Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Problemet med SUV er at de ikke er spesielt imponerende i terreng, ikke spesielt imponerende på asfalt, ikke spesielt romslige for størrelsen, og at ansiktet ditt begynner å ta form av en rompe.

Som altmuligbiler i hverdagen derimot er de gode.

Men først og fremst er det vel eldre mennesker som setter pris på å sitte høyt i trafikken så de har god oversikt. Er også et poeng at du setter deg inn i eller opp i bilen istedet for ned i bilen, særlig hvis man går mye inn og ut av bilen per dag. Med en lav bil får du også mye dritt på ruta fra andre biler mot en høyere, dette merker jeg godt i vintersesongen hvertfall, mye lettere å holde god sikt i saltsuppa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Problemet med SUV er at de ikke er spesielt imponerende i terreng, ikke spesielt imponerende på asfalt, ikke spesielt romslige for størrelsen, og at ansiktet ditt begynner å ta form av en rompe.

Som altmuligbiler i hverdagen derimot er de gode.

Jeg skjønner ikke dette - en 4x4 stasjonsvogn er lettere, har mer plass til både folk og last, og koster ofte mindre. Siden ingen av de som kjøper range Rover, cayenne eller q7 skal kjøre offroad uansett, hva er det som gjør SUV bedre enn en stasjonsvogn? Den eneste potensielle fordelen jeg ser er bakkeklaringen, og ingen bruker den.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Den "perfekte" bilen for nordmenn generelt er jo egentlig disse "hevede" stasjonsvognene à la Audi Allroad, MB All-Terrain, VW Alltrack, Skoda Scout, Opel Countrytourer osv. Da får man en langt romsligere bil med lavere forbruk og bedre kjørekomfort. For de som ikke liker å sette seg alt for langt ned skulle de hatt en funksjon at de alltid hevet seg høyest opp når de ble låst opp :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Nå er man jo faktisk i den perioden av året 4WD er ekstremt praktisk. Til og med i Oslo sentrum grunnet håpløse brøytekanter og bratte gater.

Lenke til kommentar

 

Dette med høyden er vel kun en vanesak.

Nei.

Det er ingen som helst tvil om at en høyere bil i de fleste tilfeller har høyere tyngdepunkt som igjen gjør at bilen oppfører seg ganske annerledes..

 

 

Jaha... og det er umulig å bli vant til..?

Lenke til kommentar

 

 

Dette med høyden er vel kun en vanesak.

Nei.

Det er ingen som helst tvil om at en høyere bil i de fleste tilfeller har høyere tyngdepunkt som igjen gjør at bilen oppfører seg ganske annerledes..

 

 

Jaha... og det er umulig å bli vant til..?

 

Det er altså en konkret forskjell i kjøreegenskaper, dette på en måte som faktisk gjør bilen farligere.

Det er ikke noe man bare venner seg til, bilen oppfører seg annerledes og dårligere.

 

Du kan sikkert venne deg til å kjøre en Lada også, men det er ikke bare å venne seg til det siden det faktisk er en betydelig forskjell.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Alltid like gøy å kjøre gjennom 20cm snø og hjelpe alle andre å komme seg løs med slepetau.

Hørtes ut som grunn nok til å ikke kjøpe pickup, at alle andre forventer at du hjelper dem  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Som jeg sier, jeg føler jeg har like god oversikt. Føler ikke jeg har like god kontakt med bilen og veien når jeg sitter så høyt oppe.

Nei, det er riktig. Komfort og kjøreegenskaper blir noe dårligere enn en tilsvarende stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Problemet mitt med de fleste av dagens SUVer er at de har ingen funksjon med bakkeklaringen, de aller fleste er elendig off road. Derfor syns jegcdet blir teit at de poserer som noe de ikke er. Nei da tar jeg heller en god stv med 4x4, bedre kjørekomfort , som regel bedre plass i bagasjerommet og nesten like god fremkommelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med grand tour sin nyeste episode friskt i minne var det ganske artig å se at bmw nå har satt verdensrekord for lengste drift i deres nye M5, 37 mil driftet de og i den sammenheng satt de også rekord i lengste tandem drift da de fylte tanken fra en annen M5 i fart :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...