Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt solgt på det. Min observasjon er at bremseklosser fremme og bak blir utslitt annen hver gang med god tid mellom de. Så når klossene fremme er utslitt så er det sløsing å bytte de bak, og når man har byttet de fremme så har man ikke varsel på de bak lenger.

Lenke til kommentar

Klossene mine foran ser helt nye ut, bak er de tynne. Så er vel ingen vits med varsel kun foran hvis man uansett må sjekke bak... idiotiske greier spør du meg ?

 

Og på en annen side, bare ren gjetting, så slites noo bakbremser også en del, siden elektronisk brekk dytter klossen helt inn, og så står bilen parkert med bakklossene presset på en varm skive.

 

Bare ren gjetting, men antar de slites bittelitt fortere på grunn av varmen de utsettes for da. Om det er betydelig vet jeg ikkr

Lenke til kommentar

Problemet med skiver bak er jo ofte at de blir lite brukt og ruster. Før i tiden anbefalte man å kjøre med brekket 20% på noen hundre meter en gang i blant for å pusse av skivene. Det går jo ikke lenger med el-brekk, så da bør man heller ta en fiktiv nødbrems innimellom, så hardt at abs-en nesten slår inn. Er man en noenlunde aggressiv sjåfør i hverdagen går det nok av seg selv.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at biler har egne opplegg for bare brekket, som en egen kaliper?

Trodde de fleste hadde det på samme kaliper og at det fungerte som vanlig bremsing. Forøvrig er brekk på skiver mye mye kraftigere enn brekk på tromler. Med skiver som jeg har nå kan jeg bare trekke lett i brekket og bakhjulene står dønn fast med en gang, det er mye hardere på tromler. Syns også elektrisk brekk er en uting. Dyrt å fikse og upraktisk der man trenger bare delvis bremsing. Hender man trenger bare et hakk eller to på brekket for å komme ned en bratt og glatt bakke f.eks og da er det uvurderlig å ha. Nok en overkomplisering fra bilprodusentene som vil ha deg til å ta alt av service og reparasjon på verkstedet deres.

Lenke til kommentar

For det meste syns jeg elektrisk brekk fungerer finfint, men av og til er det kjekt med vanlig håndbrekk.

Eneste fordelen jeg ser er estetikk og plass i midtkonsollen. Gammeldags brekk er like lett å aktivere, og man kan på fwd bruke det til leke litt i blant. Å ta en brekksladd med e-brekk er helt nytteløst, hvertfall på mine biler (Audi), selv om man slår av systemer. Blir bare noe abs-hakking og hurtig stans.
Lenke til kommentar

Største fordelen er kongen av alle kompromiss, nemlig pris. En knapp og noen ledninger er både mer fleksibelt og billigere enn et mekanisk oppsett med vaier.

Helt til motoren blir ødelagt, eller man skal bytte klosser selv og må kjøpe et diagnoseverktøy som kan sette disse motorene i 'skifte bremsekloss' modus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...