Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en ubrukelig og frekk selger egentlig på den S8en jeg har sett på. Har sittet og sjekket forsikring og alt med han, sagt jeg er veldig interessert, og sendte epost at jeg er interessert og kan vi kan bli enige om en handel når han har fått hentet ut full servicehistorikk fra Møller på absolutt alt som har blitt gjort om dette er tilfredstillende. Får jeg svar at han skal ordne feil ditt datt og få ut historikk når han ser finansiering er i orden. Er det en grei måte å behandle en potensiell kunde på? Om jeg ikke har råd så går jeg vel ikke så langt og spør om full servicehistorikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pruter mest på ting som oppdages når jeg er og ser på bilen.

 

Tilstandrapport er vel heller ment for folk uten noe særlig kompetanse på bil, så det hadde jeg ikke krevd i det heletatt.

Hæ? Har du med deg mobil løftebukk og div verktøy og kjenner etter slitasje?

 

Tilstandsrapport( Den omfattende) fra NAF er veldig kjekk å bruke.

Lenke til kommentar

Hæ? Har du med deg mobil løftebukk og div verktøy og kjenner etter slitasje?

 

Tilstandsrapport( Den omfattende) fra NAF er veldig kjekk å bruke.

Har jeg muligheter for å få bilen på en løftebukk og bruke verktøy, så gjør det bare jobben med å finne slitasjer enklere. Men jeg greier dette fint foruten.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

For en ubrukelig og frekk selger egentlig på den S8en jeg har sett på. Har sittet og sjekket forsikring og alt med han, sagt jeg er veldig interessert, og sendte epost at jeg er interessert og kan vi kan bli enige om en handel når han har fått hentet ut full servicehistorikk fra Møller på absolutt alt som har blitt gjort om dette er tilfredstillende. Får jeg svar at han skal ordne feil ditt datt og få ut historikk når han ser finansiering er i orden. Er det en grei måte å behandle en potensiell kunde på? Om jeg ikke har råd så går jeg vel ikke så langt og spør om full servicehistorikk?

Jo, dessverre er det nok av disse, og de liker ofte biler som var veldig dyre nye. De gjennomfører 90% av handelen, før de snakker med banken, og må melde pass når banken ler av dem fordi de ber om billån på 300k når de ennå ikke har betalt ned de forrige billånene.

Har sett sånne mer enn en gang, men aner ikke hvor de kommer fra eller hva de holder på med.

Lenke til kommentar

Har jeg bil av dyrere sort enn hva hvermannsen uansett kan betale kontant så krever jeg finansieringsbevis som et bevis fra kjøper sin side at kjøper er genuint interessert. Er alt for mange på finn som sender meldinger, spør og graver samt forventer service ut av en annen verden som aldri kjøper uansett. Da er det likegreit å bare skremme de vekk med at de selv må gjøre noe arbeid.

 

 

Finansieringsbevis er uansett kjapt og enkelt og skaffe.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Joda, bare uvant for meg. Hadde ikke brukt tid på å ville se gjennom servicehistorikk om jeg ikke er genuint interessert.

 

Men uansett, tilbake til pruting. Denne S8 har blitt solgt i midten av desember. Vet så forhandleren har jo hatt denne 3 måneder. Registrert kr300.000kr pant på forhandler. Sier han 'ikke trenger å selge for han vil gjerne beholde den selv'.

 

Hvorfor da ha pant i firma? Eller sliter han med å få den bort siden den har vært i firmaets eie i snart 3 måneder?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du må ta med i beregningen at en gammel S8 med V10 er ikke noe hvermannsen bruker penger på. Tenker det ikke er noe unormalt å måtte sitte på denne en god stund før den blir solgt. At den står hos en forhandler i 3 måneder er ikke lang tid i mine øyne.

 

Nå er du sikkert klar over potensielle fallgruver rundt det å kjøpe en gammel S8 med V10, men ser at den er moden for EU i mai. Du bør i hvert fall kreve at den er EU-ok før du kjøper den.

Lenke til kommentar

Ja, er nok en del fallgruver. Derfor jeg har etterspurt detaljert servicehistorikk for å se når diverse ting ble byttet. Spesielt interessant er jo dyrere slitedeler og deler som for eksempel luftbelger, kompressor mm. på luftfjæringen. Er jo ønskelig at dette har litt byttet hos Møller de siste åra så jeg er trygg.

 

Motor ble byttet i 2016 med en kvittering på 450 000kr fra Møller om jeg ikke husker riktig fra hva de sendte meg. Kun rullet under 20 000km den altså, så selve motoren er jo fabrikksny. Ellers kan en jo tenke at denne bilen er 2007 registrert sent 2006. Importert gjennom Pettersen Autoimport som jo er ganske kjente, fra Tyskland, i 2010. Der har den sannsynligvis blitt tatt godt vare på mtp prislappen. Så har den blitt kjørt av en eldre herremann her i Oslo fram til desember i fjor. Litt googling på navnet hans viser at han drøsser i penger og dro til og med VISA-kortet for å betale motorbytte. Med andre ord kan man jo være veldig, veldig trygg på at bilen har blitt stelt godt, problemer fikset umiddelbart, og sannsynligvis ikke grisekjørt med. Så med en så dyr bil er det jo både og. Dyrt å fikse, men samtidig tatt godt vare på ihvertfall.

 

Nei, men jeg lurer på om det ikke er noe han bare sier for jeg tenker jo han egentlig vil ha den bort. Ihvertfall når de låner på den. Ved salg ønsker jeg uansett kreve nye vinter og sommerdekk, disse begynte bli ganske slitne, og med 275/40R20 ser man på litt penger ved bytte. EU, service på motor og girkasse, ny frontrute og nye dempere i el-bakluke blir uansett gjort før eventuelt salg sa han.

Lenke til kommentar

Over til en annen sak imens;

Audien min, A6 Allroad 3.0TDI 2007 ligger på rundt 180.000kr på Finn med min kilometerstand, 215000. Jeg har blitt tilbudt 150.000kr i innbytte ihvertfall. Er det mer å tjene på å eventuelt selge den selv, eller ender man opp med å vente lenge da? Min har litt mer utstyr som elseter osv enn de til samme pris. Kun solgt en liten Hyundai til 20 lapper på Finn tidligere...

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja, er nok en del fallgruver. Derfor jeg har etterspurt detaljert servicehistorikk for å se når diverse ting ble byttet. Spesielt interessant er jo dyrere slitedeler og deler som for eksempel luftbelger, kompressor mm. på luftfjæringen. Er jo ønskelig at dette har litt byttet hos Møller de siste åra så jeg er trygg.

 

Motor ble byttet i 2016 med en kvittering på 450 000kr fra Møller om jeg ikke husker riktig fra hva de sendte meg. Kun rullet under 20 000km den altså, så selve motoren er jo fabrikksny. Ellers kan en jo tenke at denne bilen er 2007 registrert sent 2006. Importert gjennom Pettersen Autoimport som jo er ganske kjente, fra Tyskland, i 2010. Der har den sannsynligvis blitt tatt godt vare på mtp prislappen. Så har den blitt kjørt av en eldre herremann her i Oslo fram til desember i fjor. Litt googling på navnet hans viser at han drøsser i penger og dro til og med VISA-kortet for å betale motorbytte. Med andre ord kan man jo være veldig, veldig trygg på at bilen har blitt stelt godt, problemer fikset umiddelbart, og sannsynligvis ikke grisekjørt med. Så med en så dyr bil er det jo både og. Dyrt å fikse, men samtidig tatt godt vare på ihvertfall.

 

Nei, men jeg lurer på om det ikke er noe han bare sier for jeg tenker jo han egentlig vil ha den bort. Ihvertfall når de låner på den. Ved salg ønsker jeg uansett kreve nye vinter og sommerdekk, disse begynte bli ganske slitne, og med 275/40R20 ser man på litt penger ved bytte. EU, service på motor og girkasse, ny frontrute og nye dempere i el-bakluke blir uansett gjort før eventuelt salg sa han.

 

Jeg ville i hvert fall tenkt meg om mange ganger før jeg kjøpte en 11 år gammel S8. Er du uheldig kan det bli helt latterlig dyrt. Skjønner ikke helt hvordan du trekker konklusjonen at det at han betaler motorbytte med et VISA-kort betyr at man kan være "veldig, veldig trygg" på at bilen har blitt stelt godt - bilen har jo allerede hatt et motorras? Det er ingenting som tilsier at en som har råd til å kjøpe en S8 må være opptatt av bilhold, det kan godt være at han bare liker dyre biler og behandler dem dårlig. Du har jo etter hva jeg har skjønt ikke sett servicehistorikken, dette ville jeg i hvert fall sett _før_ jeg konkluderer med hvor godt bilen er holdt.

 

Over til en annen sak imens;

 

Audien min, A6 Allroad 3.0TDI 2007 ligger på rundt 180.000kr på Finn med min kilometerstand, 215000. Jeg har blitt tilbudt 150.000kr i innbytte ihvertfall. Er det mer å tjene på å eventuelt selge den selv, eller ender man opp med å vente lenge da? Min har litt mer utstyr som elseter osv enn de til samme pris. Kun solgt en liten Hyundai til 20 lapper på Finn tidligere...

 

Du får selvsagt mer for en bil om du selger den privat. Det er ingen som kan spå hvor fort du får solgt din - det kan skje på en time eller fire måneder.

Lenke til kommentar

Jo, det var selvsagt synsing fra min side at jeg antar den har blitt godt vedlikeholdt når en har så stor lommebok og godt inn i 60-70 årene. Avventer selvfølgelig for å se gjennom historikken.

 

Et utdrag fra motorbytte forøvrig:

 

a37c9ac6352d7715888808c8e1bcbeed.png

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg ville aldri hatt en såpass gammel tysk luksusbil i mitt eie iallefall, uansett hvor sikker man er på tilstanden på bilen den dagen den blir kjøpt, bør man stålsette seg på regninger som ikke ligner grisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...