Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

De får skryt for interiør og design.

 

Avslappet og gode ja, men null respons fra veien. Det er langt fler enn meg som anser totaltpakken som hakket under de tyske og dermed en dårligere deal.

Det får du vel så mene. Hvis meg litt kilder på det du nevner. Jeg finner bare tester som gir bilene generelt gode karaktere og skryt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har lov til å ha sine egne meninger, men S90/V90 er prissatt som en premiumbil, og er klassifisert som en executive sedan/estate, som nevnt. Jeg synes E60 (som jeg har kjørt mye av) mistet mye av premiumfølelsen fra E39, men det har liten betydning utover hva jeg selv synes.

 

Heldigvis så er det mulig å prøvekjøre biler før kjøp, og da har man jo mulighet til å synse selv om hvorvidt man får den premiumen man betaler for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Man kan ikke være veldig opptatt av å kjøre bil om man velger en S/V90 over de tyske alternativene. Man er kanskje mer opptatt av å sitte baki, men selv da ville jeg valgt noe stillere...

Lenke til kommentar

V90 og XC90 er flotte biler de, men de er for dyre. Skal man ut med de summene mener jeg man får langt mer verdig hos BMW, Mercedes og Audi. Volvoene er kanskje ørlite tryggere, men de tyske gigantene er ikke akkurat usikre heller.

 

Volvo er øvre middelklasse til premiumpris.

Tjah..

Sist jeg satt i en Audi (2017 A6 Allroad) så var det veldig mye knirk fra interiøret.

Ikke spesielt verdig eller premium..

Lenke til kommentar

*har sittet i en bil og funnet en feil - må gjelde alle bilene fra samme produsent..

Jeg selv har sitti i en dyr Mercedes som knirker - ikke særlig verdig eller premium den heller, da eller?

 

Premiumbil er ikke et beskyttet varemerke, så en KIA kan godt kalle seg premium hvis de vil det. Jeg leser i brosjyren til Stinger at den pakker føreren inn i en eksklusiv ramme, og at bilen er en Gran Turismo. Hva skal man si? Jeg ser ikke Stinger som hverken eksklusiv eller som en GT-bil...

 

Jeg tror nok ikke det finnes noen fasit egentlig på hva som definerer en premium bil. Er det prisen? Tilgjengelig utstyr? Sære ting som LCDskjerm på nøkkelen (BMW 7-serie), fjernstyring av bilen (flere produsenter) eller integrert kaffetrakter (si ifra hvilken bil som har dette så skal jeg kjøpe den).

Jeg personlig støtter de tre tyske i at det kun er de som er premium, og det gjør jeg fordi de har lange tradisjoner med å bygge eksklusive biler, i motsetning til nykommere som gjerne vil inn på det samme markedet. Jeg mener at det skal mer til enn høy pris og påkostede, innkjøpte løsninger fra tredjepart inn i en bil før den kan kalle seg Premium. I USA fikk Volvo et premiumstempel av en eller annen grunn, men jeg mistenker det er fordi "European car is European car", så Volvo/Saab ble sett i samme lys som BMW og Mercedes. Audi tok livet av eierne sine der borte så det var ikke ettertraktet vare.. Finnes mange andre biler i USA som også markedsføres som premium i USA, men som sees på av oss Europeere som simpelt shait fra Detroit. Et godt eksempel her er omtrent alle amerikanske nye biler jeg har kjørt.

En amerikansk VW Passat har betydelig kjipere interiør enn den europeiske, og grunnen til dette er at amerikanere har et annet syn på bilinteriør enn det vi i Europa har. Vi er rett og slett bortskjemte.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Apropos tidligere nevnt Leaf, så har jo den enda mer aggressiv oppbremsing (regenerering) om man slipper ut gasspedalen.

Såpass mye at de regner med at 90% av bremsingen ikke skal foregå vi bremsepedalen...
Syns til tider det er slitsomt å ligge bak sjåfører som bruker full e-modus og ingen cruisekontroll, de greier jo ikke å holde en konstant fart i det hele tatt.

Vil jo tro at det blir enda verre med de som gjør feil i nye Leaf.

 

En annen ting som jeg har merket (spesielt på e-Golf), er at bremselysene ikke slår inn, til tross for at de regenereringen bremser langt mer enn vanlig slipp av gassen.

Lenke til kommentar

(...) eller integrert kaffetrakter (si ifra hvilken bil som har dette så skal jeg kjøpe den).

 

Vær så god. Kos deg med sjøstygg Fiat: https://www.autoblog.com/2012/07/12/fiat-500l-to-launch-with-worlds-first-in-car-coffee-maker-optio/ 

 

:)

 

En annen ting som jeg har merket (spesielt på e-Golf), er at bremselysene ikke slår inn, til tross for at de regenereringen bremser langt mer enn vanlig slipp av gassen.

 

Nye Leaf bruker bremselysene når den motorbremser hardt nok. Omtrent den eneste biten ved nye Leaf jeg liker er e-pedal.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Tide Forsikring? Har fått et ganske fint tilbud der

Ja, jeg brukte de i noen år. Hadde 1 skade i den tiden, ingenting å si på dem. I den tiden jeg hadde dem var ingen i nærheten av å matche på pris heller. Da jeg fikk nybilen ble det ny runde med sjekk, og for første gang i historien var If rimeligst totalt sett. Som regel er det bil som slår mest ut på pris for min del.

Lenke til kommentar

*har sittet i en bil og funnet en feil - må gjelde alle bilene fra samme produsent..

Jeg selv har sitti i en dyr Mercedes som knirker - ikke særlig verdig eller premium den heller, da eller?

 

Premiumbil er ikke et beskyttet varemerke, så en KIA kan godt kalle seg premium hvis de vil det. Jeg leser i brosjyren til Stinger at den pakker føreren inn i en eksklusiv ramme, og at bilen er en Gran Turismo. Hva skal man si? Jeg ser ikke Stinger som hverken eksklusiv eller som en GT-bil...

 

Jeg tror nok ikke det finnes noen fasit egentlig på hva som definerer en premium bil. Er det prisen? Tilgjengelig utstyr? Sære ting som LCDskjerm på nøkkelen (BMW 7-serie), fjernstyring av bilen (flere produsenter) eller integrert kaffetrakter (si ifra hvilken bil som har dette så skal jeg kjøpe den).

Jeg personlig støtter de tre tyske i at det kun er de som er premium, og det gjør jeg fordi de har lange tradisjoner med å bygge eksklusive biler, i motsetning til nykommere som gjerne vil inn på det samme markedet. Jeg mener at det skal mer til enn høy pris og påkostede, innkjøpte løsninger fra tredjepart inn i en bil før den kan kalle seg Premium. I USA fikk Volvo et premiumstempel av en eller annen grunn, men jeg mistenker det er fordi "European car is European car", så Volvo/Saab ble sett i samme lys som BMW og Mercedes. Audi tok livet av eierne sine der borte så det var ikke ettertraktet vare.. Finnes mange andre biler i USA som også markedsføres som premium i USA, men som sees på av oss Europeere som simpelt shait fra Detroit. Et godt eksempel her er omtrent alle amerikanske nye biler jeg har kjørt.

En amerikansk VW Passat har betydelig kjipere interiør enn den europeiske, og grunnen til dette er at amerikanere har et annet syn på bilinteriør enn det vi i Europa har. Vi er rett og slett bortskjemte.

Bortsett fra motor, der har yankeene virkelig skjønt det.

Selvpustende 8-er på 5-6 liter er gode saker. Imens skramler nordmenn rundt i v70 med 1.6 diesel på 100 hest.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ombygger en bil, donorbilen må vel ikke være norsk? F.eks at jeg kjøper en 318 E46 coupe (norsk registrert) og bruker en bil fra Sverige for drivverk

Trur ikke det skal være noe problem. Du må vel søke hos SVV hvis det blir hk økning?

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg ombygger en bil, donorbilen må vel ikke være norsk? F.eks at jeg kjøper en 318 E46 coupe (norsk registrert) og bruker en bil fra Sverige for drivverk

Trur ikke det skal være noe problem. Du må vel søke hos SVV hvis det blir hk økning?

Lønner seg i mange tilfeller å snakke med biltilsyn før man starter ombygging.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ombygger en bil, donorbilen må vel ikke være norsk? F.eks at jeg kjøper en 318 E46 coupe (norsk registrert) og bruker en bil fra Sverige for drivverk 

Bare generelt tips. Anbefaler å kjøpe bil med samme ledningsnett som donorbilen. F.eks har ikke diesel og bensin, 4syl og 6syl, og Vanos og ikke-Vanos likt ledningsnett.

Lenke til kommentar

Takk for svar, blir jo selvfølgelig søknad hos SVV/biltilsynet før jeg starter noe, driver bare å planlegger akkurat nå. Tenker jeg kjøper en eller annen Coupe med liten motor nå også oppgradere i litt seinere tid når jeg har økonomi til det og er lei liten motor

 

 

Bare generelt tips. Anbefaler å kjøpe bil med samme ledningsnett som donorbilen. F.eks har ikke diesel og bensin, 4syl og 6syl, og Vanos og ikke-Vanos likt ledningsnett.

 

 

Aight, da er alt diesel og under 2literen utelukket  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så vidt jeg har forstått det, så må donorbilen momses inn, men engangsavgiften trenger man ikke å betale.

Lenke til kommentar

Finnes mange andre biler i USA som også markedsføres som premium i USA, men som sees på av oss Europeere som simpelt shait fra Detroit. Et godt eksempel her er omtrent alle amerikanske nye biler jeg har kjørt.

 

USA har en helt annen standard på kvalitetsfølelse enn det vi har her i Europa, og det tror jeg vi har mye å takke tysk premium for. Selv dyre biler som Escalade, C300 og Mustang har helt horribel kvalitet på interiør med full plastic fantastic og afterthought løsninger, og påliteligheten til disse er visstnok ikke noe å skryte av heller.

 

Mener jeg hørte at Volkswagen faktisk kuttet ned på ting som støyisolasjon o.l. i modellene bygd i Mexico for nord-Amerika. Vet ikke om dette er sant da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...