Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner du liker i3, og BMW. Jeg gjør det selv.

Men man må klare å se fakta. Salget av i3 er skuffende og BMW har sagt det selv, derfor endrer de strategi.

En ukes salg av 3-serie overgår et års salg av i3, ikke akkurat imponerende. Det norske markedet er veldig lite og spesielt. Nedover på kontinentet har de færreste engang hørt om elektriske biler, og de utgjør omtrent 0 % av daglige kjørte kilometer. Dette er et faktum selv om man kanskje ikke liker det.

Salg av i3 2016-2017: http://www.bmwblog.com/2017/04/07/heres-last-years-bmw-i3-sales-compared-competition/

BMW i3 ble dessverre bygd som en REX fra starten, og ville hatt mye større bagasjerom, og kanskje større motor og batteri hvis den var bygd som en EV. https://insideevs.com/mit-technology-review-explains-why-the-bmw-i3-is-not-a-purpose-built-dedicated-electric-vehicle/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner du liker i3, og BMW. Jeg gjør det selv.

Men man må klare å se fakta. Salget av i3 er skuffende og BMW har sagt det selv, derfor endrer de strategi.

En ukes salg av 3-serie overgår et års salg av i3, ikke akkurat imponerende. Det norske markedet er veldig lite og spesielt. Nedover på kontinentet har de færreste engang hørt om elektriske biler, og de utgjør omtrent 0 % av daglige kjørte kilometer. Dette er et faktum selv om man kanskje ikke liker det.

Salg av i3 2016-2017: http://www.bmwblog.com/2017/04/07/heres-last-years-bmw-i3-sales-compared-competition/

BMW i3 ble dessverre bygd som en REX fra starten, og ville hatt mye større bagasjerom, og kanskje større motor og batteri hvis den var bygd som en EV. https://insideevs.com/mit-technology-review-explains-why-the-bmw-i3-is-not-a-purpose-built-dedicated-electric-vehicle/

 

Hva har mine preferanser med saken å gjøre? Det virker ut som et forsøk på å undergrave argumentene mine fordi jeg liker BMW fra en helt annen epoke enn i3, og jeg derfor er en irrasjonell fanboy. Ad Hominem kalles dette.

 

Først og fremst så kan vi ikke sammenligne epler og appelsiner. BMW i3 eksisterer ikke i skyggen til BMW 3-serie, da de har absolutt ingenting med hverandre å gjøre, og har ca. null overlapp i markedssegmentene. Så hva BMW 3-serie selger i forhold til i3 er irrelevant. i3 er en tidlig satsing på fremtidige generasjoner av biler, siden fossile biler er utdøende, og kommer til å ta med seg chassisene de er basert på.

 

For det andre så er ikke i3 en salgsflopp, uansett hvor mye man cherrypicker artikler fra uavhengige blogger.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-04/bmw-guns-for-a-50-increase-in-electric-vehicle-sales-next-year

https://techcrunch.com/2017/12/19/bmw-reaches-100000-electric-vehicle-sales-target-for-2017/

https://pushevs.com/2016/10/28/bmw-i3-was-the-most-sold-plug-in-car-in-europe-last-month/

https://cleantechnica.com/2018/01/02/bmw-i3-wins-november-europe-europe-electric-car-sales-report/

 

Oppsummert: BMW har ikke brukt 2 millarder på utvikling, bruker bleeding edge teknologi som karbonfiber monocoque, sikter mot en årlig vekst på 50%, og slår salgsrekorder med "compliance vehicles". Riktig nok så står i3 i medvind for øyeblikket, men i3 er det stikk motsatte av noe man bare har kastet ut for å henge seg med på hypen. Skulle de laget en afterthought så hadde det vært billigere å bare gjøre som VAG, å hive en elmotor i en 1-serie.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er da ikke relativt. i3 er den bestselgende elektriske bilen i Tyskland og Norge, og tredje bestselgende i USA.  i3 kostet også 2 millarder USD å utvikle. Hvordan du trekker konklusjonen om at det er en "compliance car" ut av dette er ubegripelig.

Er ikke utgaven med bensinmotor i tillegg noe som selger en del bedre i Tyskland? Jeg mener å ha hørt at den er mer populær enn den rent elektriske utgaven..

Lenke til kommentar

Bleeding edge technology, som en 600 ccm rex motor? Og uansett hvilken versjon så får du et knøttlite bagasjerom i forhold til om den var bygget uten rex. Selv om den er bygget lett og har smale dekk drar den lite fordel av det rent forbruksmessig. Ioniq EV er langt mer effektiv siden den har mindre drag, er billigere og mer praktisk for de fleste.

Lenke til kommentar

 

Det er da ikke relativt. i3 er den bestselgende elektriske bilen i Tyskland og Norge, og tredje bestselgende i USA.  i3 kostet også 2 millarder USD å utvikle. Hvordan du trekker konklusjonen om at det er en "compliance car" ut av dette er ubegripelig.

Er ikke utgaven med bensinmotor i tillegg noe som selger en del bedre i Tyskland? Jeg mener å ha hørt at den er mer populær enn den rent elektriske utgaven..

 

 

Det har jeg ikke noe kjennskap til, men det er jo vanskelig å få bilen klassifisert som elbil i slike tilfeller, så jeg kan tenke meg at det er alfa-omega i populariteten.

 

Bleeding edge technology, som en 600 ccm rex motor? Og uansett hvilken versjon så får du et knøttlite bagasjerom i forhold til om den var bygget uten rex. Selv om den er bygget lett og har smale dekk drar den lite fordel av det rent forbruksmessig. Ioniq EV er langt mer effektiv siden den har mindre drag, er billigere og mer praktisk for de fleste.

 

Jeg snakker da vitterlig om chassiset, ikke range extenderen, og spesielt ikke slagvolumet til range extenderen. Både mine og dine formeninger anser jeg som irrelevante i diskusjonen om hvorvidt i3 selger bra, og om det er en compliance car. Dine meninger er derimot helt legitime, og jeg vil ikke si meg uenig i de upraktiske aspektene med i3, som er grunnen til at jeg håper på en "i5" eller tilsvarende.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Søk på sludge saab, vært en del motorhavari på de pga det. Automatkasser er også ganske vanlig tar kvelden, særlig på de med litt motor.

 

Sludge er vel pga få oljeskift? Ser egentlig mest på 1.8t, samme om de er automat eller manuell selv om det ligger flest automat ute til salgs i mitt fylke

Jeg tror ikke det hadde noe med antall oljeskift å gjøre. Husker i hvert fall at på den tiden disse var relativt nye og det var få forsikringsselskaper som tilbød motor-dekning, da stod disse Saabene på unntakslisten, sammen blant annet VAG 2,5TDI V6.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

40.000 er for lavt til å få en kurant tysker spør du meg. I den prisklassen ville jeg gått for noe kjedelig japansk.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er ikke for lavt, men man må jo forvente litt skavanker.

Det kommer jo helt an på hvordan man definerer kurant det. Til 40.000 så får du som regel såpass mye skavanker på en E39 at det fort blir trøblete om man ikke har tid eller kunnskap til å skru en del. Rust er jo også en gjenganger på disse.

Lenke til kommentar

Parklysa mine holder seg på om nøkkel står i, så når jeg fylte diesel istad måtte fyren åpne vinduet og høre bilen var av før han kunne frigi pumpa sa han.

 

Det er første gang jeg hører noen faktisk passer på at bilen er skrudd av. Egentlig tilfeldig jeg faktisk skrudde den av, for jeg pleier alltid ha bilen på mens jeg fyller diesel...

Lenke til kommentar

Man kan få et bra eksemplar for 40k. Har man ikke tid eller kunnskap så burde man styre unna uansett om man betaler vrakpant eller 80.000, da begge to vil være biler som trenger vedlikehold.

 

Rust er ikke uhørt, men det er langt ifra et problem. Paneler og chassis ruster, og det finnes eksemplarer der man kan stikke hull i kanalene med et skrujern, men all bærende konstruksjon bortsett fra chassis er rustfritt aluminium, og E39 har ikke akkurat disse rustproblemene som Mercedes hadde i tusenårsskiftet, eller Passater som spontant bare begynner å ruste. Et godt eksempel på hva jeg anser som et urimelig krav er å finne et rustfritt eksemplar istedet for å finne et eksemplar med rust man kan utbedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Parklysa mine holder seg på om nøkkel står i, så når jeg fylte diesel istad måtte fyren åpne vinduet og høre bilen var av før han kunne frigi pumpa sa han.

 

Det er første gang jeg hører noen faktisk passer på at bilen er skrudd av. Egentlig tilfeldig jeg faktisk skrudde den av, for jeg pleier alltid ha bilen på mens jeg fyller diesel...

Du pleier å ha bilen på? Greit at du liker å risikere ditt eget liv, men vi andre som skal fylle drivstoff har ikke lyst til å utsette oss selv for unødvendig risiko...

Lenke til kommentar

 

Parklysa mine holder seg på om nøkkel står i, så når jeg fylte diesel istad måtte fyren åpne vinduet og høre bilen var av før han kunne frigi pumpa sa han.

 

Det er første gang jeg hører noen faktisk passer på at bilen er skrudd av. Egentlig tilfeldig jeg faktisk skrudde den av, for jeg pleier alltid ha bilen på mens jeg fyller diesel...

Du pleier å ha bilen på? Greit at du liker å risikere ditt eget liv, men vi andre som skal fylle drivstoff har ikke lyst til å utsette oss selv for unødvendig risiko...
Hva slags risiko? Sist jeg sjekket var ikke diesel selvantennelig. Tror aldri jeg har sett en lastebil skru av motoren når de fyller.

 

Kan ikke se noe grunn til at risikoen øker betraktelig med motor på eller av. Varmeste punkt på bilen jeg kommer på er vel bremsene og eksos når man fyller, som er like varme om bilen er av. Er jo ikke slikt at bilen på en eller annen måte lager gnist ved påfyllingen.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...