Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig motivasjonen bak å ikke ville holde inne hendelen mens man fyller? Sliter litt med å se noen gevinst der.

Sist jeg brukte det var det for å sjekke motoroljen mens jeg fylte ;)

Greit med bil som har peilepinne Er jo noen nyere biler som ikke har det lenger.

Hvordan peiler du oljen da?

Tror du kan peile den via infotainment-systemet i kupeen. Hvis ikke det går, er det vel blitt såpass ille at bare en mekaniker med riktig utstyr får det til  :nei:

Her er hvordan det gjøres på nyere Audi 

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kan peile den via infotainment-systemet i kupeen. Hvis ikke det går, er det vel blitt såpass ille at bare en mekaniker med riktig utstyr får det til  :nei:

Her er hvordan det gjøres på nyere Audi <fjernet youtube video>

Samme på BMW, gjør det via infotainment eller kjørecomputer. Ganske greit å ikke trenge å grise til hendene, dette har de hatt i veldig mange år nå.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Her er hvordan det gjøres på nyere Audi <fjernet youtube video>

Samme på BMW, gjør det via infotainment eller kjørecomputer. Ganske greit å ikke trenge å grise til hendene, dette har de hatt i veldig mange år nå.

Først nå kom jeg til å tenke på hvor gammeldags det er med oljepeilepinne :) Sikkert fint så lenge det fungerer, min nye MB har i alle fall fortsatt peilepinne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg er heller der at jeg stoler mer på computerens kompetanse enn min egen (hvem sier de ikke kan ha sensorer for konsistensen / kvaliteten på oljen?), så å slippe den hersens oljepeilepinnen som krever at bilen står i ro på helt flat mark en stund, høres veldig fint ut.

Riktignok så får jeg enn så lenge får jeg greie meg med pinnen på Golfen.

Lenke til kommentar

Hvor effektivt er NAF test/hva er deres erfaring med 'gamle merknader' på servicepapirer?

Kikker forsatt litt på eksotiske biler med tanke om å ha en stående i garasjen til 17 mai osv, og fikk da kikka på en V10 S8 igjen med litt annet utstyr. Bilen tilhørte en fanatiker og var veldig fin tatt vare på, dyre servicekvitteringer og alt. Men i 2016 kom det nederst på merknader/til observasjon 'liten svetting foran ved frontfanger, trolig kjølevæske. Liten svetting mellom girkasse og motor'.

Dog har det vært inne hos Møller til bla.a skifte hele klimasystemet, service osv med 5 nyere kvitteringer og det er samme merknad med samme dato fra 2016 på alle. Altså aldri sett noe mer på eller sagt noe om? Er det vanlig?

Og generelt sett ved kjøp av bil, har noen av dere spurt om NAF test?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg NAF vil gå amokk på en sånn bil og finne alle mulige vanlige og uvanlige feil. Forvent en lang liste nesten uansett hva, snakker vi 10-12 år gamle biler er det jo feil på alle, den har jo ikke nettopp rullet av samlebåndet men gått lenge på veien.
Svetting mellom girkasse og motor er sannsynligvis simringen på veiva. Det er en ganske stor jobb å fikse.

Er du heldig er det bare noe gammel olje fra skifte på motor som har rent langs motor eller kasse. Vanskelig å si.

Kan du ikke se om du finner en entusiast innen miljøet som kan være med deg som kjentmann?

Slike vet hva man skal se etter og pirker ikke på bagateller men vet hva man skal se etter.

Kan også spørre etter den og den bilen på vw-audi forumet, er utrolig hva enkelte vet.

Jeg innbiller meg at det er noen få skikkelig dårlige kjøp der ute, type kondemnert bil reparert på bakgårdsverksted på tvilsom måte. Jeg ville nok tatt en bakgrunnssjekk på bilen og snakket med tidligere eiere. Har hatt noen slike runder flere ganger og det er utrolig hva som kommer frem i lyset på den måten. De fleste er bare glade for å slå av en prat i 5 minutter med en annen bilinteressert har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar

Noe anbefaling til enkel billig bruks/konebil? Der jeg helst kan fikse det meste selv.

Tenker noe 10 år gammel VAG med 1.9TDI..?

10 år gammel er årsmodell 2009(første reg 08), her er det jo fortsatt en haug med elektronikk og delebytter som må kodes i VAGCOM.. så hvis du skal fikse det meste selv hadde jeg heller sett på 15-20 år gammel japaner. Før hadde kona en 94 323 med 100+hk, automat og hengerfeste, den var faktisk ganske optimal.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...