Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde den diskusjonen med en del andre motorinteresserte under en nylig episode av Top Gear. Det blir snudd andre veien, også blir det som en gang var upopulært, blir igjen populært fordi det blir unikt/sjeldent. Og et godt eksempel er da manuell girkasse. Når ser man jo artiklene "Nye Porsche GT3RS blir manuell" og folk jubler høyt. Rikinger vil betale ekstra for å faktisk få bilen med manuell kasse fremfor feks PDK fordi det er unikt, gøy, og spesielt. Når en modell blir lansert med bare automatkasse så ser man "skulle virkelig ønske denne kom i manuell".

Nå gjelder jo dette nisjemarkedene (sportsbilene/superbilene), men skal ikke se bort i fra at det samme kan gjelde bensinmotorer også i fremtiden. At folk er villig til å betale gode summer for å få den bilen med f.eks V6 istedenfor den elektriske motoren som normalt blir tilbudt.

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig mest på verditap at det kanskje har nådd sitt maks og prisene holder seg stabilt. Eller vil en M5 med V10 ha lik pris på Finn om 3 0r med lik kilometer som idag?

Med V10 tipper jeg M5 vil komme til å bli et samlerobjekt på sikt. Men om 3 år? Nja... Tenker vel litt lenger frem i tid. Tror du bør regne med å ha bilen i en del år. Vet ikke når 80-tallets 911 virkelig begynte å stige i verdi? Egentlig vanskelig å spå, men det skulle forundre meg om ikke M5 V10 kommer til å bli et hett samlerobjekt.

 

Edit: Kanskje særlig en M5 fra USA med manuelt gir og V10 kan bli spesielt ettertraktet. Mener den var å få med manuell her, men kun "SMG-kasse" i Europa.

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

Jeg har jo sikla en del på S8 med V10 feks, og da kom jo også tanken på andre slike 'eksotiske' biler i tankene. Det lages jo strengt talt ikke mye mer enn bare en V8 nå til dags, hvis i det hele tatt. Da bør vel slike biler om en bare har den i garasjen ikke synke noe mer i verdi

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg har jo sikla en del på S8 med V10 feks, og da kom jo også tanken på andre slike 'eksotiske' biler i tankene. Det lages jo strengt talt ikke mye mer enn bare en V8 nå til dags, hvis i det hele tatt. Da bør vel slike biler om en bare har den i garasjen ikke synke noe mer i verdi

Hva skal man med en bil som bare står i garasjen...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det kommer neppe til å være verdt investeringen rent økonomisk. Om 20 år er det jo ikke sikkert den er lov på veien engang.

 

Kjøp deg heller bil for å nyte den. V10 er deilig å høre på, skulle gjerne prøvd det en gang!

Lenke til kommentar

Det kommer neppe til å være verdt investeringen rent økonomisk. Om 20 år er det jo ikke sikkert den er lov på veien engang.

 

Kjøp deg heller bil for å nyte den. V10 er deilig å høre på, skulle gjerne prøvd det en gang!

Jo, selvfølgelig hadde det ikke vært noe investering, men en søndagsbil å nyte med noe eksotisk egentlig svært få kan si 'jeg har eid en V10'. Men det er jo forsatt interessant å sammenligne en sjelden V10 mot en vanlig L4 av en sportsbil om si 10 år.

Lenke til kommentar

X7?

  

Mja, om ikke X5. Jeg tipper det.

  

 

Noen BMW-hoder her?

Så denne på Color Line i dag, i følge med en M2..Screenshot_20180315-143924_Video Player.jpg Screenshot_20180315-143942_Video Player.jpg

Skjermskudd fra en video jeg tok..

Ser ut som ny X5. Er ikke X7 bare ment amerikanske markedet?
  

 

Mja, om ikke X5. Jeg tipper det.

 

Ja, jeg tror du har rett. Etter å ha kikket på diverse "spionbilder" på nettet ser det ut til at X7 kanskje har større/høyere bakrute med litt mindre helning enn bakruta på X5.
Basert på størrelsen vil jeg også tro X5. En M utgave? Da den hadde fire enderør og brumlet bortover veien?
Lenke til kommentar

Jeg har en liten personlig teori om at de siste bilene med NA v8/v10/v12 kommer til å bli ettertraktet. Siden de er "last of the breed" De ultimate før nedturen startet. Tenk om 15-20år når stort sett alt av biler på veien er lydløse og sjelløse så kan du vri om nøkkelen på f.eks v10en din og nyte fortiden?

Lenke til kommentar

Biler med stor NA motor har allerede begynt å gå opp i pris. Et eksempel er 458 Speciale, som fikk en stor økning i pris etter at 488 gtb kom ut med turbo V8 og Ferrari sa at 458 Speciale kom til å bli den siste med NA V8. 

Biler med manuelt gir kommer nok også til å bli mer ettertraktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en liten personlig teori om at de siste bilene med NA v8/v10/v12 kommer til å bli ettertraktet. Siden de er "last of the breed" De ultimate før nedturen startet. Tenk om 15-20år når stort sett alt av biler på veien er lydløse og sjelløse så kan du vri om nøkkelen på f.eks v10en din og nyte fortiden

Skal ikke se bort fra at du får rett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen du filmet har litt for skarp "knekk" på bakluka til å være X5 når jeg ser nøyere etter. Kan det ha vært X3M?

 

Ding, ding, ding! Du har nok helt rett. Svære bremser og fire endestusser tyder på M, mens knekken under sidespeilet viser at det er en X3. X5 får ikke den knekken der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...