Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ting som blir skrevet som feks pikselfeil er jo hovedgrunnen til at jeg liker å kjøpe biler rundt ca 10 år gamle. Da kan man søke opp absolutt alle svakheter på bilen, vet hva man skal se etter, samt at det er en god sjanse for å finne et eksemplar som er godt tatt vare på av 1-2 voksne eiere med full historikk. Spesielt rundt 150 000km så har til og med alle store slitedeler akkurat blitt byttet og du får jo nesten en 'ny' bil mtp deler samtidig som du vet svakhetene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Nå begynner jeg virkelig å lure her, uttrykker jeg meg så dårlig?

 

Retrospektiv plan: gå fx bilmek i 2 år, ta 1 år påbygg for å få GENS, 2 år som lærling for å få fagbrev og kompetanse. Deretter Forsvaret, friår, høyskole/universitet etc. Ikke noe liv som håndverker.

 

Jeg kommer ikke til å lære meg noe håndverkerfag på fritiden, det har jeg rett og slett ikke tid til så mye jeg jobber og jeg allerede driver med på fritiden. Innen jeg har lært meg det jeg trenger å lære meg på egenhånd har vi knapt lov til å kjøre biler selv...

Faglig stiller man ikke så sterkt med påbygg. Man har vel ikke mulighet til å ta noen av valgfagene, hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg kan ikke se at man skal stille noe faglig svakere ved påbygg enn ved allmennfag (eller hva det nå heter i dag). Ja, man har kanskje noe færre valgfag slik at man ikke kommer inn på enkelte studier som krever visse realfag, men da får man legge inn en ekstra innsats og ta disse fagene. Å kunne et praktisk fag gir deg også teknisk innsikt som er en verdi i seg selv.

 

Jeg føler meg hvertfall hemmet av å ha så lite teknisk innsikt i ting. Ingen i familien min er håndverkere, ei heller noen av mine nærmeste bekjente. Å skulle lære seg et håndverkerfag på dette tidspunktet er nærmest umulig.

Lenke til kommentar

 

 

Nå begynner jeg virkelig å lure her, uttrykker jeg meg så dårlig?

 

Retrospektiv plan: gå fx bilmek i 2 år, ta 1 år påbygg for å få GENS, 2 år som lærling for å få fagbrev og kompetanse. Deretter Forsvaret, friår, høyskole/universitet etc. Ikke noe liv som håndverker.

 

Jeg kommer ikke til å lære meg noe håndverkerfag på fritiden, det har jeg rett og slett ikke tid til så mye jeg jobber og jeg allerede driver med på fritiden. Innen jeg har lært meg det jeg trenger å lære meg på egenhånd har vi knapt lov til å kjøre biler selv...

Faglig stiller man ikke så sterkt med påbygg. Man har vel ikke mulighet til å ta noen av valgfagene, hvis jeg ikke tar helt feil.
Jeg kan ikke se at man skal stille noe faglig svakere ved påbygg enn ved allmennfag (eller hva det nå heter i dag). Ja, man har kanskje noe færre valgfag slik at man ikke kommer inn på enkelte studier som krever visse realfag, men da får man legge inn en ekstra innsats og ta disse fagene. Å kunne et praktisk fag gir deg også teknisk innsikt som er en verdi i seg selv.

 

Jeg føler meg hvertfall hemmet av å ha så lite teknisk innsikt i ting. Ingen i familien min er håndverkere, ei heller noen av mine nærmeste bekjente. Å skulle lære seg et håndverkerfag på dette tidspunktet er nærmest umulig.

Jeg gikk yrkesfag , men det meste av det jeg kan om bil og generelt DIY handyman greier er rett og slett selvlært gjennom prøving og feiling og selvsagt interesse. Er jo lidenskapelig bilinteressert så da blir det jo lettere å lære seg ting.

Lenke til kommentar

Ja, er kjipt hvordan fagbrev og diplomer ditt og datt liksom skal vise du kan noe. Jeg kan fikse det meste på bilen med riktig verktøy og tålmodighet og har lært alt på egenhånd. Lidenskap og interesse samt egen kunnskap hadde vært nye viktigere for meg hos de ansatte om jeg var sjef.

Lenke til kommentar

 

 

Nå begynner jeg virkelig å lure her, uttrykker jeg meg så dårlig?

 

Retrospektiv plan: gå fx bilmek i 2 år, ta 1 år påbygg for å få GENS, 2 år som lærling for å få fagbrev og kompetanse. Deretter Forsvaret, friår, høyskole/universitet etc. Ikke noe liv som håndverker.

 

Jeg kommer ikke til å lære meg noe håndverkerfag på fritiden, det har jeg rett og slett ikke tid til så mye jeg jobber og jeg allerede driver med på fritiden. Innen jeg har lært meg det jeg trenger å lære meg på egenhånd har vi knapt lov til å kjøre biler selv...

Faglig stiller man ikke så sterkt med påbygg. Man har vel ikke mulighet til å ta noen av valgfagene, hvis jeg ikke tar helt feil.
Jeg kan ikke se at man skal stille noe faglig svakere ved påbygg enn ved allmennfag (eller hva det nå heter i dag). Ja, man har kanskje noe færre valgfag slik at man ikke kommer inn på enkelte studier som krever visse realfag, men da får man legge inn en ekstra innsats og ta disse fagene. Å kunne et praktisk fag gir deg også teknisk innsikt som er en verdi i seg selv.

 

Jeg føler meg hvertfall hemmet av å ha så lite teknisk innsikt i ting. Ingen i familien min er håndverkere, ei heller noen av mine nærmeste bekjente. Å skulle lære seg et håndverkerfag på dette tidspunktet er nærmest umulig.

Jeg gikk yrkesfag , men det meste av det jeg kan om bil og generelt DIY handyman greier er rett og slett selvlært gjennom prøving og feiling og selvsagt interesse. Er jo lidenskapelig bilinteressert så da blir det jo lettere å lære seg ting.

Lenke til kommentar

Jobb er jobb, hobby er hobby. Det eneste jeg misunner mekanikere for er tilgang på skikkelig verktøy. Kunnskaper kan jeg skaffe meg selv, og jeg merker at jeg blir flinkere for hver gang jeg fikser noe på bilen.

 

Og da bytter man display? Spør kun av nysgjerrighet.

 

Du bytter en flexkabel som er limt til glasset på skjermen. Fukt, varme og alder gjør at koblingen på denne kabelen blir dårlig etterhvert.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg føler jeg har touchet innom er sensitivt område siden dere later til å feiltolke meg med vilje.

 

Siden dere må ha det inn med en teskje:

 

Jeg skulle ønske jeg lærte meg å skru bil da jeg hadde tid og mulighet. Det har jeg ikke i dag. Ferdig.

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig den bilen "alle" fraråder å kjøpe : 2004 Audi a6 2.5TdiQ S-line med alt utstyr for 30k Den har gått 240k km.

 

Blir artig å se hva som dukker opp , men det er jo siste årsmodell for generasjonen og den har blitt godt tatt vare på så føler meg passe trygg. Kommer til å være litt nazi med oljeskift etc selv om denne har den oppdaterte motoren.

 

Sitter med en liten følelse av at det er mange tyske bruktbiler som har litt ufortjent dårlig rykte, men det trur jeg kommer mye av at det er biler som trenger å passes litt på og ikke liker at man slurver med normalt vedlikehold. Ergo så er det mange som går på en smell. Man bør nok fortsatt ha litt peiling på bil for å eie eldre tyske biler dog.

 

Det er vel kammer, råde, tiptronic-kasse og forstilling som er gjengangerne, selv om kammer nok ble noe bedre på denne. Forstilling er jo ikke så dyrt, men tiptronic-kassen ville jeg definitivt spandert en skikkelig flush og oljeskift på.

Lenke til kommentar

Har alltid sagt jeg aldri skal ha vag, da det i mine øyne er søppel. Kjøpte en 2005 Golf med 150 000km på telleren for 30 000 i høst. Det er den verste drittbilen jeg noen gang har hatt. Så ved å kjøpe vag ble hatet for merket enda større.

 

Bagasjeluken har hatt ledningsbrudd før, det har blitt fikset, men jeg må fortsatt bruke 2-3 forsøk før den åpner seg.

 

To uker etter jeg kjøpte den ble det ledningsbrudd i sjåførdøren, så jeg må åpne bensinlokket fra bagasjerommet og gå inn på passasjersiden.

 

For 2mnd siden begynte den å gå strømtom hvis jeg låste døren da jeg parkerte. Nøkkelhullet i døren kan ikke brukes da mekanismen er ødelagt (seff), så jeg måtte borre hull under vw emblemet foran, å lirke opp panserlåsen den veien, så jeg fikk ladet. Da kom et nytt problem, det går ikke lenger å låse opp bilen med knappen på nøkkelen, kun bagasjedøren.. Så hver gang den låser seg (den kan låse seg helt random) må jeg krabbe inn bakfra..

Løste problemet ved å slutte å låse bilen.

 

For ikke å snakke om hvor utrolig mye vw fra denne tiden ruster. Det kommer rust i alle kriker og kroker, på ALLE panel rundt hele bilen. Dama sin 97mod golf med over 250 000 har betydelig mindre rust.

 

Bilen var konekjørt med to tidligere eiere da jeg kjøpte den og var godt tatt vare på.

Problemene skal jeg fikse til sommeren, da den er fikset blir den solgt fort som fy.

 

Jeg fatter ikke hvor lav kvalitet et så populært merke holder.

Ei på jobb har en 09 passat som har hatt like mye om ikke mer problemer enn meg på samme tid. Bensinlokk som ikke åpner seg, mistet plutselig all bremsekraft under kjøring, to motorfeil ved to forskjellige anledninger. Den har heller ikke gått langt over 100 000km.

 

Har flere eksempler på lur, 5-6 andre bekjente som har hatt tull med vw bilene sine. Feil finner man med alle merker, men det får da være måte på. Har hatt 4stk 90-talls bmw'r, hvor snitt km har vært langt høyere enn bilene jeg har nevnt, og det har så og si vært null problemer med motor eller elektriske funksjoner.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har touchet innom er sensitivt område siden dere later til å feiltolke meg med vilje.

 

Siden dere må ha det inn med en teskje:

 

Jeg skulle ønske jeg lærte meg å skru bil da jeg hadde tid og mulighet. Det har jeg ikke i dag. Ferdig.

I voksen alder føler jeg man lærer mest ved behov og gjennom praksis - å bytte en sensor på bilen koster 5000, du ser du kan kjøpe sensoren for 500 og YouTube viser deg at det tar 25min å bytte. Du velger det, og lærer underveis. Du vil ha nye terassebord, men gidder ikke betale 40k til en tømrer, så du gyver på selv.

Alt jeg kan om snekring er ting jeg aldri har lært på forhånd, men bare prøvd meg frem. Det er forbausende lett å sette opp en vegg, legge gulv eller støpe en mur om man er oppegående og bruker litt tid på å være nøye. Jeg antar egentlig det samme gjelder for bil, bortsett fra ting som krever programmering og spesialverktøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har alltid sagt jeg aldri skal ha vag, da det i mine øyne er søppel. Kjøpte en 2005 Golf med 150 000km på telleren for 30 000 i høst. Det er den verste drittbilen jeg noen gang har hatt. Så ved å kjøpe vag ble hatet for merket enda større.

 

Bagasjeluken har hatt ledningsbrudd før, det har blitt fikset, men jeg må fortsatt bruke 2-3 forsøk før den åpner seg.

 

To uker etter jeg kjøpte den ble det ledningsbrudd i sjåførdøren, så jeg må åpne bensinlokket fra bagasjerommet og gå inn på passasjersiden.

 

For 2mnd siden begynte den å gå strømtom hvis jeg låste døren da jeg parkerte. Nøkkelhullet i døren kan ikke brukes da mekanismen er ødelagt (seff), så jeg måtte borre hull under vw emblemet foran, å lirke opp panserlåsen den veien, så jeg fikk ladet. Da kom et nytt problem, det går ikke lenger å låse opp bilen med knappen på nøkkelen, kun bagasjedøren.. Så hver gang den låser seg (den kan låse seg helt random) må jeg krabbe inn bakfra..

Løste problemet ved å slutte å låse bilen.

 

For ikke å snakke om hvor utrolig mye vw fra denne tiden ruster. Det kommer rust i alle kriker og kroker, på ALLE panel rundt hele bilen. Dama sin 97mod golf med over 250 000 har betydelig mindre rust.

 

Bilen var konekjørt med to tidligere eiere da jeg kjøpte den og var godt tatt vare på.

Problemene skal jeg fikse til sommeren, da den er fikset blir den solgt fort som fy.

 

Jeg fatter ikke hvor lav kvalitet et så populært merke holder.

Ei på jobb har en 09 passat som har hatt like mye om ikke mer problemer enn meg på samme tid. Bensinlokk som ikke åpner seg, mistet plutselig all bremsekraft under kjøring, to motorfeil ved to forskjellige anledninger. Den har heller ikke gått langt over 100 000km.

 

Har flere eksempler på lur, 5-6 andre bekjente som har hatt tull med vw bilene sine. Feil finner man med alle merker, men det får da være måte på. Har hatt 4stk 90-talls bmw'r, hvor snitt km har vært langt høyere enn bilene jeg har nevnt, og det har så og si vært null problemer med motor eller elektriske funksjoner.

Det finnes jo alltid mandagsbiler og biler med kjente feil. Konekjørte biler er ikke noe jeg egentlig ser på som positivt. Ser jo hvordan kona her kjører og smeller igjen dører ditt og datt.

 

Jeg har en 2007 A6, altså samme tidsperiode som golfen din. 3.0TDI. Her er det også flere kjente feil, hovedsakelig innsugsmanifold og sinkslipp. Lite til ingen rust på min, og innsugsmanifold ble byttet rett før jeg kjøpte. Jeg kjøpte den januar ifjor med 160 000km, og har nå runda 220 000. Ikke fikset en eneste ting annet enn bremseklosser og et hjullager, og ellers fungerer alt forsatt som det skal...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Kone- og pensjonistkjørt holder man seg langt unna. Bil som er kjørt av menn i 40-50-årene hovedsakelig på langtur er det beste, sånn generelt sett.

Lenke til kommentar

 

Kjøpte nylig den bilen "alle" fraråder å kjøpe : 2004 Audi a6 2.5TdiQ S-line med alt utstyr for 30k Den har gått 240k km.

 

Blir artig å se hva som dukker opp , men det er jo siste årsmodell for generasjonen og den har blitt godt tatt vare på så føler meg passe trygg. Kommer til å være litt nazi med oljeskift etc selv om denne har den oppdaterte motoren.

 

Sitter med en liten følelse av at det er mange tyske bruktbiler som har litt ufortjent dårlig rykte, men det trur jeg kommer mye av at det er biler som trenger å passes litt på og ikke liker at man slurver med normalt vedlikehold. Ergo så er det mange som går på en smell. Man bør nok fortsatt ha litt peiling på bil for å eie eldre tyske biler dog.

 

Det er vel kammer, råde, tiptronic-kasse og forstilling som er gjengangerne, selv om kammer nok ble noe bedre på denne. Forstilling er jo ikke så dyrt, men tiptronic-kassen ville jeg definitivt spandert en skikkelig flush og oljeskift på.

 

Skal jo være skikkelig uheldig hvis man får problemer med rådene etter det jeg har skjønt. Forstillingen bekymrer jeg meg ikke for da jeg fikser sånt selv, må kun sette vekk bilen for å stille inn etterpå. Ja det er jo sånn "sealed for life" kasse så den skal det skiftes olje på rimelig kjapt ,selv om den girer som en drøm. De er visst litt vare for flushing så folk anbefaler å skifte filter og olje for så å skifte oljen et par ganger til etter et par mils kjøring , sånn for å få ut mest gammel olje av kassa.

 

Men jeg har tilgang på utstyret jeg trenger så eneste utgiften for min del blir olje , filter og pakning til bunnpanne.

 

Siden jeg vet at motorene er litt fintfølende så spanderer jeg på den oljeskift 2 ganger i året. Tar meg 15min så det er billig forsikring.

 

Man kan jo spørre seg hvor lurt det var av audi å kjøre long life intervaller...

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...