Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Overhalt. Tror det bare er min paranoia som slår ut. Etter nærmere sjekk var både vann og olje fin. Mistenker bremsevæske som har lekket å ligget lenge på betong. Se nærmere da jeg får skilter og får den opp på bukk. Frykter alltid det verste, så får jeg heller gode overraskelser en gang i blant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overhalt. Tror det bare er min paranoia som slår ut. Etter nærmere sjekk var både vann og olje fin. Mistenker bremsevæske som har lekket å ligget lenge på betong. Se nærmere da jeg får skilter og får den opp på bukk. Frykter alltid det verste, så får jeg heller gode overraskelser en gang i blant?

Motor og drivverk er vel ikke noe som skal få problemer etter at en sånn sum er brukt.

Forhåpentligvis er det bare en bagatell ?

Lenke til kommentar

Jeg fatter virkelig ikke norske bilselgere. Som oftest virker det som de er totalt uinteressert i å selge noe, og man må nærmest be dem om lov til å kunne kjøpe noe.

Kikker alltid litt rundt på spesielle biler, og kom over en litt dyrere bil til rundt 400k med V10 motor. Bildene er så dårlige som det går an, må ha bli tatt med en ti år gammel Nokia. Kun et bilde innvendig. Ingen utstyrsliste osv, kun et lite avsnitt om hvor bra, fet og grom bil dette er. Og dette er et AS bilselger firma..

Og sender enkle spørsmål til biler opp mot 25-30k av og til til kona. 'Hei! Er det mulig å besiktige og prøve bilen idag? Når passer det eventuelt?' og eneste svaret jeg får er 'Ja'. Igjen, et AS firma som selger. Gidder ikke ta bryet med å svare tilbake en gang. Greit det er en bil til 20 lapper, men virker jo totalt uinteressert i å selge halvparten av henvendelsene jeg sender og mottar.

Lenke til kommentar

Føler nesten at jeg må spille djevelens advokat for bilselgere her. Først og fremst regner eg med at dere bare snakker om brukbilselgere, de nybilselgere jeg har snakket med har alltid vært veldig hjelpsomme og gitt meg attention. 

Og med bruktbilselgere, kan det være at de mottar så mye henvendelser som ikke fører til salg og de har funnet ut at extra service nesten ikke gir mer salg? Er det ikke slik at folk som kjøper brukte biler oftest ser etter en spesifikk bil, og selger har veldig lite påvirkning for om det blir salg eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Største problemet jeg har hatt med nybilselgere er at det er høy trynefaktor.

Er enkelte plasser jeg har vandret rundt i et lokale i 10 minutt uten å ha blitt sett på en gang, da tar jeg heller handelen en annen plass.

Lenke til kommentar

Føler nesten at jeg må spille djevelens advokat for bilselgere her. Først og fremst regner eg med at dere bare snakker om brukbilselgere, de nybilselgere jeg har snakket med har alltid vært veldig hjelpsomme og gitt meg attention.

Og med bruktbilselgere, kan det være at de mottar så mye henvendelser som ikke fører til salg og de har funnet ut at extra service nesten ikke gir mer salg? Er det ikke slik at folk som kjøper brukte biler oftest ser etter en spesifikk bil, og selger har veldig lite påvirkning for om det blir salg eller ikke.

Men når de ikke en gang gidder ta tid og bryet til å finne utstyrsliste på en bruktbil til 400k eller legge inn ordentlige bilder... Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Noe spesielt å si 2004 Toyota Corolla 1.6? Kommet over en med lav kilometer og kun en bestefar som eier som ser veldig bra ut. Er vel evighetsmaskiner dette?

Bilen er 14 år. Begynner kanskje å bli en del rust?

Jeg sjekka annonsen og historikk nøye.

Samme eier siden bilen er ny, 70 år gammel gubbe som bor på gård. Står det kun er en liten rustflekk på en skjerm og en dør og tectylbehandlet flere ganger. Alltid parkert innendørs og oljeskift hvert eneste år uansett kjørelengde... Bildene så veldig bra ut og, så skal ta en titt imorgen.

Lenke til kommentar

Men når de ikke en gang gidder ta tid og bryet til å finne utstyrsliste på en bruktbil til 400k eller legge inn ordentlige bilder...

Som nevnt er det ikke sikkert at regnestykket går opp, nå kjenner jeg ikke bransjen men for en bil som selges brukt for 400k kan jeg ikke tenke meg at mer enn 50k er fortjeneste etter at man har trekt fra alle utgifter. Det er ikke mye penger og hvis utstyr var dårlig dokumentert når han fikk bilen koster det å grave opp dette riktig også, husk at selger står ansvarlig hvis noe skulle vise seg å være feil og selger har nødvendigvis ikke kompetanse på verken bilen spesifikt eller bil generelt. 

Dårlige bilder har jeg litt mer imot da man får så bra kamera på mobiler i disse dager, men igjen så tar det tid(man skal jo gjerne lære seg å ta gode bilder også) og hvis det ikke fører til mer enn ett eller to flere salg i året er det ganske bortkastet å bruke tid og penger på det. 

Som sagt kjenner jeg ikke bransjen, men selv med ganske konservative antagelser kan jeg lett se at det er grunner til å ikke investere for mye tid på en bruktbil.

Lenke til kommentar

Men når de ikke en gang gidder ta tid og bryet til å finne utstyrsliste på en bruktbil til 400k eller legge inn ordentlige bilder...

Som nevnt er det ikke sikkert at regnestykket går opp, nå kjenner jeg ikke bransjen men for en bil som selges brukt for 400k kan jeg ikke tenke meg at mer enn 50k er fortjeneste etter at man har trekt fra alle utgifter. Det er ikke mye penger og hvis utstyr var dårlig dokumentert når han fikk bilen koster det å grave opp dette riktig også, husk at selger står ansvarlig hvis noe skulle vise seg å være feil og selger har nødvendigvis ikke kompetanse på verken bilen spesifikt eller bil generelt.

Dårlige bilder har jeg litt mer imot da man får så bra kamera på mobiler i disse dager, men igjen så tar det tid(man skal jo gjerne lære seg å ta gode bilder også) og hvis det ikke fører til mer enn ett eller to flere salg i året er det ganske bortkastet å bruke tid og penger på det.

Som sagt kjenner jeg ikke bransjen, men selv med ganske konservative antagelser kan jeg lett se at det er grunner til å ikke investere for mye tid på en bruktbil.

Hva er da vitsen å legge bilen til salgs hvis man ikke er interessert i å selge den?

Jeg selv blir irritert på salgsannonser med lite info om bilen eller mer info om selve firma og hvordan du kan få finansiering på bilen enn noe skikkelig skrevet om selve bilen.

Lenke til kommentar

Med tanke på at forretningene går rundt gjør de tydeligvis nok, bruktmarkedet i Norge er veldig aktivt og ingen skriker t de ikke får solgt bilene. Og hvor er bruke bilselgeren som faktisk gjør det ordentlig? Og selger han flere biler? Antall solgte biler må jo være målingen på hvor bra han gjør jobben sin, ikke hvor bra annonsen er.

Kanskje det har noe med at mannen i gata bryr seg veldig lite om hvordan annonsen ser ut...

Lenke til kommentar

Jeg vet uansett fra erfaring og mange samtaler med diverse mindre forhandlere (type ENK eller akkurat blitt et AS) at små billige biler er det mest penger å tjene på. Altså biler i 15-60 000kr klassen)

Dog har han som tjener godt på dette mye jobb å gjøre og bilene hans 'forsvinner som ferskt brød hos bakeren' som vi sier I Nederland. Ordentlige bilder og informasjon.

Lenke til kommentar

Ikke spesielt overasket over det du sier der Darkbill, sist jeg selv solgte bil satt jeg prisen til tre ganger det oppkjøper var villig til å gi meg og den ble solgt dagen etter annonsen var lagt ut. Hadde jeg solgt til en oppkjøper kunne han hatt veldig god % avanse på den bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...