Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Litt synd verktøy koster så mye, for kvalitet ihvertfall. Hadde jeg hatt tilgang og penger til det hadde jeg ikke vært så kresen på bilkjøp nå :p

Prisen på verktøy er vel ikke så ille(?). Skal jo ikke mer enn en gang inn på verksted før en kan kjøpe en haug av verktøy for samme prisen. Mitt problem er tilgang til løftebukk, som er hovedgrunnen til at jeg ikke skrur alt selv.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har vært å kjøpt bil til lillesøster i dag. Ble en 2005 Mercedes A160 manuell, til en sum av 9500kr, så tilstanden kan man nesten gjette selv. Alvorlig forsømmelse fra en ung kar uten mye penger, men det er ligger en flott bil bak alle skavankene.

Hvis man er litt teknisk anlagt og har tilgang på litt utstyr og bestiller deler fra de rette plassene så kn man gjøre gode kjøp på den måten

Det er akkurat det som er planen ja. Vi har lang erfaring med å fikse på gamle biler, og akkurat her så ligger det mest oppretting, sandblåsing, lakking og typiske understellsdeler. Det er ingenting som tilsier at bilen er klar for skrothaugen, den har bare levd et hardt liv og møtt en steinmur en gang i tiden.

 

Sjekk dekkene fremme. Slicks og greier.

Ah se der ja , kjenner til typen. Forrige eier har sikkert kun fylt drivstoff og thats it.

 

Den trenger nok en real service , men man kan fint bruke noen tusen kr og litt elbow grease å sitte igjen med mye bil for pengene.

 

Kjøpte nylig den bilen "alle" fraråder å kjøpe : 2004 Audi a6 2.5TdiQ S-line med alt utstyr for 30k Den har gått 240k km.

 

Blir artig å se hva som dukker opp , men det er jo siste årsmodell for generasjonen og den har blitt godt tatt vare på så føler meg passe trygg. Kommer til å være litt nazi med oljeskift etc selv om denne har den oppdaterte motoren.

 

Sitter med en liten følelse av at det er mange tyske bruktbiler som har litt ufortjent dårlig rykte, men det trur jeg kommer mye av at det er biler som trenger å passes litt på og ikke liker at man slurver med normalt vedlikehold. Ergo så er det mange som går på en smell. Man bør nok fortsatt ha litt peiling på bil for å eie eldre tyske biler dog.

Lenke til kommentar

 

Litt synd verktøy koster så mye, for kvalitet ihvertfall. Hadde jeg hatt tilgang og penger til det hadde jeg ikke vært så kresen på bilkjøp nå :p

Prisen på verktøy er vel ikke så ille(?). Skal jo ikke mer enn en gang inn på verksted før en kan kjøpe en haug av verktøy for samme prisen. Mitt problem er tilgang til løftebukk, som er hovedgrunnen til at jeg ikke skrur alt selv.

 

God kvalitet er dyrt når man ikke har penger :p Jeg har noen som kan skru for meg så jeg betaler bare for deler. Jeg så på sånne "quickjacks", har lyst til å bestille noe sånnt

Lenke til kommentar

Erfaring med sånn dekkfyll/reperasjonsspray man får kjøpt? Dekket mitt gikk sakte tom over natta, men holdt ut hele dagen i bruk. Ikke orket fått det fiksa siden vinterdekka snart skal av uansett så fylte på en flaske forrige uke og nå har dekket ikke mista luft i det hele tatt hittil

Bak mål å bruke slikt. Det skaper ekstra mye arbeid den dagen du skal legge om da du må skrape skummet/guffen fra felgen for å unngå ubalanse i nye hjul. Jeg synes og at jeg ofte henter biler der bruk av slik guffe ikke har vært noe suksess.

Bedre å heller kjøpe nødplugger fra biltema da.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Ah se der ja , kjenner til typen. Forrige eier har sikkert kun fylt drivstoff og thats it.

 

Den trenger nok en real service , men man kan fint bruke noen tusen kr og litt elbow grease å sitte igjen med mye bil for pengene.

 

Kjøpte nylig den bilen "alle" fraråder å kjøpe : 2004 Audi a6 2.5TdiQ S-line med alt utstyr for 30k Den har gått 240k km.

 

Blir artig å se hva som dukker opp , men det er jo siste årsmodell for generasjonen og den har blitt godt tatt vare på så føler meg passe trygg. Kommer til å være litt nazi med oljeskift etc selv om denne har den oppdaterte motoren.

 

Sitter med en liten følelse av at det er mange tyske bruktbiler som har litt ufortjent dårlig rykte, men det trur jeg kommer mye av at det er biler som trenger å passes litt på og ikke liker at man slurver med normalt vedlikehold. Ergo så er det mange som går på en smell. Man bør nok fortsatt ha litt peiling på bil for å eie eldre tyske biler dog.

 

En real service, ny bakluke, to fjærer, to dekk, fire bremseskiver og en hel del rustfjerning.

 

Min bil er jo også en som man typisk bli advart mot å kjøpe, og jeg er forsåvidt ikke uenig. Men når jeg er i stand til å gjøre en del ting selv, så er alle skrekkhistoriene om ikke-fiksbare og dyre feil så langt ukjent for meg. Litt rust og litt småfiks, slik som med alle andre 15 år gamle biler.

 

Apropos rust så er jeg så utrolig glad for at E39 har understell i aluminium. Det finnes ikke rust på bærende konstruksjoner, bortsett fra chassis. Jeg ser på andre biler som kjører på norske vinterveier der bærebroer, spindel, kalipper og stag kan skrelles av med et skrujern.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Erfaring med sånn dekkfyll/reperasjonsspray man får kjøpt? Dekket mitt gikk sakte tom over natta, men holdt ut hele dagen i bruk. Ikke orket fått det fiksa siden vinterdekka snart skal av uansett så fylte på en flaske forrige uke og nå har dekket ikke mista luft i det hele tatt hittil

Bak mål å bruke slikt. Det skaper ekstra mye arbeid den dagen du skal legge om da du må skrape skummet/guffen fra felgen for å unngå ubalanse i nye hjul. Jeg synes og at jeg ofte henter biler der bruk av slik guffe ikke har vært noe suksess.

Bedre å heller kjøpe nødplugger fra biltema da.

Var ikke noe synlige hull, bare sippa luft ut over natten veldig sakte. Ikke mista en 'dråpe' luft hittil ihvertfall. Er helt rævva kantkjørte vinterfelger uansett så...

Lenke til kommentar

 

 

 

Har vært å kjøpt bil til lillesøster i dag. Ble en 2005 Mercedes A160 manuell, til en sum av 9500kr, så tilstanden kan man nesten gjette selv. Alvorlig forsømmelse fra en ung kar uten mye penger, men det er ligger en flott bil bak alle skavankene.

Hvis man er litt teknisk anlagt og har tilgang på litt utstyr og bestiller deler fra de rette plassene så kn man gjøre gode kjøp på den måten

Det er akkurat det som er planen ja. Vi har lang erfaring med å fikse på gamle biler, og akkurat her så ligger det mest oppretting, sandblåsing, lakking og typiske understellsdeler. Det er ingenting som tilsier at bilen er klar for skrothaugen, den har bare levd et hardt liv og møtt en steinmur en gang i tiden.

 

Sjekk dekkene fremme. Slicks og greier.

Ah se der ja , kjenner til typen. Forrige eier har sikkert kun fylt drivstoff og thats it.

 

Den trenger nok en real service , men man kan fint bruke noen tusen kr og litt elbow grease å sitte igjen med mye bil for pengene.

 

Kjøpte nylig den bilen "alle" fraråder å kjøpe : 2004 Audi a6 2.5TdiQ S-line med alt utstyr for 30k Den har gått 240k km.

 

Blir artig å se hva som dukker opp , men det er jo siste årsmodell for generasjonen og den har blitt godt tatt vare på så føler meg passe trygg. Kommer til å være litt nazi med oljeskift etc selv om denne har den oppdaterte motoren.

 

Sitter med en liten følelse av at det er mange tyske bruktbiler som har litt ufortjent dårlig rykte, men det trur jeg kommer mye av at det er biler som trenger å passes litt på og ikke liker at man slurver med normalt vedlikehold. Ergo så er det mange som går på en smell. Man bør nok fortsatt ha litt peiling på bil for å eie eldre tyske biler dog.

Husker ikke hva jeg har lest, men husker jeg aldri hadde kjøpt en 2.5tdi da den hadde ekstremt dårlig rykte på seg. Men historikk og vedlikehold har mye å si.

Lenke til kommentar

Darkbill & Wisd0m : Man er en del sikrere om man passer på at bilen har den oppgraderte motoren som kom midt i 2003 . Den har forsterkede kamaksler.

 

 

Ah se der ja , kjenner til typen. Forrige eier har sikkert kun fylt drivstoff og thats it.

Den trenger nok en real service , men man kan fint bruke noen tusen kr og litt elbow grease å sitte igjen med mye bil for pengene.

Kjøpte nylig den bilen "alle" fraråder å kjøpe : 2004 Audi a6 2.5TdiQ S-line med alt utstyr for 30k Den har gått 240k km.

Blir artig å se hva som dukker opp , men det er jo siste årsmodell for generasjonen og den har blitt godt tatt vare på så føler meg passe trygg. Kommer til å være litt nazi med oljeskift etc selv om denne har den oppdaterte motoren.

Sitter med en liten følelse av at det er mange tyske bruktbiler som har litt ufortjent dårlig rykte, men det trur jeg kommer mye av at det er biler som trenger å passes litt på og ikke liker at man slurver med normalt vedlikehold. Ergo så er det mange som går på en smell. Man bør nok fortsatt ha litt peiling på bil for å eie eldre tyske biler dog.

 

En real service, ny bakluke, to fjærer, to dekk, fire bremseskiver og en hel del rustfjerning.

 

Min bil er jo også en som man typisk bli advart mot å kjøpe, og jeg er forsåvidt ikke uenig. Men når jeg er i stand til å gjøre en del ting selv, så er alle skrekkhistoriene om ikke-fiksbare og dyre feil så langt ukjent for meg. Litt rust og litt småfiks, slik som med alle andre 15 år gamle biler.

 

Apropos rust så er jeg så utrolig glad for at E39 har understell i aluminium. Det finnes ikke rust på bærende konstruksjoner, bortsett fra chassis. Jeg ser på andre biler som kjører på norske vinterveier der bærebroer, spindel, kalipper og stag kan skrelles av med et skrujern.

 

 

A6en ser grei ut under og det er en del som er alu, men det er jo typiske små sink slipp flekker enkelte plasser på karosseri. Heldigvis har forrige eier touchet opp dette med snadblås + epoksy så rusten er stoppet ,men finishen er så som så. Mulig jeg våtsliper og polerer det.

 

E39 ja , de har jo sitt rykte de også , men som sagt så er det noe helt annet om man kan fikse ting selv. Er man nødt til å sette de på verksted for alle gremlins som kan dukke opp på eldre tyskere så blir det fort dyrt.

En kompis kjøpte seg nettop en 03 525tds som er i grei stand, men har den typiske rusten på bakluka og pixelfeil. Nå plages han av at den tapper seg for strøm om natta. Holder en liten knapp på webastoen og vi tok ut sikringen til den uten hell, men så ser jeg på nett at det kan være nødvendig å fysisk plugge den ut noe jeg syns er rart så lenge det ikke er flere sikringer en annen plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Kjenner det irriterer meg grønt at jeg absolutt skulle gå allmennfag på videregående fordi det er da man «burde» når man har tenkt til å ta fatt på videre studier.

 

Retrospektivt skulle jeg startet på bilmekanikerlinja (eller tømrer eller elektriker for den saks skyld) og heller tatt påbygg slik at jeg faktisk kunne et praktisk fag OG fortsatt hadde hatt muligheten til å studere senere. Jeg har vært langt mer motivert til å studere på runde nummer to enn runde nummer én, og tenk summene jeg kunne spart (og bilen jeg kunne hatt) om jeg kunne skru selv. Jeg tør jo ikke annet enn å kjøpe nesten nye biler da jeg må levere bilen på verksted for alt annet enn å fylle drivstoff, spylervæske, luft i dekkene og skifte vindusviskere.

 

Jaja, jeg har med meg livsvisdom til mine fremtidige barn i alle fall...

Lenke til kommentar

A6en ser grei ut under og det er en del som er alu, men det er jo typiske små sink slipp flekker enkelte plasser på karosseri. Heldigvis har forrige eier touchet opp dette med snadblås + epoksy så rusten er stoppet ,men finishen er så som så. Mulig jeg våtsliper og polerer det.

 

E39 ja , de har jo sitt rykte de også , men som sagt så er det noe helt annet om man kan fikse ting selv. Er man nødt til å sette de på verksted for alle gremlins som kan dukke opp på eldre tyskere så blir det fort dyrt.

En kompis kjøpte seg nettop en 03 525tds som er i grei stand, men har den typiske rusten på bakluka og pixelfeil. Nå plages han av at den tapper seg for strøm om natta. Holder en liten knapp på webastoen og vi tok ut sikringen til den uten hell, men så ser jeg på nett at det kan være nødvendig å fysisk plugge den ut noe jeg syns er rart så lenge det ikke er flere sikringer en annen plass.

 

Pikselfeil er en gjenganger på alle BMWer i de årene. Elektronikk er ikke så fryktelig ille for min del, siden jeg har noenlunde greie på hvordan systemet henger i hop, og hvor problemene stort sett ligger. Strømtrekk kan diagnostiseres med et multimeter over sikringene. Her er det bare å prøve seg frem.

 

Kjenner det irriterer meg grønt at jeg absolutt skulle gå allmennfag på videregående fordi det er da man «burde» når man har tenkt til å ta fatt på videre studier.

 

Retrospektivt skulle jeg startet på bilmekanikerlinja (eller tømrer eller elektriker for den saks skyld) og heller tatt påbygg slik at jeg faktisk kunne et praktisk fag OG fortsatt hadde hatt muligheten til å studere senere. Jeg har vært langt mer motivert til å studere på runde nummer to enn runde nummer én, og tenk summene jeg kunne spart (og bilen jeg kunne hatt) om jeg kunne skru selv. Jeg tør jo ikke annet enn å kjøpe nesten nye biler da jeg må levere bilen på verksted for alt annet enn å fylle drivstoff, spylervæske, luft i dekkene og skifte vindusviskere.

 

Jaja, jeg har med meg livsvisdom til mine fremtidige barn i alle fall...

 

Tror du retrospektivt ville gått tilbake til kontorjobben når du er sliten og vond i ryggen, og må slite som modulbytter på rustne og skitne biler i et marked som stadig blir snevrere.

 

Nå er det ikke mye bilindustri i Norge, men med utdanning som mekanisk ingeniør så kan du få gleden av å bygge og prototype nye biler med splitter nye deler, og gjøre livet enda surere for slitere på verkstedene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg uttrykte meg kanskje ikke klart:

 

Det hadde vært flott å kunnet et fag à la bilmekaniker, tømrer eller elektriker, men jeg hadde likevel begynt å studere noe annet etter jeg hadde fått fagbrevet mitt. Poenget mitt var ikke å drive med faget, poenget var å sitte på kunnskapen slik at jeg kunne fikse en bil, drive oppussing selv eller fikse ledningsnettet mitt.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fagbrev, jeg har gått ett år elektro, teknikk og industriell produksjoon og bilskade lakk og karosseri og kan fortsatt det jeg lærte da, fullførte påbygg i fjor så nå prøver jeg bare å finne ut av studier videre  :p

 

Har sett på E30 nå og vurderer sterkt å kjøpe et prosjekt, men ny daily får bli først

Lenke til kommentar

Med den innstillingen så kommer det etterhvert. Nå gikk jo jeg yrkesfaglig utdanning, men jeg er i all betraktning en akademiker. Fikse bil, hus, elektronikk, lage ting og ødelegge ting har kommet på eget initiativ.

 

Jeg liker å fikse bil, men kunne aldri tenkt meg å jobbe med det, spesielt ikke ut hele livet. Jeg driter i å få erfaring med kjedelige shitboxes når jeg heller kan investere tid i å lære meg min egen bil inn og ut.

 

Av det som trenger fagbrev så er det fortsatt mye man kan gjøre selv. Å trekke egen strøm i huset er ikke verdt et liv som elektriker for min del. Det er kjekt å ha, men jeg hadde jo ikke valgt en karriere basert på at jeg sparer noen tusenlapper når jeg skal legge varmekabler.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Nå begynner jeg virkelig å lure her, uttrykker jeg meg så dårlig?

 

Retrospektiv plan: gå fx bilmek i 2 år, ta 1 år påbygg for å få GENS, 2 år som lærling for å få fagbrev og kompetanse. Deretter Forsvaret, friår, høyskole/universitet etc. Ikke noe liv som håndverker.

 

Jeg kommer ikke til å lære meg noe håndverkerfag på fritiden, det har jeg rett og slett ikke tid til så mye jeg jobber og jeg allerede driver med på fritiden. Innen jeg har lært meg det jeg trenger å lære meg på egenhånd har vi knapt lov til å kjøre biler selv...

Lenke til kommentar

 

A6en ser grei ut under og det er en del som er alu, men det er jo typiske små sink slipp flekker enkelte plasser på karosseri. Heldigvis har forrige eier touchet opp dette med snadblås + epoksy så rusten er stoppet ,men finishen er så som så. Mulig jeg våtsliper og polerer det.

 

E39 ja , de har jo sitt rykte de også , men som sagt så er det noe helt annet om man kan fikse ting selv. Er man nødt til å sette de på verksted for alle gremlins som kan dukke opp på eldre tyskere så blir det fort dyrt.

En kompis kjøpte seg nettop en 03 525tds som er i grei stand, men har den typiske rusten på bakluka og pixelfeil. Nå plages han av at den tapper seg for strøm om natta. Holder en liten knapp på webastoen og vi tok ut sikringen til den uten hell, men så ser jeg på nett at det kan være nødvendig å fysisk plugge den ut noe jeg syns er rart så lenge det ikke er flere sikringer en annen plass.

 

Pikselfeil er en gjenganger på alle BMWer i de årene. Elektronikk er ikke så fryktelig ille for min del, siden jeg har noenlunde greie på hvordan systemet henger i hop, og hvor problemene stort sett ligger. Strømtrekk kan diagnostiseres med et multimeter over sikringene. Her er det bare å prøve seg frem.

 

 

 

Ja pikselfeil er jo nesten garantert på litt eldre bmw. Har middels peil på elektronikk så skal nok greie å hjelpe han med å skifte displayet. Å måle sikringene med multimeter hadde jeg ikke tenkt på ,men det er jo en åpenbar ting å starte med , takk for tipset.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå begynner jeg virkelig å lure her, uttrykker jeg meg så dårlig?

 

Retrospektiv plan: gå fx bilmek i 2 år, ta 1 år påbygg for å få GENS, 2 år som lærling for å få fagbrev og kompetanse. Deretter Forsvaret, friår, høyskole/universitet etc. Ikke noe liv som håndverker.

 

Jeg kommer ikke til å lære meg noe håndverkerfag på fritiden, det har jeg rett og slett ikke tid til så mye jeg jobber og jeg allerede driver med på fritiden. Innen jeg har lært meg det jeg trenger å lære meg på egenhånd har vi knapt lov til å kjøre biler selv...

Faglig stiller man ikke så sterkt med påbygg. Man har vel ikke mulighet til å ta noen av valgfagene, hvis jeg ikke tar helt feil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...