Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste at det er mulig å øke pant i bolig/huslån på seperat lån så man slipper betale for bilen i 20+ år feks.

Du kan pantsette boligen mot andre lån ja, det blir som når man er kausjonist. Men det ryddigste/mest oversiktlige er vel å samle alt og bare øke avdrag på huslånet til å tilsvare hvor mye du vil betale på bilen i mnd.

Igjen krever det selvsagt at boligen har høy nok verdi ifht gjeldende pant.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Leste at det er mulig å øke pant i bolig/huslån på seperat lån så man slipper betale for bilen i 20+ år feks.

Jeg har ikke pleid å ha billån, men ble det nå sist. Har rammelån på huset, så jeg brukte noe av dette til bil. Hos meg går det på samme lånet, så jeg må bruke et Excel-skjema for å betale ned ekstra hver måned, siden jeg selvsagt vil betale ned billånet mye raskere enn boliglånet. Hvis du ikke gjør det vil du jo hele tiden øke gjelden og aldri bli ferdig...

Jeg søkte bare om utvidelse av rammelånet på boligen. Jeg kunne fått en del av dette som et separat lån for bedre oversikt hos DNB, men da måtte jeg i så tilfelle betalt ekstra tinglysningsgebyr, termingebyr osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Bortsett fra dessertgenerasjonen som er mellom 50 og 70 nå som fikk kjøpt store boliger grisebillig og lånet har blitt spist opp av inflasjonen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Bortsett fra dessertgenerasjonen som er mellom 50 og 70 nå som fikk kjøpt store boliger grisebillig og lånet har blitt spist opp av inflasjonen...

Slik som besteforeldrene mine som bygde 230kvm hus på 1 mål tomt med dobbelgarasje for ca 180.000 i 73...

Hadde ikke holdt til 3 kvadrat i leiligheten min engang...

Lenke til kommentar

Bare fått feilmelding on stor trafikk de siste dagene...

Over til noe annet, 'spesielle' 'nyere' biler med grom motor, vil disse falle så særlig mye i verdi etter et visst punkt? BMW har jo feks V10, det samme har Audi på noen modeller. Er det ikke et slags 'samleverdi' i og med at slike biler og motorer ikke blir produsert mer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om man er innstilt på å betale for en som nesten ikke er kjørt, og så sette de i garasjen i 30 år, muligens  :)

Lenke til kommentar

Fremtiden er vanskelig å spå. I disse tider hvor IC-motorer er blitt djevelens verk, og diverse land i Europa snakker om totalforbud (selv om jeg anser dette som svært lite sannsynlig), er det mye som kan skje her. Er ikke sikkert vi har den samme oppfatningen av hva en "klassiker" er om 30-50 år, eller hvor mye en slik klassiker er verdt.

Lenke til kommentar

Ikke la dere hisse av slike ting. Det er få som er interessert i å drepe veteran- og hobbybiler. Dette dreier seg om bil som transportmiddel. Hadde vi bare sett på tallene i form av utslipp så hadde vi forbydd veteranbiler uten katalysator og innsprøytning for lenge, lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...