Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke uenig, men poenget mitt er snarere at forsikringer i Storbritannia er krise, og går eksponentielt opp mot umulig for alt som ikke er en kjip city-bil med rundt 1000cc, eller for sjåfører over 25 med godt opparbeidet bonus.

Jeg kunne bare drømt om å kjøre en BMW 5-serie med 170 hestekrefter om jeg hadde blitt værende i Storbritannia, selv om jeg betalte sikkert det dobbelte for selve bilen her i Norge.

Veldig spesielt system der borte mtp bilforsikring. Prøvde å sette meg inn i det , men ga opp fordi det var så mange variabler.

I grove trekk er konklusjonen hvertfall at det må da være mye bedre at forsikringen står på bilen sånn som her i Norge og ikke sjåføren .

Sånn jeg har skjønt det er det ikke bare bare å låne bort bilen din til en kompis etc..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bilene i GB ofte ribbet for utstyr?

Så prislista for BMW og bilene var billige de, men var jo ca samme utstyrsnivå som Taunusen jeg hadde i min ungdom.

BMW er "uten utstyr" som standard i de fleste land, så må ikke se på veiledende priser.

Lenke til kommentar

Hvor "dumt" er det å gå for litt rimeligere dekk når man skal kjøpe piggfri vinterdekk?

Kjøpte det beste jeg fikk tak i når jeg måtte ha nye vinterdekk på de to forrige bilene mine - testvinnende dekk fra Continental. Nå er det snart på tide å bytte ut vinterdekkene som fulgte med min nåværende bil - vet ikke akkurat hvilken modell det er snakk om, men er helt kurante Bridgestone nordiske piggdekk. Merker at de holder på å være gamle og harde, og modne for utskiftning.

Men jeg har visst såpass store dekk at det blir svindyrt å gå for beste sort. (235/45R18) Spurte om pris og... ja 12500,- for Contintental, 7500,- for Hankook.

Lenke til kommentar

Hvor "dumt" er det å gå for litt rimeligere dekk når man skal kjøpe piggfri vinterdekk?

Kjøpte det beste jeg fikk tak i når jeg måtte ha nye vinterdekk på de to forrige bilene mine - testvinnende dekk fra Continental. Nå er det snart på tide å bytte ut vinterdekkene som fulgte med min nåværende bil - vet ikke akkurat hvilken modell det er snakk om, men er helt kurante Bridgestone nordiske piggdekk. Merker at de holder på å være gamle og harde, og modne for utskiftning.

Men jeg har visst såpass store dekk at det blir svindyrt å gå for beste sort. (235/45R18) Spurte om pris og... ja 12500,- for Contintental, 7500,- for Hankook.

Generelt skal man jo ikke spare på dekk, men man kan jo alltid tilpasse kjøringen dekka. Kjøpte noen nye vredenstein en gang, ikke de beste, men de funka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg sparer ikke på dekk. Kjøper konsekvent Nokian Hakka til vinter etter dårlige erfaringer med rimelige dekk.

Lenke til kommentar

Går helt fint, det er mye bedre med billige nye dekk enn dyre gamle dekk.

Lenke til kommentar

Nei ikke i nærheten, men den var tøff.

Tøff nok. Men det ser jo bare ut som en 6-serie, og er bare nok en serie fra BMW jeg ikke forstår meg på.

Ville du sidestilt den med en 812 Superfast? 8-serien var i sine dager ment som en Ferrariknuser, og fikk ikke æren av M-badge en gang.

Men er BMWs visjon av den nye 8-serien den samme som den var før i tiden da?

Det er ikke urimelig om de gjør det. Men det understreker jo skuffelsen min som trodde at den nye 8-serien skulle bli en superbil med showfaktor. Kanskje tallene fortsatt klarer å imponere meg, men flare har den ikke i konseptstadiet en gang. i8 hadde jo flare i bøtter og spann, hadde den bare ikke sett ut som et romskip som driter ut en 911 carrera.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har hatt Falken på tidligere bil. Fungerte bra.

Ellers ville jeg tatt en titt på Motor’s årlige dekktest. Tror det var noen rimelige i topplassering også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har iallefall notert meg at det er veldig varierende pris på dekk hos de forskjellige, men at det som regel er billigst å bestille via nett.

De fleste har også avtaler med verksted som tar i mot dekkene, og monterer de på bilen din (slik at du slipper surmuling over at du ikke kjøpte dekk hos dem)

https://www.prisjakt.no/category.php?b=s328883104&o=produkt_pris_inkmoms

De dyreste Continental dekkene(testvinner) ender på rett under 9000 for 4 stk, montering bør ikke koste så mye mer enn 1200 ferdig balansert og satt på bilen.

Det er over 2000 billigere enn hva du fikk tilbud om.

Lenke til kommentar

Dekktester, NAF og Dekkmann er et omstridt tema for å si det sånn.

Det er ikke uten videre sånn at disse testene er uten innblanding fra produsenter og forhandlere.

Så du mener ar Test World i Finland(Som kjøper dekkene over disk, ikke direkte fra produsent) er fake?

Lenke til kommentar

MTP at hankook kom på 3-5. plass i flere tester vil det på ingen måte si at det er dårlige dekk. Har selv hatt hankook sine piggfrie i 225/45-18 og 265/75(?)-18 og kan på ingen måte si at de dekkene skuffet.

Jeg sparer ikke på dekk. Kjøper konsekvent Nokian Hakka til vinter etter dårlige erfaringer med rimelige dekk.

Synes selv Hakka er ekstremt sideglatte i forhold til mange andre vinterdekk i toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...