Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fått sansen for store og solide biler :D

Alltid hatt sansen for pickup, særlig amerikanske av nyere årgang. :D

 

Har aldri helt skjønt hvorfor folk liker å sitte så høyt over bakken, føler jeg har like god oversikt i de lave bilene jeg har kjørt.

Med Golfen og Asconaen sliter jeg å se hva som kommer i flere kryss her hvor jeg bor.

Når jeg kjører Rangeren jeg har på jobb så har jeg oversikt over alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Er du veldig lav? Det er ikke frekt ment, jeg lurer oppriktig siden jeg aldri har følt trafikken som uoversiktlig og jeg er 1.95 med lang rygg.

 

Jeg så forresten at min gamle favoritt Mercedes-Benz CLS nettopp har kommet i ny drakt, og jeg lurer på om ikke en AMG 63 S kanskje hadde gått foran Panamera Turbo både pga høyere ytelser og det faktum at Mercedes-Benz sammen med Alfa Romeo har vært favorittmerkene mine fra barndommen av. Elsker det nye innvendige designet som finnes i S- og E-klasse og nå også CLS. 

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Er du veldig lav?

Er rundt 1.88, så nei vil ikke si jeg er lav.

 

Det er ikke frekt ment, jeg lurer oppriktig siden jeg aldri har følt trafikken som uoversiktlig og jeg er 1.95 med lang rygg.

Til det normale er den heller ikke det, men man har alltids situasjoner og utfordringer som gjør normalt høye biler mer eller mindre ubrukelige sammenlignet med biler som ruver noe høyere i terrenget.

Man har mange situasjoner hvor kantrekker går for langt inn mot et kryss/utkjøring, plassering av gjerder eller hekker forstyrrer oversikten eller nå som vinteren er her for fult; Brøytekanter.

Lenke til kommentar

Man er ikke så avhengig av god standard på side- eller hytteveier og man får en mer human(for oss litt lange) sittestilling i en pickup da man slipper bakveggen i disse selv om den er registrert som varebil.

 

Ellers ser jo en pickup vesentlig barskere ut i de fleste tilfeller.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg kjører så og si aldri til hytter og slike steder, så den problematikken har jeg aldri. Har litt problemer med «lastebilfølelsen» av at jeg sitter for høyt, men nå har jeg aldri kjørt en luksus-SUV à la Range Rover, GLS etc. heller :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører så og si aldri til hytter og slike steder, så den problematikken har jeg aldri. Har litt problemer med «lastebilfølelsen» av at jeg sitter for høyt, men nå har jeg aldri kjørt en luksus-SUV à la Range Rover, GLS etc. heller :)

Lastebilfølelse? Å kjøre SUV kan ikke sammenlignes med lastebil. :-)

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen fordeler med en pickup her i kalde og våte Norge, sett bort i fra at de gjerne trekker større tilhenger i forhold til en varebil?

Jeg føler man kan ha litt mer røff og skitten last på et plan enn i en varebil..? Også ser jo selvsagt amarok og Raptor dobbelt så tøffe ut som Hiace og Caddy..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Jeg kjører så og si aldri til hytter og slike steder, så den problematikken har jeg aldri. Har litt problemer med «lastebilfølelsen» av at jeg sitter for høyt, men nå har jeg aldri kjørt en luksus-SUV à la Range Rover, GLS etc. heller :)

Lastebilfølelse? Å kjøre SUV kan ikke sammenlignes med lastebil. :-)

 

Du vet hva disse "..." tegnene representerer i det skriftlige språk eller?

 

Jeg synes man mister kontakten når man sitter så høyt. Etter min mening har man en langt bedre følelse for veien når man sitter lavere. Som jeg også påpeker har jeg dog aldri kjørt SUVer i de høyeste prisklassene med sportspakker. Det er mulig biler som F-Pace, Cayenne, SQ7, X5M, GLE 63 AMG S etc har like god kjørefølelse som laveresittende (store) sedaner.

 

Forstår at selv ikke sedaner kan sammenliknes med ordentlige sportsbiler som virkelig ligger limt på bakken, men det hadde jeg virkelig ikke giddet å hatt som eneste bil på uendelig budsjett i Norge. Kanskje i Tyskland :)

Lenke til kommentar

 

Det sies at ny RS6 kommer i 2019. Jeg tror det er året 2019 og ikke modellåret.

Det ryktes at den får 650hk mens det kommer en performance-utgave med mild hybriddrift og 700hk..

Duger sikkert greit til og fra butikken den også... Vet du noe mer om din ennå?

 

Bilen min skulle vært sendt fra fabrikken i går, men det ser ikke ut som det skjedde..

Ny telefon på mandag, og nå er det på tide at det skjer noe.

 

Jeg har gitt en svært tydelig melding til BOS om at den bilen skal være på båten som går fra Tromsø 16. februar. (Det er første båt nå..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Nøyaktig hva slags kontakt er det du egentlig føler at du mister når du setter deg i en bil som er noe høyere enn en ordinær personbil?

 

Jeg føler at jeg sitter altfor høyt over bakken og kontrollen og kontakten med underlaget føles kunstig. Tyngdepunktet føles for høyt.

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg sitter altfor høyt over bakken og kontrollen og kontakten med underlaget føles kunstig. Tyngdepunktet føles for høyt.

Opplever på ingen måte disse problemene selv, uavhengig om jeg kjører pickup eller lastebil.

 

Eldre pickuper er en annen sak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Synes jeg har kjent dette i Landcruiser, Pajero, selv Forester. Kan hende det føles annerledes med Q7, X5, GLE, F-Pace, Cayenne, RR Sport etc.

Lenke til kommentar

Dette med høyden er vel kun en vanesak.

 

Første gang jeg satte meg i en veldig lav sportsbil føltes det helt latterlig feil - samme da jeg satte meg i en SUV og havnet langt over der jeg normalt sitter i min 'helt vanlige' bil. 

 

Setter man seg inn i en bil som har setene betydlig lavere eller høyere enn man er vant til, så føles det naturlig nok "feil" - som det meste annet så venner en seg nok til både det ene og det andre etter noen turer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...