Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ja. Bytte klosser og skiver på verksted = 4200.

Bytte selv = 1400. Ca 3 timer jobb med fastrustede skiver og løsning av de med trearmet avdrager, og rengjøring og smøring av alle bevegelige deler.

Nå veit jeg ikke hvilket merkeverksted som tar prisen der, for det er billig.

Bare bytte av klosser fram og bak koster 4700 kr på en Mondeo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Bytte klosser og skiver på verksted = 4200.

Bytte selv = 1400. Ca 3 timer jobb med fastrustede skiver og løsning av de med trearmet avdrager, og rengjøring og smøring av alle bevegelige deler.

Kan en jo si, men du jobber ikke gratis du heller?

Lenke til kommentar

Det hjelper vel ikke på selve skivene med håndbrekk? Gammeldags håndbrekk har jo egne bremsesko inne i skiva

Noen har en trommel inne i skiva, blant annet både Mercedes og Volvo har vært glad i det. Det finnes også andre varianter, eksempelvis har Audi på en hel del modeller brukt en egen arm på kaliperen som brekkwiren drar i slik at håndbrekket aktiveres.

 

Er det vanlig at biler har egne opplegg for bare brekket, som en egen kaliper?

Det er vel like vanlig som det er uvanlig.

 

Trodde de fleste hadde det på samme kaliper og at det fungerte som vanlig bremsing. Forøvrig er brekk på skiver mye mye kraftigere enn brekk på tromler. Med skiver som jeg har nå kan jeg bare trekke lett i brekket og bakhjulene står dønn fast med en gang, det er mye hardere på tromler.

Til gjengjeld er trommelbremser langt bedre til en del ting, som å unngå å ruste i filler :)

Lenke til kommentar

 

Ja. Bytte klosser og skiver på verksted = 4200.

Bytte selv = 1400. Ca 3 timer jobb med fastrustede skiver og løsning av de med trearmet avdrager, og rengjøring og smøring av alle bevegelige deler.

Nå veit jeg ikke hvilket merkeverksted som tar prisen der, for det er billig.

Bare bytte av klosser fram og bak koster 4700 kr på en Mondeo.

I dag vil jeg tro bytte av klosser og skiver i en by i Norge på merverksted kommer på ca. 8k. Ligger kvittering på min bil for bytte, som ble gjort for 3-4 år siden. Mener å huske at det kostet ca. 7 k. Har man en plass å skru selv er dette godt betalt arbeid (rundt 1000 kr/t)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Så jeg får sannsynligvis ny bimmer nå i mars, noen anbefalinger til behandlinger jeg burde gjøre før jeg tar den i bruk? Understellsbehandling og lakkforsegling nødvendig?

 

Fått fortalt at dette både gjør bilen vesentlig lettere å holde ren samt at den blir litt mer lydisolert. Så jeg ville gjort det.

Lenke til kommentar

Så jeg får sannsynligvis ny bimmer nå i mars, noen anbefalinger til behandlinger jeg burde gjøre før jeg tar den i bruk? Understellsbehandling og lakkforsegling nødvendig?

Absolutt. Jeg driver med bilpleie på si selv og det er en god investering å gå for lakkforsegling, helst en god kjeramisk coating.

 

Gå inn på detailereclub sitt forum og post der hva du vil ha, hvor du bor osv så vil du garantert få tilbud av noen dyktige folk som holder til i nærheten av der du bor.

Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg driver med bilpleie på si selv og det er en god investering å gå for lakkforsegling, helst en god kjeramisk coating.

Gå inn på detailereclub sitt forum og post der hva du vil ha, hvor du bor osv så vil du garantert få tilbud av noen dyktige folk som holder til i nærheten av der du bor.

 

Jeg har ingen aning hva jeg vil ha, for meg er bil først og fremst transportmiddel og eventuelle tiltak er for å redusere fremtidig vedlikehold ikke å få den til å skinne mest på parkeringsplassen.

 

Noe sier meg at jeg ikke vil finne mange likesinnede på ett forum for detailers :p

 

Jeg kommer uansett til å velge verksted som gir garanti på jobben, fremfor en dyktig person som jobber ut av garasjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Uansett hva du gjør, så er regelmessig vask det viktigste.

 

Har sett så mange som lakkforesegler bilen, med type Ditec og tror da de er forsikret mot alt renhold ut garantien.

Lenke til kommentar

 

Absolutt. Jeg driver med bilpleie på si selv og det er en god investering å gå for lakkforsegling, helst en god kjeramisk coating.

Gå inn på detailereclub sitt forum og post der hva du vil ha, hvor du bor osv så vil du garantert få tilbud av noen dyktige folk som holder til i nærheten av der du bor.

Jeg har ingen aning hva jeg vil ha, for meg er bil først og fremst transportmiddel og eventuelle tiltak er for å redusere fremtidig vedlikehold ikke å få den til å skinne mest på parkeringsplassen.

 

Noe sier meg at jeg ikke vil finne mange likesinnede på ett forum for detailers :p

 

Jeg kommer uansett til å velge verksted som gir garanti på jobben, fremfor en dyktig person som jobber ut av garasjen.

Det er både personer som driver eget firma eller større på detialersclub. Du velger selv hva behandling du vil ha og de vil tilpasse det etter ditt behov.

 

Og for all del ikke lever bilen til 123-bilpleie på hjørnet. Du får hva du betaler for. :-) Ditec er ganske oppskrytt.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

 

Absolutt. Jeg driver med bilpleie på si selv og det er en god investering å gå for lakkforsegling, helst en god kjeramisk coating.

Gå inn på detailereclub sitt forum og post der hva du vil ha, hvor du bor osv så vil du garantert få tilbud av noen dyktige folk som holder til i nærheten av der du bor.

 

Jeg har ingen aning hva jeg vil ha, for meg er bil først og fremst transportmiddel og eventuelle tiltak er for å redusere fremtidig vedlikehold ikke å få den til å skinne mest på parkeringsplassen.

 

Noe sier meg at jeg ikke vil finne mange likesinnede på ett forum for detailers :p

 

Jeg kommer uansett til å velge verksted som gir garanti på jobben, fremfor en dyktig person som jobber ut av garasjen.

 

Jeg brukte en fra detailersclub på mine biler - han var rimeligere, og gjorde en langt bedre jobb enn de fleste verksted hadde gjort. Full lakkorrigering, polering og finish(voks/forsegling) for 3000, han brukte 11 timer på jobben. Tilsvarende på carshine koster 10.000, og han gjorde som sagt en bedre jobb - rett og slett fordi han har dette som lidenskap, mens verkstedet har det som jobb hvor det er viktig å være rask/effektiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Absolutt. Jeg driver med bilpleie på si selv og det er en god investering å gå for lakkforsegling, helst en god kjeramisk coating.

Gå inn på detailereclub sitt forum og post der hva du vil ha, hvor du bor osv så vil du garantert få tilbud av noen dyktige folk som holder til i nærheten av der du bor.

Jeg brukte en fra detailersclub på mine biler - han var rimeligere, og gjorde en langt bedre jobb enn de fleste verksted hadde gjort. Full lakkorrigering, polering og finish(voks/forsegling) for 3000, han brukte 11 timer på jobben. Tilsvarende på carshine koster 10.000, og han gjorde som sagt en bedre jobb - rett og slett fordi han har dette som lidenskap, mens verkstedet har det som jobb hvor det er viktig å være rask/effektiv.
Og de som driver med dette seriøst er nøye med å levere et godt produkt og at du blir fornøyd. Dukker det opp noe i ettertid du ikke er fornøyd med så er det garantert at han fikser det som garanti. Er slikt man får faste OG nye kunder. :-)

 

Og du har helt rett. De fleste der driver med dette med stor lidenskap og de er perfeksjonister.

 

Jeg har i det siste tatt meg en del opprydningsjobber etter klargjøring av ny bil hos forhandler. Helt sykt hvor dårlig klargjøringen er hos mange forhandlere.

Jeg anbefaler ALLE som kjøper ny bil å droppe klargjøringen og få levert bilen til noen som kan det. At folk godtar å motta helt ny bil med lakk som er full av uregelmessigheter etter travel klargjøring bekrefter at de fleste ikke er så nøye hvordan lakken ser ut.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...