Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig?

Det er en god tommelfingerregel at kostnaden ligger ca i det området med det meste av kostnader og tap inkludert..

Man taper da ikke 10% av bilens nypris når bilen er over 10 år gammel? Normalt 12-15% av nypris første året, deretter rundt 10% av "nåverdi" videre. Vil tro man etter såpass mange år også taper noe mindre enn 10%. Men mulig du bare formulerte deg litt feil :)

Nå må du nesten lese hva han skriver...

Ja, "har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig"?

Ja, BRUKE/TAPE, er ikke bare verditap det er snakk om.

Det kommer veldig tydelig frem fra setning 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om man regner med verditap, motorbytte og generøse 10 000 i året på kun vedlikehold så har bilen i snitt kostet nesten 200 000 i året siden den var ny.

Så søkt er det ikke...

10 tusen i året på vedlkehold er ikke generøst på en S8. Faktisk vil jeg tro det såvidt dekker oljebytte på motor + kasse. Sjekk timeprisen på disse, den er ikke lav. Skal du bytte dekk er det helt sikkert minst 10 tusen bare der. For ikke å snakke om hvis noe går istykker,, da flyr 10-tusen lappene meget fort.

Lenke til kommentar

Har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig?

Det er en god tommelfingerregel at kostnaden ligger ca i det området med det meste av kostnader og tap inkludert..

Man taper da ikke 10% av bilens nypris når bilen er over 10 år gammel? Normalt 12-15% av nypris første året, deretter rundt 10% av "nåverdi" videre. Vil tro man etter såpass mange år også taper noe mindre enn 10%. Men mulig du bare formulerte deg litt feil :)

Nå må du nesten lese hva han skriver...

Ja, "har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig"?

Ja, BRUKE/TAPE, er ikke bare verditap det er snakk om.

Det kommer veldig tydelig frem fra setning 2.

Det var da veldig så seriøst alle skulle ta min tullekommentar da ?

Lenke til kommentar

Men brukskostnad kommer veldig an på bruken og. Kjører man forsiktig slipper man jo unna billig. På min nåværende A6 har jeg i løpet av 60.000km/1år kun byttet 1 hjullager, og bremseklosser bak. Pluss service selvfølgelig.

Har du lyst har du lov; har du vett lar du være :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil det egentlig bety hvis det skjer noe mtp garanti osv når bilforhandler har meldt opphør i januar?

Garanti er jo borte for lengst, men hvis de forsvinner har du jo plutselig ingen å reklamere til om det dukker opp feil/mangler de skulle kjent til. Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vel, om man regner med verditap, motorbytte og generøse 10 000 i året på kun vedlikehold så har bilen i snitt kostet nesten 200 000 i året siden den var ny.

Så søkt er det ikke...

10 tusen i året på vedlkehold er ikke generøst på en S8. Faktisk vil jeg tro det såvidt dekker oljebytte på motor + kasse. Sjekk timeprisen på disse, den er ikke lav. Skal du bytte dekk er det helt sikkert minst 10 tusen bare der. For ikke å snakke om hvis noe går istykker,, da flyr 10-tusen lappene meget fort.

Nettopp, generøst å anslå at det bare er 10 000 :-)

Lenke til kommentar

Noen som har montert dab-adapter i tidlig 2000talls Skoda, Passat, Audi etc..? Skal installere i en 2002mod Octavia senere i dag og lurer på om det er rett frem eller ikke.. Usikker på hvordan jeg skal føre antenneledningen fra Astolpen til adapteret.

Løs adapter, ala tiny C3? De fleste A-stolper er ganske like. Klistre på antenna på ruta passasjersiden, og skyv ledningen inn bak foret med et kredittkort(eller hvis du ikke har airbag der, knepp av hele stolpedekselet), dytt videre langs enden av dashbordet mot hanskerommet, inn i fotbrønnen (følg formene til hanskerommet rundt, stuff kabelen i sprekkene underveis) og deretter opp gjennom alle hullene i fotbrønnen inn mot midtkonsoll. Deretter spørs det hvor cleant du vil ha det - enten fører du ledningen ut langs venstre vegg fotbrønn og til enheten, eller så pirker du ledningen inn bak midtkonsoll, borer et lite hull i et av dekslene(du vet de dekslene uten trykk hvor det kan være knapper for ekstrautstyr) og fører kabelen ut der.

Det ble kanskje kronglete beskrevet, men sånn ble det fint i min hvertfall :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Tok av dekselet på a-stolpen, fjernet hanskerommet helt og fikk antennekabelen skjult så og si helt til adapteret. Det eneste som synes er kabelen til 12v-uttaket, men ikke så mye man får gjort med det

Joda - legg opp strømledningen på samme bane som antennen - du har antagelig en sikringsboks i høyre ende av dashbordet, altså kun tilgjengelig når du har døren åpen. Legg inn en sikringstyv der, pass på at du velger en tenningsstyrt om du vil at adapter skal gå av og på med tenning. Koble et 12V uttak på sikringstyven som du putter opp i fotbrønnen, og henter strøm til adapteret derfra. Funket fint for meg hvertfall :)

Sikringstyv: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

12V-uttak: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Sigarettenneruttak-2000016434/

Utover dette trenger du bare litt kabel og noen kabelsko.

Lenke til kommentar

Du bør undersøke hvorfor sikringen til handsfree har gått, slik at du ikke våkner til en nedbrent garasje i morgen. Sikringer er ikke forbruksvare.

Jeg hadde forøvrig litt av det samme på min, der cruise control ikke fungerte fordi luftmassemåler hadde en feil, som forøvrig heller ikke slo ut motorlampe.

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulighet for konsekvenser ved disse målestasjoner? Er jo mange steder SVV har satt ut kamera mm. for å måle fart trafikk osv til statistikk. Hva med de som kjører 200 i 80 sona feks, er vel rent juridisk ikke mulig å gjøre noe med det siden det ikke er fotoboks?

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulighet for konsekvenser ved disse målestasjoner? Er jo mange steder SVV har satt ut kamera mm. for å måle fart trafikk osv til statistikk. Hva med de som kjører 200 i 80 sona feks, er vel rent juridisk ikke mulig å gjøre noe med det siden det ikke er fotoboks?

Skal ikke se bort ifra at dersom det skulle skje noe så kan politiet bruke det som bevis. Se blant annet historien her https://www.ba.no/krim/loy-om-fart-etter-krasj/s/1-41-7296925 om hvordan politet brukte de nedfelte målerene til SVV som bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...