Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Over til en annen sak imens;

 

Audien min, A6 Allroad 3.0TDI 2007 ligger på rundt 180.000kr på Finn med min kilometerstand, 215000. Jeg har blitt tilbudt 150.000kr i innbytte ihvertfall. Er det mer å tjene på å eventuelt selge den selv, eller ender man opp med å vente lenge da? Min har litt mer utstyr som elseter osv enn de til samme pris. Kun solgt en liten Hyundai til 20 lapper på Finn tidligere...

Det kan ta tid å selge selv, men er lønnsomt. Solgte i 2012 en 7 år gammel A6 for 30' mer enn jeg fikk i innbytte hos Møller. Men det tok 3 måneder... Nyere biler har jeg solgt på alt fra 1 dag til 3 uker.

PS: Er det Breili Auto den bilen står hos? Ser at selskapet er meldt oppløst i januar. Edit: Ser dette allerede er nevnt her ☺

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Når man tenker over det er det jo sjukt at garantien på en motor til en så høy pris ikke var lenger i 2007. Jeg mener, en motor som koster så mye skal jo ikke bli ødelagt med det første.

 

Det finnes vel noen sånne garantiordninger hos blant annet Porsche og Mercedes nå til dags hvor man forlenger den, eller hva?

Lenke til kommentar

 

Jo, det var selvsagt synsing fra min side at jeg antar den har blitt godt vedlikeholdt når en har så stor lommebok og godt inn i 60-70 årene. Avventer selvfølgelig for å se gjennom historikken.

 

Et utdrag fra motorbytte forøvrig:

 

 

Grisedyrt, men litt av en rabatt..!

 

 

Tipper at veiledende pris er utgangspunkt for forhandlinger med forsikringsselskapene.

Lenke til kommentar

Når man tenker over det er det jo sjukt at garantien på en motor til en så høy pris ikke var lenger i 2007. Jeg mener, en motor som koster så mye skal jo ikke bli ødelagt med det første.

 

Det finnes vel noen sånne garantiordninger hos blant annet Porsche og Mercedes nå til dags hvor man forlenger den, eller hva?

Uansett er det normalt ikke lenger enn til 150' km, mener jeg. VW/Audi har vel noe slikt, men mener den uansett ikke gjelder lenger enn 5 år, kun forhøyet km. Da må du heller kjøpe forsikring som dekker motor og drivverk, typisk kasko+ e.l.

Lenke til kommentar

Ettersom motoren på S8'n er byttet, er neppe den et problem. Jeg ville heller tenkt på elektronikken.. Litt av hvert som kommer til å ryke der, selv om den ikke blir mye brukt. En jeg kjenner har en 2006 A8 4.0 TDI med stort sett alt utstyr. Ikke gått så langt for alderen, men stadig noe med elektronikken. Han nevner også aluminiumskarosseriet som ikke hvem som helst kan gjøre arbeidet på og skyhøye timepriser på verksted, som allerede er nevnt. Vet at soft close dører er en kilde til feil, gjerne flere ganger.

Lenke til kommentar

Når man tenker over det er det jo sjukt at garantien på en motor til en så høy pris ikke var lenger i 2007.

Det er hvertfall sjukt å ikke betale et par hundrelapper i året for superforsikring på en slik bil. Med forbehold om at motor raste etter at den ble for gammel for superdekning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke noe plan om å kjøpe enda ihvertfall, kanskje litt drømming nå. Men det betyr ikke en ikke har lov til å undersøke så godt en kan.

Det er jo bak mål å sitte her og kalle selger useriøs fordi han ikke tar seg bryderiet med å hente ut fullstendig service-historikk før du har finnansieringsbeviset på plass, når du samtidig sitter her og sier det rett ut at du ikke er genuint interessert i denne bilen.

 

Du kaller deg selv i det ene øyeblikket genuint interessert, men i neste så prater du bare om at du drømmer litt. Kanskje selger har lest deg bedre enn du ønsker å bli lest?

 

Men det betyr ikke en ikke har lov til å undersøke så godt en kan.

Det er ikke noe poeng i å bruke masse tid på å undersøke en bil om du faktisk ikke er ute etter å handle akkurat den bilen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan heller kalle det både og, da. Dro dit av nysgjerrighet, endte opp med å drømme såpass mye at jeg sjekker muligheter og så videre. Da har man vel oppnådd sitt som selger og så gjelder det bare å dra inn snøret?

 

Med min nåværende bil var jeg heller ikke på jakt etter å kjøpe bil. Jeg dro innom av interesse da jeg tenkte at noe slikt vil jeg handle en dag, og prøvde egentlig bare for morroskyld. Likevel fikk det meg nok interessert til å spørre om alt av dokumenter, som var tilfredsstillende nok til at jeg hentet bilen registrert på mitt navn kun noen få dager senere.

 

Så selv om en ikke drar et sted for å handle bil, kan en forsatt være genuint interessert. Jeg som bilselger, ihvertfall et firma som tydeligvis sliter, hadde uansett behandlet alle som genuine kunder og brukt tiden min på å selge biler istedenfor å se på OL skiskyting.

 

Hvis man kun skal ha kunder som allerede vet de skal ha den og den bilen den og den dagen må man kalle seg noe annet enn bilSELGER. Det er vel jobben til nettopp en selger å selge noe? Dørselgere kommer vel heller ikke på døra til de som kun er genuint interesserte? Da må man finne seg et annet yrke om man ikke er interessert i å annonsere, selge og dra inn snøret på en kunde.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig?

Det er en god tommelfingerregel at kostnaden ligger ca i det området med det meste av kostnader og tap inkludert..

Vil tro det er en grei regel ja, og den generasjon S8 kostet vel rundt 2 millioner kroner som ny.

Lenke til kommentar

Har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig?

Det er en god tommelfingerregel at kostnaden ligger ca i det området med det meste av kostnader og tap inkludert..

Man taper da ikke 10% av bilens nypris når bilen er over 10 år gammel? Normalt 12-15% av nypris første året, deretter rundt 10% av "nåverdi" videre. Vil tro man etter såpass mange år også taper noe mindre enn 10%. Men mulig du bare formulerte deg litt feil :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig?

Det er en god tommelfingerregel at kostnaden ligger ca i det området med det meste av kostnader og tap inkludert..

Man taper da ikke 10% av bilens nypris når bilen er over 10 år gammel? Normalt 12-15% av nypris første året, deretter rundt 10% av "nåverdi" videre. Vil tro man etter såpass mange år også taper noe mindre enn 10%. Men mulig du bare formulerte deg litt feil :)

 

Nå må du nesten lese hva han skriver...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det blir litt søkt å regne med tap/kostnader på 200K i året, spesielt med en ny motor. Grunnen til den høye prisen er jo avgiftskåte Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vel, om man regner med verditap, motorbytte og generøse 10 000 i året på kun vedlikehold så har bilen i snitt kostet nesten 200 000 i året siden den var ny.

Så søkt er det ikke...

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

 

 

Har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig?

Det er en god tommelfingerregel at kostnaden ligger ca i det området med det meste av kostnader og tap inkludert..

Man taper da ikke 10% av bilens nypris når bilen er over 10 år gammel? Normalt 12-15% av nypris første året, deretter rundt 10% av "nåverdi" videre. Vil tro man etter såpass mange år også taper noe mindre enn 10%. Men mulig du bare formulerte deg litt feil :)

 

Nå må du nesten lese hva han skriver...

 

Ja, "har du råd til å bruke/tape ca 10% av bilens nypris årlig"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...