Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

For de oppmerksomme så nevnte jeg også 80 der. Som jeg regner som relativt raskt selv på Østlandet.

Problemet ligger vel i at den tidligere UP-sjefen her blant annet var kursleder i bilkjøring for UP, og er vel enda. Han tar alle han finner som kjører LITT for fort. Bare fordi han kan.

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel i at den tidligere UP-sjefen her blant annet var kursleder i bilkjøring for UP, og er vel enda. Han tar alle han finner som kjører LITT for fort. Bare fordi han kan.

Jeg mistenker at etternavnet hans begynner med de to bokstave som er på registreringsnummeret på en Think.

Det må komme ei bok om den mannen en dag. Fritt illustrert.

Lenke til kommentar

Før så fantes det jo biler med to-taktmotorer, og i dag er det en del slike motorsykler på veiene. En slik motor får jo smurning via drivstoffet. Hva skjer om du setter ned en laaaang bakke, med motoren i gir og høy hastighet uten å gi gass pådrag. Da vil vel ikke motoren få olje/smurning og dermed skjære seg?

Lenke til kommentar

Før så fantes det jo biler med to-taktmotorer, og i dag er det en del slike motorsykler på veiene. En slik motor får jo smurning via drivstoffet. Hva skjer om du setter ned en laaaang bakke, med motoren i gir og høy hastighet uten å gi gass pådrag. Da vil vel ikke motoren få olje/smurning og dermed skjære seg?

Nei. Hvis sykkelen er i gir vil turtallet øke når hastigheten øker. Dermed vil bensin og olje gå gjennom.

Lenke til kommentar

Nei. Hvis sykkelen er i gir vil turtallet øke når hastigheten øker. Dermed vil bensin og olje gå gjennom.

Er det ikke hvor langt ned du trykker gasspedalen som avgjør hvor mye bensin som går gjennom(Det bestemmer jo hvor mye gasspjelde åpner seg)? Altså vil null trykk på pedalen igjen føre til at svært lite bensin går gjennom(ala noe likt som tomgang)?

Lenke til kommentar

Lurt på en ting angående de fartsboksene der. Har seg slik at det står to stykker i Ski, en i hver retning på Nordbyveien (for de som vet hvor det er). Har lagt merke til at de trådene som går over kjørefeltet, kun dekker den retningen man kjører i. I og med at boksene står ca 200m fra hverandre, så er det ikke slik at de dekker hverandre om man skulle legge seg over i motgående når man kjører forbi.

Kan man i teorien ligge over fartsgrensa og samtidig bare smette over i den andre kjøreretningen når man passerer boksen? Jeg ser som sagt kun tydlige streker/kabler i veien i det ene kjørefeltet.

Edit: Ikke det at jeg oppfordrer noen til å gjøre det, men er bare litt nysjerrig på hvordan de greiene funker :p

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Lurt på en ting angående de fartsboksene der. Har seg slik at det står to stykker i Ski, en i hver retning på Nordbyveien (for de som vet hvor det er). Har lagt merke til at de trådene som går over kjørefeltet, kun dekker den retningen man kjører i. I og med at boksene står ca 200m fra hverandre, så er det ikke slik at de dekker hverandre om man skulle legge seg over i motgående når man kjører forbi.

Kan man i teorien ligge over fartsgrensa og samtidig bare smette over i den andre kjøreretningen når man passerer boksen? Jeg ser som sagt kun tydlige streker/kabler i veien i det ene kjørefeltet.

Edit: Ikke det at jeg oppfordrer noen til å gjøre det, men er bare litt nysjerrig på hvordan de greiene funker :p

Har ingen egne erfaringer med dette, men en kompis kjørte forbi noen rett før en fotoboks og han ble tatt i den. Hadde aldri tatt sjansen på å ikke bli tatt ved å gjøre det der uansett :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg mistenker at etternavnet hans begynner med de to bokstave som er på registreringsnummeret på en Think.

Det må komme ei bok om den mannen en dag. Fritt illustrert.

Ikke noe med EL desverre. Li derimot....

Lenke til kommentar

Her mistet en jente lappen for å kjøre i 139km/t i 90-sonen. Mulig alder og faktumet at hun enda var i prøvetiden spilte inn for at hun mistet lappen :hmm:

Haha, morsomt å lese at man får rabatt når man kommer med en tilståelse, selv om det sikkert ikke var mye tvil om hvem som kjørte og hvilken fart hun hadde.

Fin og oversiktlig veistrekning det der, kan skjønne at det frister å gi på litt ekstra, men i sånne hastigheter så er det på sin plass at hun blir uten lappen en stund.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...