Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Haha, så nettopp en volvo xc70 på planet på en Viking bil, og i baksetet satt det en person :)

Er det særlig lurt å sitte bak i en bil sånn?

Det er ganske vanlig praksis, og sittet på selv slik mange ganger...
Ja stemmer, du hadde en Auda ja, da skjønner jeg du er vant med bergingsbiler :)
I løpet av mine 70 000km med Audien har jeg ikke gjort noe annet enn vanlig service på bilen, fikk meg en fin og vel vedlikeholdt utgave har dog blitt hentet av bergingsbil en gang, men det var egen feil. Vaskemaskin som lakk vann i bagasjerommet så pga batteri bak osv var bilen død et par dager... Fikk bilen kjørt hjem og på med 2kw byggvifte dager i strekk

Ja, for mange henger det dessverre fortsatt i at Audi for 15-20 år siden hadde kvalitetsproblemer. Det er jo ingen andre bilmerker som har hatt kvalitetsproblemer noen gang... Eller... :)

Hehe ja dette ryktet gjør jo at man kan plukke de opp billig. Kjøpte et strøkent eksemplar av "værstingen" 2004 A6 2.5 tdi-q for 35k i fjor. Kjørt den 20k km og utenom vanlig vedlikehold og slitedeler så funker alt. Holder den 2-3år til er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for mange henger det dessverre fortsatt i at Audi for 15-20 år siden hadde kvalitetsproblemer. Det er jo ingen andre bilmerker som har hatt kvalitetsproblemer noen gang... Eller... :)

 

Det har de fleste ja. Ikke hatt Audi, men har hatt både en Golf og en Passat. Golfen var nær problemfri, Passaten var et skikkelig mandagsprodukt. Å bytte inn Golfen i Passaten var et av mine dummeste valg, men vi trengte større plass. Og ja, hadde en boble en gang også. Bortsett fra rust var det nesten ingen problemer som ikke kunne fikses med helt ordinært verktøy og litt fingerferdighet...

 

Hadde også en Voyager en gang. Ble advart mot Chrysler på den tiden, men den var det faktisk lite galt med.

 

Minien har vært en deilig bil, men den har og hatt problemer. Clutch/svinghjul måtte skiftes første året pga produksjonsfeil.

 

Legg til de andre bilene jeg har hatt så finner jeg ikke noe entydig "Det merket er mye bedre/dårligere enn de andre"...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Da er vi to! Firmabilen, Hyundai h1 med 218k på tellern, slo seg vrang etter jeg hadde handla lunsj.

Ringte viking, først virka det som at startern hadde kilt seg, og vi fikk til slutt liv i den. Men da begynte batterilampa å lyse og ved nærmere ettersyn, så vi at reima lå løst og hadde røket i to -.- spent på å høre hva som blir diagnosen der gitt :p kudos til vikingfyrn som spanderte en redbull :wee:

Lenke til kommentar

Hadde planer om å oppgradere NAF medlemskapet mitt uansett. Jeg måtte svelge stoltheten og få den på verksted, da jeg må komme meg på jobb. Hadde jeg hatt to biler så hadde jeg tatt meg tid på å kaste deler på den.

 

Jeg merker jeg er moden for noe litt mer pendlervennlig som hverdagsbil, og så kjøpe meg et prosjekt istedet. Men det er ikke dette som tippet meg over til de tankene da. Jevnt over så er jeg ganske fornøyd med bilen min.

Lenke til kommentar

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

 

Det er bare deprimerende å ha mer enn 1 bil i Norge med alle avgiftene som følger med.

Lenke til kommentar

 

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

Det er bare deprimerende å ha mer enn 1 bil i Norge med alle avgiftene som følger med.
Er det så dyrt å ha to biler da? Eneste 'avgiften' for å eie biler er jo veiavgift på 2800kr per år? Ganske billig i forhold til andre land. I Nederland betaler man feks per 100kg med veiavgift. Min 1800kg tunge A6 med 3 liter diesel var rundt kr3000 per kvartal i Nederland sist jeg sjekka... Innkjøp her er jo dyrere selvfølgelig...

 

Ellers i respons til andre innlegg her har jeg utrolig nok aldri hatt en mandagsbil, foreldrene mine har dessverre nesten alltid hatt problemer.

 

Har eid en 92 Subaru Legacy Turbo, fiksa kun større slitedeler der pga alder. Clutch, bremser osv. Gikk fra 315.000km til 365.000km med hard kjøring uten problemer. Eller, bytta motor fordi jeg kjørte for lenge med lekkasje i kjølevæske, egen feil.

 

Hyundai Getz, aldri hatt noe feil, og nå min A6 3.0TDI 2007 som jeg nøye undersøkte, og kjørt fra 160 000km til 220 000km nå siden januar 2017, kun bytta klosser og olje...

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

 

 

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

Det er bare deprimerende å ha mer enn 1 bil i Norge med alle avgiftene som følger med.
Er det så dyrt å ha to biler da? Eneste 'avgiften' for å eie biler er jo veiavgift på 2800kr per år? Ganske billig i forhold til andre land. I Nederland betaler man feks per 100kg med veiavgift. Min 1800kg tunge A6 med 3 liter diesel var rundt kr3000 per kvartal i Nederland sist jeg sjekka... Innkjøp her er jo dyrere selvfølgelig...

 

Det er mye dyrere enn nødvendig. Jeg har 6 biler, og det hadde blitt hinsides dyrt med omregistrering, årsavgift og forsikring hvis jeg skulle hatt skilt på alt. Jævlig unødvendig å kjøre fram og tilbake og levere inn å hente ut skilt hele tiden alt etter hva som er kjørbart og ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

Det er bare deprimerende å ha mer enn 1 bil i Norge med alle avgiftene som følger med.
Er det så dyrt å ha to biler da? Eneste 'avgiften' for å eie biler er jo veiavgift på 2800kr per år? Ganske billig i forhold til andre land. I Nederland betaler man feks per 100kg med veiavgift. Min 1800kg tunge A6 med 3 liter diesel var rundt kr3000 per kvartal i Nederland sist jeg sjekka... Innkjøp her er jo dyrere selvfølgelig...

 

Ellers i respons til andre innlegg her har jeg utrolig nok aldri hatt en mandagsbil, foreldrene mine har dessverre nesten alltid hatt problemer.

 

Har eid en 92 Subaru Legacy Turbo, fiksa kun større slitedeler der pga alder. Clutch, bremser osv. Gikk fra 315.000km til 365.000km med hard kjøring uten problemer. Eller, bytta motor fordi jeg kjørte for lenge med lekkasje i kjølevæske, egen feil.

 

Hyundai Getz, aldri hatt noe feil, og nå min A6 3.0TDI 2007 som jeg nøye undersøkte, og kjørt fra 160 000km til 220 000km nå siden januar 2017, kun bytta klosser og olje...

60k km på ett år er jo imponerende.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Håper ikke du kjørte 1000 km i snitt i en Huyndai Getz? Må jo være utrolig slitsomt å ubehagelig. En A6 med 3-liters V6 derimot er en bil jeg fint kunne gjort det i, spesielt om den har litt oppgraderte seter.

Lenke til kommentar

Nei hehe.. Den kjøpte jeg som en midlertidig bil mens jeg fikk skifta motor på Subaruen. På A6en er det elektriske sportsseter, som er de mest komfortable deter utrolig nok. Mye sidestøtte også. I første omgang satt de litt bedre enn setene I S8en jeg lånte, men det har nok å gjøre med at S8 sine seter kunne justeres på 1000 forskjellige måter så vanskelig finne seg fram...

Lenke til kommentar

 

 

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

Det er bare deprimerende å ha mer enn 1 bil i Norge med alle avgiftene som følger med.

Er det så dyrt å ha to biler da? Eneste 'avgiften' for å eie biler er jo veiavgift på 2800kr per år? Ganske billig i forhold til andre land. I Nederland betaler man feks per 100kg med veiavgift. Min 1800kg tunge A6 med 3 liter diesel var rundt kr3000 per kvartal i Nederland sist jeg sjekka... Innkjøp her er jo dyrere selvfølgelig...

 

Skal du ha to registrerte biler, så kommer jo også forsikring, service-/vedlikeholdskostnader og ikke minst verditap i tillegg. Er man fornuftig kan man nok komme "halvgreit" ut av det.

 

 

 

Lenke til kommentar

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

 

Det var tennplugger faktisk.

Lenke til kommentar

 

Apropos tyskerstål. Fikk ikke start på bilen min i dag, og mistenker bensinpumpen. Er skuffet, men er fortsatt imponert over at det er første gangen på 3 år og 50000km at den har sviktet, og det er ikke ille til å være tysk rikmannsskrot på 15 år og med 160k på telleren.

 

Det er helt utrolig hvor hjelpesløs jeg er uten bil. Føler meg strandet i leiligheten min.

 

Nå fikk jeg lyst på en bil nr.2.

Det var tennplugger faktisk.

Slurva med vedlikeholdet? :p

 

Godt det var en såpass billig løsning da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...