Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

V90 er veldig lekker ja, et klar valg om stor stasjonsvogn var det eneste alternativet.

Volvo har endelig fått ryddet opp i designet på interiøret på de nye modellene, for det har ikke vært sprekt de 10 siste årene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E34 er den fineste bilen, ihvertfall utvendig som noen gang er laget. Det er drømmebil å ha en helt strøken en stående i garasjen.

 

Ellers kjørte jeg Golf R til fatteren for første gang her om dagen, leken og deilig bil, og fy flate så fin den er å kjøre i 'manuell' med F1 giring. Cirka like rask som S8 V10 jeg kjørte, men er jo en helt annen opplevelse.

Golf R er morsom den. Bare synd de kjører falsk lyd gjennom høyttalerne i bilen.

Lenke til kommentar

V90 er pen den, overraskende nok holder den seg godt også som Cross Country-utgave.

Dog er det trist at den ikke leveres med ordentlig motor, det gjorde den uaktuell for meg.

Ikke bare det, den er ikke akkurat noen höjdare å kjøre... V70 var som en... snekke på land..? V90 er selvsagt bedre, men følte man måtte "jobbe" for å få den rundt en rundkjøring i normal hastighet. I tillegg mer dekkstøy enn andre i klassen. Andre får jo til å lage minst like komfortable biler som i tillegg er bedre å kjøre. Men ellers synes jeg de er pene og de har fått god kvalitetsfølelse ift. de gamle modellene. Synes dog V60 ser bedre ut, noe som stemmer bedre med proporsjonene. Så var det motoren ja, var ingen premiumfølelse i T5-motoren jeg prøvde så fort det ble litt turtall. T8-modellene får kritikk for firehjulsdriften, hvor det tar lang tid før alle hjul kobler inn. Dette ødelegger selvsagt premiumfølelsen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Volvo er ikke premium. Små motorer, dårlig kjøreegenskaper, dårlig lydisolering. Nei, du får langt mer bil for pengene hos et annet merke enn det du ville brukt på en S/V90.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Ny Volvo (v90/Xc90) var absolutt en bil jeg faktisk kunne ha tenkt meg. Men jeg sitter med et inntrykk av at de sliter vannpumpe/stramehjul da jeg har vært borte i ganske mange med multireim-havari.

Foran tilsvarende Audi, BMW eller Mercedes...?

Lenke til kommentar

Etter å ha vandret ca 700km bak rattet på en e63 amg må jeg nok konkludere at sitteputen er kanskje noe hard for min smak. Jeg har ihvertfall en korsrygg og to skinker som er pessimistiske til de neste 400km i morgen..

 

 

 

Ny Volvo (v90/Xc90) var absolutt en bil jeg faktisk kunne ha tenkt meg. Men jeg sitter med et inntrykk av at de sliter vannpumpe/stramehjul da jeg har vært borte i ganske mange med multireim-havari.

Foran tilsvarende Audi, BMW eller Mercedes...?
Hva sikter du til her egentlig? Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

V90 og XC90 er flotte biler de, men de er for dyre. Skal man ut med de summene mener jeg man får langt mer verdig hos BMW, Mercedes og Audi. Volvoene er kanskje ørlite tryggere, men de tyske gigantene er ikke akkurat usikre heller.

 

Volvo er øvre middelklasse til premiumpris.

Lenke til kommentar

Etter å ha vandret ca 700km bak rattet på en e63 amg må jeg nok konkludere at sitteputen er kanskje noe hard for min smak. Jeg har ihvertfall en korsrygg og to skinker som er pessimistiske til de neste 400km i morgen..

Var det den nye? Er det standard-seter eller performance-seter?

Lenke til kommentar

V90 og XC90 er flotte biler de, men de er for dyre. Skal man ut med de summene mener jeg man får langt mer verdig hos BMW, Mercedes og Audi. Volvoene er kanskje ørlite tryggere, men de tyske gigantene er ikke akkurat usikre heller.

 

Volvo er øvre middelklasse til premiumpris.

 

Etter å ha sett nyeste Top Gear episoden har jeg blitt litt skeptisk til hvor mye av gamle Volvo tankeganger som har blitt med, når de klarer å ødelegge 2 volvoer ved kjøring som ikke engang var ett problem for en Alfa må man begynne å lure.

Lenke til kommentar

 

V90 og XC90 er flotte biler de, men de er for dyre. Skal man ut med de summene mener jeg man får langt mer verdig hos BMW, Mercedes og Audi. Volvoene er kanskje ørlite tryggere, men de tyske gigantene er ikke akkurat usikre heller.

 

Volvo er øvre middelklasse til premiumpris.

 

Etter å ha sett nyeste Top Gear episoden har jeg blitt litt skeptisk til hvor mye av gamle Volvo tankeganger som har blitt med, når de klarer å ødelegge 2 volvoer ved kjøring som ikke engang var ett problem for en Alfa må man begynne å lure.

 

Reagerte også på dette, men virker som det "bare" er motorfestene som var problemet. Når det er sagt fikk de bilene det jeg vil kalle skambank, og utifra filmen så virket det som Harris kjørte mye hardere en det LeBlanc gjorde.

 

Enig i at Volvo priser seg for dyrt. Men allikevel selger de relativt godt her? Føler jeg ser nye Volvoer i Oslo hele tiden. Tror nordmenn generelt også har et ganske godt forhold til Volvo og produktene de leverer. På Top Gear-klippet sa vel Harris at hans XC60 kostet over 50.000 GBP, noe som er dyrt i Storbritannia.

Lenke til kommentar

Nei, er en 2013 modell om jeg husker det rett. Standard-seter.

 

Jeg tror ryggen min hadde vært ødelagt nå hadde denne hatt performance-seter.

Jeg har hatt prolaps i ryggen for mange år siden, med påfølgende "kresne rumpeballer-syndrom". Var litt skeptisk til performance-seter i min, men mente det måtte til i en slik bil. Ellers hadde det blitt samme setene som i de vanlige, som mangler litt sidestøtte. Joda, de er absolutt faste, kunne gjerne vært litt mykere i stoppen. Vet ikke hvorfor de har laget dem såpass faste. Men fasiten er at selv med langtur på over 50 mil har det vært null problem.

Hadde jeg hatt en E-klasse ville jeg nok heller tatt de andre setene med ventilasjon, massasje etc.

 

Hørte forresten om en som kom fra BMW X3 til en ny XC60 med R-line sportsseter. Han fikk så vondt i ryggen at han byttet den inn igjen, mot en X5 e-drive.

Lenke til kommentar

Dette med hvilken stol som passer er nok veldig innviduelt, for han som eier bilen bruker denne ofte til Sverige, Tyskland og Nederland uten å være utsatt for samme problem/utfordring som meg her.

 

De sports-stolene(ikke bøttestolene) som blant annet sitter i mk6 Golf R hadde jeg ingen problemer med å kjøre samme distanse som jeg gjorde i Mercedesen i går og i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

 

V90 og XC90 er flotte biler de, men de er for dyre. Skal man ut med de summene mener jeg man får langt mer verdig hos BMW, Mercedes og Audi. Volvoene er kanskje ørlite tryggere, men de tyske gigantene er ikke akkurat usikre heller.

 

Volvo er øvre middelklasse til premiumpris.

 

Etter å ha sett nyeste Top Gear episoden har jeg blitt litt skeptisk til hvor mye av gamle Volvo tankeganger som har blitt med, når de klarer å ødelegge 2 volvoer ved kjøring som ikke engang var ett problem for en Alfa må man begynne å lure.

 

Reagerte også på dette, men virker som det "bare" er motorfestene som var problemet. Når det er sagt fikk de bilene det jeg vil kalle skambank, og utifra filmen så virket det som Harris kjørte mye hardere en det LeBlanc gjorde.

 

Enig i at Volvo priser seg for dyrt. Men allikevel selger de relativt godt her? Føler jeg ser nye Volvoer i Oslo hele tiden. Tror nordmenn generelt også har et ganske godt forhold til Volvo og produktene de leverer. På Top Gear-klippet sa vel Harris at hans XC60 kostet over 50.000 GBP, noe som er dyrt i Storbritannia.

 

 

Nordmenn er vanedyr, også har Volvo et mer folkelig image enn Audi, BMW og Mercedes. Jeg ser spesielt mange kvinner kjøre rundt i XC60 og XC90, og generelt sett (ja, nå er jeg fordomsfull) er kvinner litt mer opptatt av estetikk enn kjøreegenskaper, komfort og støynivå. Når Volvo "alltid" har vært kjent som verdens tryggeste bilmerke selger de nok også mye på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...