av hundrevis av biler de selger på ett år er vel litt vel litt merkelig å forvente.

Redigert: det sagt er det nok mange som er interesserte i en slik bil som ikke nødvendigvis har intensjon om å kjøpe også, flere enn for en relativt standard bil med bedre avanse, og det er vel mindre sannsynlig at man klarer å selge en billigere bil med en firer til folk som er der for å se på v10'n.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Synes ikke det. Da trenger vel heller ikke Møller og andre bilforhandlere å legge særlig arbeid i annonsene sine, så lenge det er snakk om biler til "bare" 400.000,-?

Det skal jeg ikke spekulere i, men med nybiler har de vertfall veldig god fortjeneste på hver bil så kanskje det er motivasjonen til å gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/118675392

Da fikk jeg henta denne råtassen som konebil idag. Bilen ser ut som ny innvendig og kun en og samme eier siden ny. Oljeskift hvert år uansett kilometer. Clutch forsatt helt bra.

Den var overraskende fin i lakken, er selger en av de få som faktisk gidder å polere årlig?
Eventuelt så har den vært innom en detailer før salg ?

Den var nok ikke polert før salg, men godt tatt vare på. Masse kvitteringer helt fra 2004, til og med komplett instruksjonsbok fra bilen var ny og kart over Danmark da bilen ble importert fra Danmark 6 måneder gammel. Gubben har skiftet olje hvert år og vasket og behandlet den jevnlig og har fått med håndskreven notatbok mer han har skrevet ned alt han har gjort, varenr på olje, km, dato osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke det. Da trenger vel heller ikke Møller og andre bilforhandlere å legge særlig arbeid i annonsene sine, så lenge det er snakk om biler til "bare" 400.000,-?

Det skal jeg ikke spekulere i, men med nybiler har de vertfall veldig god fortjeneste på hver bil så kanskje det er motivasjonen til å gjøre ting bedre.

En nybil har ikke spesielt god fortjeneste i seg selv. Ekstrautstyr kan gi litt pluss i boka, men mye av fortjenesten kommer fra å selge finansieringsløsninger fra selskaper som Santander osv.

Lenke til kommentar

En nybil har ikke spesielt god fortjeneste i seg selv. Ekstrautstyr kan gi litt pluss i boka, men mye av fortjenesten kommer fra å selge finansieringsløsninger fra selskaper som Santander osv.

Skal ikke si ting for sikkert da jeg ikke kjenner bransjen, men jeg klarte vertfall å få ned prisen med nesten 20% fra veiledende pris på bilen jeg hentet for litt siden. Og jeg regner med at butikken fortsatt tjente penger på salget. Både forsikring og finansiering gikk vi mine prefererte leverandører og ikke hva selger anbefalte så lite kickback var tilgjengelig for de også.

Lenke til kommentar

Skal ikke si ting for sikkert da jeg ikke kjenner bransjen, men jeg klarte vertfall å få ned prisen med nesten 20% fra veiledende pris på bilen jeg hentet for litt siden. 

De forventer pruting, så det er tatt høyde for i kalkylen. Så dersom noen faktisk spaserer inn og betaler listepris gjør de et greit salg ja.

Lenke til kommentar

De forventer pruting, så det er tatt høyde for i kalkylen. Så dersom noen faktisk spaserer inn og betaler listepris gjør de et greit salg ja.

De forventer nok pruting fra noen kunder, men alle er jeg ikke så sikker på. Forbrukerombudet gikk jo etter bilbransjen i Norge for en del år siden og bilbransjen ble enig om å gå over til nettopriser på biler. Det man pruter på i dag er ekstrautstyret og ikke selve bilen, men hvor mange kunder som er klar over dette er jeg veldig usikker på, mest sannsynlig er det flere enn du skulle trodd som kjøper til veiledende pris.

Lenke til kommentar

De forventer nok pruting fra noen kunder, men alle er jeg ikke så sikker på. Forbrukerombudet gikk jo etter bilbransjen i Norge for en del år siden og bilbransjen ble enig om å gå over til nettopriser på biler. Det man pruter på i dag er ekstrautstyret og ikke selve bilen, men hvor mange kunder som er klar over dette er jeg veldig usikker på, mest sannsynlig er det flere enn du skulle trodd som kjøper til veiledende pris.

Nettopriser var en kortvarig greie. Dette gjelder ikke lenger. Jeg kjøpte ny bil i 2012 med 9% rabatt på både bil og ekstrautstyr. Kjøpte ny bil av annet merke i 2015 og fikk 8% på bil og utstyr oppå allerede kampanjepris (som alene var 65'-70') og fikk sist 10% på ny bil og utstyr i 2017. Alt som privatperson uten noen firmaavtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...