Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Aight, så etter utallige bom når det gjelder E39 i 40k klassen så har jeg starta å snoke rundt på Saab 9-3 og 9-5, er det noen store problemer med de? Er automat kassene gode? Burde ha en billig i drift bil så da er ikke en rævkjørt bmw et valg egentlig

 

Automatkassene er helt ålreite. Både automat og manuell kan krangle om det trimmes for hardt, noe som er lett å gjøre på turbo-Saab. Er det 9-5 du ser på kan veivhusventilasjonen lage trøbbel for det (sjekk "oil sludge"). De fleste biler skal ha få byttet veivhusventilasjon til siste versjon, som ikke trøbler. 9-3 har ikke dette problemet. Uansett hvilken Saab du måtte finne (men turbo-biler i særdeleshet): Hyppige oljeskift er hovednøkkelen til et langt liv. Minst hver 10.000 km, eventuelt en gang i året.

 

Ting som pleier å fuske på disse Saabene: Tennkassett (koster rundt 3000 kroner, tar fem minutter å bytte selv for en komplett bil-idiot), bensinpumpe (litt mer kronglete å bytte), fjærer foran (ser ut til å knekke fortere enn snittet).

 

Jevnt over er dette solide biler, som med litt kjærlighet kan gå herfra til evigheten, og gjerne ta en tur til.

 

Hvordan er tilgangen på deler til Saab nå som de er konk da?

 

Deletilgangen er sjelden problem. Da GM solgte Saab, ble Saab Parts AB skilt ut som eget selskap, og de driver fortsatt. Nå under navnet Orio. De leverer deler til andre biler også, men prioriteten er Saab. Mekaniske deler er med andre ord enkelt. Karosseri kan være litt trøblete. Nye 9-5 er rett og slett vanskelig å få karosseri-deler til (men det er jo ikke den Tullball ser etter uansett).

 

De gangene jeg har trengt deler til min (stort sett slitedeler, tennkassett, fjører, bremser) har det vært levert over natta til mitt lokale verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Parklysa mine holder seg på om nøkkel står i, så når jeg fylte diesel istad måtte fyren åpne vinduet og høre bilen var av før han kunne frigi pumpa sa han.

 

Det er første gang jeg hører noen faktisk passer på at bilen er skrudd av. Egentlig tilfeldig jeg faktisk skrudde den av, for jeg pleier alltid ha bilen på mens jeg fyller diesel...

Du pleier å ha bilen på? Greit at du liker å risikere ditt eget liv, men vi andre som skal fylle drivstoff har ikke lyst til å utsette oss selv for unødvendig risiko...
Hva slags risiko? Sist jeg sjekket var ikke diesel selvantennelig. Tror aldri jeg har sett en lastebil skru av motoren når de fyller.

 

Kan ikke se noe grunn til at risikoen øker betraktelig med motor på eller av. Varmeste punkt på bilen jeg kommer på er vel bremsene og eksos når man fyller, som er like varme om bilen er av. Er jo ikke slikt at bilen på en eller annen måte lager gnist ved påfyllingen.

 

Er ikke farlig å fylle diesel mens motoren er i gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Er ikke vant til å kjøre traktor jeg vettu ;)

 

Googlet det litt nå og fant ut at dere har rett! My bad!

Lenke til kommentar

Derimot så er det mange som undervurderer hvor farlig det er å fylle bensin.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tuZxFL9cGkI

 

Selv så prøver jeg å legge hånda på bilen før jeg begynner å fylle.

Ja det er fort gjort å glemme hvor lettantennelig bensin er.

 

Men det er jammen ikke ofte en leser om bensinstasjon branner her til lands så en må jo bare anta at det går stort sett bra ?

Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet oppstår vel uavhengig om bilen står på eller ikke? At forbrenningen i motoren skal kunne ha noen påvirkning bakover i systemet er for meg uforståelig?? Selv skrur jeg ikke at motoren uansett bil, men jeg legger alltid hånden på bå bilen for å utløse/hindre evt statisk støt under fylling.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å skru av motor når jeg fyller på diesel tidlig på morgenen på vinter. Spesieøt når det har vært meget kaldt over natta så jeg vil gjerne at motoren er i gang og kupeen varmer seg opp mens jeg fyller.

Jeg har 80l tank så jeg lar bilen fylle mens jeg setter meg i bilen. Mest irriterende er når lille spaken er ødelagt og jeg må holde pistolen...

Lenke til kommentar

En stor årsak til det kan jeg tippe er fordi vi ikke har lås på håndtaket slik som i den videoen, så vi må faktisk stå og klemme inn på pumpen, noe som gjør at vi ikke kan bevege oss, og som holder oss jordet til bilen.

Mange steder det er en slik lås på håndtaket på bensinpumpen, har brukt det flere ganger selv. Men jeg skrur alltid av motoren uansett.

Lenke til kommentar

 

En stor årsak til det kan jeg tippe er fordi vi ikke har lås på håndtaket slik som i den videoen, så vi må faktisk stå og klemme inn på pumpen, noe som gjør at vi ikke kan bevege oss, og som holder oss jordet til bilen.

Mange steder det er en slik lås på håndtaket på bensinpumpen, har brukt det flere ganger selv. Men jeg skrur alltid av motoren uansett.

Det har jeg aldri sett på en bensinpumpe.

Lenke til kommentar

 

 

En stor årsak til det kan jeg tippe er fordi vi ikke har lås på håndtaket slik som i den videoen, så vi må faktisk stå og klemme inn på pumpen, noe som gjør at vi ikke kan bevege oss, og som holder oss jordet til bilen.

Mange steder det er en slik lås på håndtaket på bensinpumpen, har brukt det flere ganger selv. Men jeg skrur alltid av motoren uansett.
Det har jeg aldri sett på en bensinpumpe.

Det er vel kun på dieselpumper sist jeg sjekket, nettopp pga risiko med bensin

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Aight, så etter utallige bom når det gjelder E39 i 40k klassen så har jeg starta å snoke rundt på Saab 9-3 og 9-5, er det noen store problemer med de? Er automat kassene gode? Burde ha en billig i drift bil så da er ikke en rævkjørt bmw et valg egentlig

 

Automatkassene er helt ålreite. Både automat og manuell kan krangle om det trimmes for hardt, noe som er lett å gjøre på turbo-Saab. Er det 9-5 du ser på kan veivhusventilasjonen lage trøbbel for det (sjekk "oil sludge"). De fleste biler skal ha få byttet veivhusventilasjon til siste versjon, som ikke trøbler. 9-3 har ikke dette problemet. Uansett hvilken Saab du måtte finne (men turbo-biler i særdeleshet): Hyppige oljeskift er hovednøkkelen til et langt liv. Minst hver 10.000 km, eventuelt en gang i året.

 

Ting som pleier å fuske på disse Saabene: Tennkassett (koster rundt 3000 kroner, tar fem minutter å bytte selv for en komplett bil-idiot), bensinpumpe (litt mer kronglete å bytte), fjærer foran (ser ut til å knekke fortere enn snittet).

 

Jevnt over er dette solide biler, som med litt kjærlighet kan gå herfra til evigheten, og gjerne ta en tur til.

 

Hvordan er tilgangen på deler til Saab nå som de er konk da?

 

Deletilgangen er sjelden problem. Da GM solgte Saab, ble Saab Parts AB skilt ut som eget selskap, og de driver fortsatt. Nå under navnet Orio. De leverer deler til andre biler også, men prioriteten er Saab. Mekaniske deler er med andre ord enkelt. Karosseri kan være litt trøblete. Nye 9-5 er rett og slett vanskelig å få karosseri-deler til (men det er jo ikke den Tullball ser etter uansett).

 

De gangene jeg har trengt deler til min (stort sett slitedeler, tennkassett, fjører, bremser) har det vært levert over natta til mitt lokale verksted.

 

Takk for svar. Blir nok så jeg kjøper en 1.8t eller 2.0t sedan, automat eller manuel har ingenting å si for min del egentlig. Tenkte jeg skulle se på en i løpet av uka og forhåpentligvis kjøpe.

 

Spør for min far, finnes det noe selskap som "bygger om" original radio så man får DAB uten å slenge inn et stygt adapter eller bytte hele systemet? Han har en 2009 Audi A6 allroad med navigasjon, sub, cd-veksler osv.

Endret av Tullball22
Lenke til kommentar

Spør for min far, finnes det noe selskap som "bygger om" original radio så man får DAB uten å slenge inn et stygt adapter eller bytte hele systemet? Han har en 2009 Audi A6 allroad med navigasjon, sub, cd-veksler osv.

 

 

 

Firmaer som driver med bilradio bruker å tilby slik montasje. Typ bilradiospesialisten, bassbrothers osv..

Lenke til kommentar

 

 

Aight, så etter utallige bom når det gjelder E39 i 40k klassen så har jeg starta å snoke rundt på Saab 9-3 og 9-5, er det noen store problemer med de? Er automat kassene gode? Burde ha en billig i drift bil så da er ikke en rævkjørt bmw et valg egentlig

Automatkassene er helt ålreite. Både automat og manuell kan krangle om det trimmes for hardt, noe som er lett å gjøre på turbo-Saab. Er det 9-5 du ser på kan veivhusventilasjonen lage trøbbel for det (sjekk "oil sludge"). De fleste biler skal ha få byttet veivhusventilasjon til siste versjon, som ikke trøbler. 9-3 har ikke dette problemet. Uansett hvilken Saab du måtte finne (men turbo-biler i særdeleshet): Hyppige oljeskift er hovednøkkelen til et langt liv. Minst hver 10.000 km, eventuelt en gang i året.

 

Ting som pleier å fuske på disse Saabene: Tennkassett (koster rundt 3000 kroner, tar fem minutter å bytte selv for en komplett bil-idiot), bensinpumpe (litt mer kronglete å bytte), fjærer foran (ser ut til å knekke fortere enn snittet).

 

Jevnt over er dette solide biler, som med litt kjærlighet kan gå herfra til evigheten, og gjerne ta en tur til.

Hvordan er tilgangen på deler til Saab nå som de er konk da?

Deletilgangen er sjelden problem. Da GM solgte Saab, ble Saab Parts AB skilt ut som eget selskap, og de driver fortsatt. Nå under navnet Orio. De leverer deler til andre biler også, men prioriteten er Saab. Mekaniske deler er med andre ord enkelt. Karosseri kan være litt trøblete. Nye 9-5 er rett og slett vanskelig å få karosseri-deler til (men det er jo ikke den Tullball ser etter uansett).

 

De gangene jeg har trengt deler til min (stort sett slitedeler, tennkassett, fjører, bremser) har det vært levert over natta til mitt lokale verksted.

Takk for svar. Blir nok så jeg kjøper en 1.8t eller 2.0t sedan, automat eller manuel har ingenting å si for min del egentlig. Tenkte jeg skulle se på en i løpet av uka og forhåpentligvis kjøpe.

 

Spør for min far, finnes det noe selskap som "bygger om" original radio så man får DAB uten å slenge inn et stygt adapter eller bytte hele systemet? Han har en 2009 Audi A6 allroad med navigasjon, sub, cd-veksler osv.

Hvis du kun skal ha DAB+ kan du kjøpe og montere denne på en time eller to.

 

https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/bilmerke-tilbehør/audi/dab-integrering/nordab-premium-dab-integrering-audi-audi-mmi-2g-high-med-uten-oem-dab-nd412-p0000017944

 

Da kommer den opp som original. Altså du er inne på radio, waveband og der kan du velge mellom AM FM DAB.

 

Ellers kan du kjøpe en Dension gateway med DAB, så får du Bluetooth musikkstreaming og Aux osv i samme sleng. Cirka dobbel pris. Har denne i min.

 

Eventuelt finnes det også original ekstramodul/antenne, men jeg tipper den koster minst ti ganger så mye. Første link funker utmerket 100% integrert.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

 

 

 

Firmaer som driver med bilradio bruker å tilby slik montasje. Typ bilradiospesialisten, bassbrothers osv..

 

Får dra innom og høre hvor mye det koster, han vil ikke gjøre det her selv

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du kun skal ha DAB+ kan du kjøpe og montere denne på en time eller to.

 

https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/bilmerke-tilbehør/audi/dab-integrering/nordab-premium-dab-integrering-audi-audi-mmi-2g-high-med-uten-oem-dab-nd412-p0000017944

 

Da kommer den opp som original. Altså du er inne på radio, waveband og der kan du velge mellom AM FM DAB.

 

Ellers kan du kjøpe en Dension gateway med DAB, så får du Bluetooth musikkstreaming og Aux osv i samme sleng. Cirka dobbel pris. Har denne i min.

 

Eventuelt finnes det også original ekstramodul/antenne, men jeg tipper den koster minst ti ganger så mye. Første link funker utmerket 100% integrert.

 

Ser den du linker til passer A6 opp til 2008, mener jeg så noe sted at bilen har MMI 3G og ikke MMI 2G. Er det bare software oppdatering eller er det hele spilleren man bytter?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Firmaer som driver med bilradio bruker å tilby slik montasje. Typ bilradiospesialisten, bassbrothers osv..

 

Får dra innom og høre hvor mye det koster, han vil ikke gjøre det her selv

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du kun skal ha DAB+ kan du kjøpe og montere denne på en time eller to.

 

https://www.autohifi.no/bilunderholdning_1/bilmerke-tilbehør/audi/dab-integrering/nordab-premium-dab-integrering-audi-audi-mmi-2g-high-med-uten-oem-dab-nd412-p0000017944

 

Da kommer den opp som original. Altså du er inne på radio, waveband og der kan du velge mellom AM FM DAB.

 

Ellers kan du kjøpe en Dension gateway med DAB, så får du Bluetooth musikkstreaming og Aux osv i samme sleng. Cirka dobbel pris. Har denne i min.

 

Eventuelt finnes det også original ekstramodul/antenne, men jeg tipper den koster minst ti ganger så mye. Første link funker utmerket 100% integrert.

Ser den du linker til passer A6 opp til 2008, mener jeg så noe sted at bilen har MMI 3G og ikke MMI 2G. Er det bare software oppdatering eller er det hele spilleren man bytter?

Finnes til 3G også. Heter Nordab 3G tror jeg. Er en liten boks man plugger mellom forsterker/CD spiller så er det ferdig. Er du litt hendig tar det en time tipper jeg. Ellers mener jeg å ha lest de som selger ofte monterer for rundt en tusenlapp eller to maks. Søk opp på Finn 'dab audi 3g' så kommer det opp flere. Er plug og play og helt integrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...