Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Ringer det ingen varselbjeller når du ser utgiftene tidligere eier har hatt, Darkbill? Jeg er forøvrig helt enig med IT-Henrik. Audi S8 fra 2007 er ikke en bil du burde kjøpe med hjertet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt er det ikke noe plan om å kjøpe enda ihvertfall, kanskje litt drømming nå. Men det betyr ikke en ikke har lov til å undersøke så godt en kan.

 

Men hva er da forskjellen mellom å kjøpe noe slikt, og for eksempel en M5 eller lignende? Slike ser man jo mange av.

 

Og jo, selvfølgelig forteller det meg hvor mye det koster å vedlikeholde samt fikse en slik bil. Hvis det i ytterste fall skulle bli et kjøp hadde det bare blitt en søndags/kosebil og noe alla en Passat 1.9TDI som daily driver. Man kan jo spørre seg selv "Hvor ofte kan man si man har eid/eier en V10?"

Lenke til kommentar

Kjøper du en S8 så hører du jo ikke på andre sine innslag om hvorvidt det er fornuftig. Men det er jo greit med en realitycheck også.

 

Jeg har ikke peiling på din økonomi, men jeg vet at det ikke er noe som heter billig tysk premium, spesielt ikke sportsutgavene med deler som er vanskelige å finne brukt eller uoriginale.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Som sagt er det ikke noe plan om å kjøpe enda ihvertfall, kanskje litt drømming nå. Men det betyr ikke en ikke har lov til å undersøke så godt en kan.

 

Men hva er da forskjellen mellom å kjøpe noe slikt, og for eksempel en M5 eller lignende? Slike ser man jo mange av.

 

Og jo, selvfølgelig forteller det meg hvor mye det koster å vedlikeholde samt fikse en slik bil. Hvis det i ytterste fall skulle bli et kjøp hadde det bare blitt en søndags/kosebil og noe alla en Passat 1.9TDI som daily driver. Man kan jo spørre seg selv "Hvor ofte kan man si man har eid/eier en V10?"

 

I praksis er det vel ingen forskjell jeg kan komme på i hvert fall. M5 med V10 er jo kjent for stive utgifter også (clutchene i SMG er vel en gjenganger). M og S-biler er allerede dyre i drift og vedlikehold, og jo eldre de blir jo dyrere blir det som regel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som sagt er det ikke noe plan om å kjøpe enda ihvertfall, kanskje litt drømming nå. Men det betyr ikke en ikke har lov til å undersøke så godt en kan.

 

Men hva er da forskjellen mellom å kjøpe noe slikt, og for eksempel en M5 eller lignende? Slike ser man jo mange av.

 

Og jo, selvfølgelig forteller det meg hvor mye det koster å vedlikeholde samt fikse en slik bil. Hvis det i ytterste fall skulle bli et kjøp hadde det bare blitt en søndags/kosebil og noe alla en Passat 1.9TDI som daily driver. Man kan jo spørre seg selv "Hvor ofte kan man si man har eid/eier en V10?"

Vett at iallefall på BMW, så er delene til M, langt dyrere enn "tilsvarende" ikke M-modell.

Hørt om f.eks. dobbelt så dyre bremser til E92 M3 som 335i, tross for mikroskopisk forskjell på bremsene.

 

Største problemet med slike gamle tyskere, er at det er ytterst få i dette langstrekte landet som har økonomi til å ta høyde for alt som kan gå galt, ref. motorbytte til 450 000.

 

En fryktelig dyr søndagsbil i så tilfellet, at bilen blir mindre brukt er heller ingen garanti for det ikke går noe går galt.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

[...] Får jeg svar at han skal ordne feil ditt datt og få ut historikk når han ser finansiering er i orden. Er det en grei måte å behandle en potensiell kunde på? [...]

 

Som sagt er det ikke noe plan om å kjøpe enda ihvertfall, kanskje litt drømming nå. [...]

 

Her er det nok en sammenheng. Som toth nevner er det nok mange kjøpere som ser på dyre biler som egentlig bare drømmer, og som gir selger merarbeid uten noe resultat. Jeg er enig i at det ikke er den lureste måten å behandle potensielle kunder på, det bygger ikke akkurat et godt kundeforhold, men jeg kan se for meg at det er lett å komme med et sånt svar hvis man har det veldig travelt eller har hatt noen dårlige kunder samme dag f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Et annet interessant spørsmål er hva vil man eventuelt sitte igjen med ved salg om si... 2 år?

Det desidert verste verditapet er alt over, så om alt går bra, bør den ikke tape seg så mange % i løpet av 1-2 år.

Går det skikkelig ille sitter man igjen med vrakpanten og eventuelt nedbetaling på lånet. 

Lenke til kommentar

 

[...] Får jeg svar at han skal ordne feil ditt datt og få ut historikk når han ser finansiering er i orden. Er det en grei måte å behandle en potensiell kunde på? [...]

 

Som sagt er det ikke noe plan om å kjøpe enda ihvertfall, kanskje litt drømming nå. [...]

 

Her er det nok en sammenheng. Som toth nevner er det nok mange kjøpere som ser på dyre biler som egentlig bare drømmer, og som gir selger merarbeid uten noe resultat. Jeg er enig i at det ikke er den lureste måten å behandle potensielle kunder på, det bygger ikke akkurat et godt kundeforhold, men jeg kan se for meg at det er lett å komme med et sånt svar hvis man har det veldig travelt eller har hatt noen dårlige kunder samme dag f.eks.

 

 

Jeg hadde behandlet alle som en potensiell kunde med mindre de ikke virker interesserte i annet enn en prøvetur selvfølgelig. Mye å gjøre hadde han her ikke. Tom butikk og drev og så på skiskyting på OL, det var han opptatt med i 10 minutter før han gadd å gjøre klar bilen for en prøvetur også. Var litt viktigere det, for han kunne tross alt bare beholde bilen selv og trengte ikke selge den.

 

Min nåværende bil var også en spontan prøvetur egentlig, men så falt den i så god smak og servicehistorikken var så bra at jeg hentet den få dager etterpå. 1 år år 60 000km senere og forsatt ruller den like bra, kun brukt noen kroner på bremseklosser bak, hjullager foran og oljeskift.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Et annet interessant spørsmål er hva vil man eventuelt sitte igjen med ved salg om si... 2 år?

Det desidert verste verditapet er alt over, så om alt går bra, bør den ikke tape seg så mange % i løpet av 1-2 år.

Går det skikkelig ille sitter man igjen med vrakpanten og eventuelt nedbetaling på lånet. 

 

Det kommer jo helt an på masse variabler det egentlig. Er du veldig uheldig ryker en masse deler og du ender opp med å bytte dem for å få bilen salgbar. Det hjelper jo lite om du "bare har tapt et par prosent" av kjøpssummen om du har blåst mange titusen på deler / vedlikehold.

 

For å si det på en litt flåsete måte: Er du redd for verditapet en S8 har over to år bør du heller ikke kjøpe en :)

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Jeg hadde behandlet alle som en potensiell kunde med mindre de ikke virker interesserte i annet enn en prøvetur selvfølgelig. Mye å gjøre hadde han her ikke. Tom butikk og drev og så på skiskyting på OL, det var han opptatt med i 10 minutter før han gadd å gjøre klar bilen for en prøvetur også. Var litt viktigere det, for han kunne tross alt bare beholde bilen selv og trengte ikke selge den.

Høres ikke akkurat ut som årets selger, nei.

Jeg ser forresten på proff.no at Breili Auto AS er meldt oppløst i starten av januar, og at de ikke har gjort det spesielt bra de siste årene. Usikker på hva dette har å si for bilsalg og biler de har pant på, men det kan være verd å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ville ikke vektlagt det for mye, så lenge heftelsen er på mindre enn hva du skal betale totalt så er det jo bare å betale ut heftelsen selv. Da er du sikker på at heftelsen forsvinner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Selv om jeg ser appellen ved å kjøre rundt med i V10 (som vel er en Lambo-motor?) så ville jeg heller bare kjøpt meg en nyere A6/7, 5-/6-serie eller E-klasse/CLS, sånn på det personlige plan. Jeg har alltid følt at S-klasse, A8 og 7-serie er for de som skal sitte bak i bilen, ikke foran.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Er vel mer enn Audi motor som også ble levert i Lambo  :tease:  

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_V10

 

 

 

It was later confirmed by Stefan Reil of Audi's quattro GmbH subsidiary that the new 5.2-litre Lamborghini V10 does share technologies with the Audi 5.2 V10 engine, as is evident by Lamborghini's usage of Audi's Fuel Stratified Injection, and 90 mm cylinder spacing.
Lenke til kommentar

Jo, det var selvsagt synsing fra min side at jeg antar den har blitt godt vedlikeholdt når en har så stor lommebok og godt inn i 60-70 årene. Avventer selvfølgelig for å se gjennom historikken.

 

Et utdrag fra motorbytte forøvrig:

 

a37c9ac6352d7715888808c8e1bcbeed.png

Grisedyrt, men litt av en rabatt..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...