Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skremmende hva litt dårlige forhold kan gjøre med fremtidige ønsker for bil altså. Jeg har alltid elsket sedaner, gjerne noen som ligger relativt tett til bakken, men når man ser på kjøre- og parkeringsforholdene innenfor Ring 2 om dagen frister det heller å gå til anskaffelse av en Wrangler eller liknende...

Husker jeg var misunnelig på ek kar som kjørte hilux når jeg skulle forsøke og parkere min 159 Ti som er reeelativt lav en vinter. Han parkerte bare oppå snøhaugen, so vel nesten 45 grader :p

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du runda mye oppover...

 

Plusspunktet med en slik bil er at eiere har hatt for mye penger og tatt inn bilen til Møller og dratt kortet for minste problemet uten å nøle. Full servicehistorikk og splitter ny motor fra Møller byttet hos Møller til 400.000kr i 2016.

 

Forsikring var ikke så galt faktisk, 8500kr i året full kasko dersom jeg registrerer på min mor.

Lenke til kommentar

 

 

Rekkesekserene i E39 er trolig en av de siste motorene som vil få havari etter 300k, selv sammenlignet med Toyota econoboxes. Men det ligger definitivt en del utgifter på den kilometerstanden, og det er ikke noe jeg ville tatt på min kappe.

 

Det er utgiftene jeg er litt redd for, hadde vært kjipt å måtte punge ut flere tusen hvis noe skulle ryke. Hvordan er automat kassene til 530D'ene?

 

 

 

 

Var kje så galen denne :)

 

R6 til BMW er solide, disse går fint 6-7-800 000km med normalt vedlikehold.

 

Ser i annonsen at turboen er bytter, egr og swirlflaps er fjernet osv.

Det er supert!

Var visst byttet en del ting og ser jeg.

Pass på at automatkassen er flushet en 3-4 ganger på den km standen så er det bare tut å kjør!

Har du mulighet å skru litt selv innimellom, tenker da på servicer og slitedeler så er dette en billig bil!!

 

 

 

--Frister å kjøpe den selv hadde jeg bare fått solgt Mercedesen min :)

 

Har mulighet til å skru selv :) Er litt skeptisk til at bilen skiftet eier i oktober 2017, men sikkert ikke noe store grunner for at han bestemte seg for å selge

Endret av Tullball22
Lenke til kommentar

 

 

 

Rekkesekserene i E39 er trolig en av de siste motorene som vil få havari etter 300k, selv sammenlignet med Toyota econoboxes. Men det ligger definitivt en del utgifter på den kilometerstanden, og det er ikke noe jeg ville tatt på min kappe.

 

Det er utgiftene jeg er litt redd for, hadde vært kjipt å måtte punge ut flere tusen hvis noe skulle ryke. Hvordan er automat kassene til 530D'ene?

 

 

 

 

Var kje så galen denne :)

 

R6 til BMW er solide, disse går fint 6-7-800 000km med normalt vedlikehold.

 

Ser i annonsen at turboen er bytter, egr og swirlflaps er fjernet osv.

Det er supert!

Var visst byttet en del ting og ser jeg.

Pass på at automatkassen er flushet en 3-4 ganger på den km standen så er det bare tut å kjør!

Har du mulighet å skru litt selv innimellom, tenker da på servicer og slitedeler så er dette en billig bil!!

 

 

 

--Frister å kjøpe den selv hadde jeg bare fått solgt Mercedesen min :)

 

Har mulighet til å skru selv :) Er litt skeptisk til at bilen skiftet eier i oktober 2017, men sikkert ikke noe store grunner for at han bestemte seg for å selge

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112910810&fks=112910810

Hva med denne? Virket ikke så dårlig priset og har en del dokumentasjon på servicer osv

Lenke til kommentar

 

 

 

Rekkesekserene i E39 er trolig en av de siste motorene som vil få havari etter 300k, selv sammenlignet med Toyota econoboxes. Men det ligger definitivt en del utgifter på den kilometerstanden, og det er ikke noe jeg ville tatt på min kappe.

 

Det er utgiftene jeg er litt redd for, hadde vært kjipt å måtte punge ut flere tusen hvis noe skulle ryke. Hvordan er automat kassene til 530D'ene?

 

Har ingen konkret erfaring med automatkassen i 530d, men ZF lager greie kasser de. Jeg ville ikke utelukket at det kan bli et problem på over 300k da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

sip

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112910810&fks=112910810

Hva med denne? Virket ikke så dårlig priset og har en del dokumentasjon på servicer osv

 

 

 

50k siste 2 åra kan godt være at vedkommende har levert inn på verksted, ta feks bytte av turbo så går det fort 15k der, flushing av girkasse fort opp mot 10k, bremser går det jo også fort 5-6k på verksted.

Så at det er blitt brukt 50k de ssite 2 åra er jo bare greit så lenge det er brukt på de "dyre" delene.

 

Men ja, sjekk hva som er byttet først! 

 

 

 

 

 

Edit: Ser nå at han har lagt ved kvitteringer osv fra verksted.

 

Koster å levere inn på verksted ser eg :O

 

Kjøper alt fra Eurodel.no og skrur selv å da blir det fort 1/3-1/4 del av prisen på deler og så kan du sikkert halvere der igjen med tanke på at eg skrur selv :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

https://www.finn.no/109945662

 

Da har jeg fått låne denne noen timer idag. Noen formeninger? Splitter ny motor cirka 20 000km gammel, så det bør vel dra opp veldig? Eneste forskjellen mellom denne og vanlig A8 er vel motoren stort sett.

Bare husk at timeprisen hos Møller er langt høyere på denne enn på A6 eller A4. Den samme jobben med den samme delen koster det dobbelte. Og hvis du ikke gjør ting på Møller vil du antagelig tape på det ved salg. Min far har A8, jeg har A4 og A6 - regningene er veldig forskjellige.

Men hvis du har 400k å bruke på spontankjøp har du vel råd til verksted og :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

OK :)

 

Personlig ville jeg alltid kjøpt 4WD om økonomien strakk til, hvorfor nøye seg med RWD på motorsterke biler her i Norge? ;)

Helt enig. Føler man beholder mer av kjøregleden hele året med 4wd, samtidig er det flere som har mest krefter fordelt til bakakselen. Min kjennes veldig bakhjulsdrevet ut, med 69% bak, men har samtidig god fremkommelighet vinterstid.
Eneste er vel om folk ønsker mulighet til å "drifte" så er vel rwd fortsatt kongen.

 

Men på en bil som også brukesctil vanlig så er 4wd å foretrekke.

Nå er det vel ikke en "lekebil" det er snakk om her. Til drifting er det vel litt rimeligere bil som gjelder og helst på bane, får ikke driftet særlig ellers. Vinterstid er det null problem å leke seg med 4wd. Det har jeg også gjort med A6, som ikke har så mye drift bak som C43'n.

Lenke til kommentar

 

https://www.finn.no/109945662

 

Da har jeg fått låne denne noen timer idag. Noen formeninger? Splitter ny motor cirka 20 000km gammel, så det bør vel dra opp veldig? Eneste forskjellen mellom denne og vanlig A8 er vel motoren stort sett.

Bare husk at timeprisen hos Møller er langt høyere på denne enn på A6 eller A4. Den samme jobben med den samme delen koster det dobbelte. Og hvis du ikke gjør ting på Møller vil du antagelig tape på det ved salg. Min far har A8, jeg har A4 og A6 - regningene er veldig forskjellige.

Men hvis du har 400k å bruke på spontankjøp har du vel råd til verksted og :)

 

 

Husk også at karosseri-jobber på disse er et kapittel for seg selv. Det er de færreste skadeverksteder som har skikkelig kompetanse på A8 - Møller-verksted inkludert. Aluminium er ikke bare-bare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Er det virkelig rimeligere å ha to biler på denne måten?

 

I mitt tilfelle tenker jeg at en fin bil kan lyse opp en hver grå dag, selv når man bare skal på jobb. Da jeg lånte far sin A5 en måneds tid mens han var i utlandet merket jeg at humøret mitt lyste opp hver gang jeg satt meg i bilen til tross for at det «bare» var en FWD 170HK TFSI.

 

Så personlig hadde jeg heller lagt mitt mer penger i en bil og kun hatt den fremfor å ha en kjedelig til hverdags og en gøy til fest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...