Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Hvis du kan stå for snakkinga public så skal jeg gjerne prøve :) For meg framfor mer enn to personer: blir aldri å skje. Men jeg har allerede begynt å spørre lokale JDM-folk nå om interessen for å drive noe slikt er tilstede.

Lenke til kommentar

Bil burde være "billig" å kjøpe, men dyrt å bruke. Opp med drivstoffprisene og få årsavgift som reflekterer bruken, og heller få ned avgiftene på import og kjøp..

Da kan man jo risikere å ende opp med en nyere bilpark, mindre utslipp og færre skader...

 

Personlig kunne jeg tenkt meg at de fjernet årsavgift og hatt ett fornuftig system på import-prisene(f.eks reduksjon i stedet for økning om man kjøper bil med mer sikkerhetsutstyr).

Årsavgiften kunne de heller dratt inn via økte bensinpriser...

 

Optimalt burde de fjernet samtlige avgifter på enkelte miljøvennlige, sikkre og praktiske familiebiler, biler som "alle" kunne hatt. Så kunne familien på 5 med dårlig økonomi og som ikke bryr seg om hvilken bil de har kjøpt en slik i stedet for å kjøre rundt i en golf fra 80-tallet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Optimalt burde de fjernet samtlige avgifter på enkelte miljøvennlige, sikkre og praktiske familiebiler, biler som "alle" kunne hatt. Så kunne familien på 5 med dårlig økonomi og som ikke bryr seg om hvilken bil de har kjøpt en slik i stedet for å kjøre rundt i en golf fra 80-tallet.

Enig.

Vi burde faktisk fått en langt bedre klasseinndeling, og langt flere klasser i forhold til sikkerhet og miljøvennlighet.

 

Opel Ampera er et bevis på Norge i et nøtte skall, plasserer den i avgiftsklasse som gjør den uaktuell for de fleste, fordi de ikke "gidder" å lage en ny klasse for denne typen biler.

 

Se på Tyskland, og forsåvidt england med insurance groupsene.

Ikke umulig å stykke bilene opp i mer klasser.

Lenke til kommentar

300 hk i dag tilsvarer ikke et utslipp i kilo-klassen som det gjorde for ti år siden. Jeg kan få en Polo Bluemotion til å bruke/forurense like mye som en Golf GTI som kjøres pent..

Jeg synes man burde betale det man bruker: kjører du mye så får du betale mer, både i form av drivstoff og i form av en slags GPS-tracking ombord i bilen som sendes myndighetene for avregning. For eksempel. Så kan familier med trang økonomi kjøpe trygge biler, 18-åringer som nettopp har fått lappen slipper å kjøre rundt i 15 år gamle dødsfeller og folk som kjører (les: råner :whistle: ) mer enn de kanskje må får betale mer..

Lenke til kommentar

Da kan man jo risikere å ende opp med en nyere bilpark, mindre utslipp og færre skader...

 

Stor fare for det.

 

Fjern mer eller mindre alt av avgifter ved kjøp av bil. Få bensinprisen opp til 30-40kr/L også skal alle innrapportere KM kjørt OG drivstoff brukt hvert år og ut i fra dette kommer en avgift. De som kjører lite og/eller gjerrig vil få en lavere avgift enn de som kjører mye og/eller har et høyt forbruk.

 

EDIT: Beklager off topic! :p

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da kan man jo risikere å ende opp med en nyere bilpark, mindre utslipp og færre skader...

 

Stor fare for det.

 

Fjern mer eller mindre alt av avgifter ved kjøp av bil. Få bensinprisen opp til 30-40kr/L også skal alle innrapportere KM kjørt OG drivstoff brukt hvert år og ut i fra dette kommer en avgift. De som kjører lite og/eller gjerrig vil få en lavere avgift enn de som kjører mye og/eller har et høyt forbruk.

 

EDIT: Beklager off topic! :p

Tror det hadde fungert dårlig for sånn som meg, som ikke har så altfor dyrt lån på bilen den idag (2200 i måneden).

Til sammenligning måtte jeg betalt 5400 vist liter prisen var 40,- og jeg hadde brukt samme menge drivstoff som jeg gjør idag i løpet av en måned.

Og jeg kjører strengt talt ikke mer enn jeg må.

 

Jeg er mer for klare fordeler ved å velge smart, sikkert og miljøvennlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man måtte levere inn noe som helst? Kan vi ikke heller sette bilavgiftene (altså kjøpsprisen på bil) til et minimum, og så øke alt av driftsutgifter slik at de som i praksis kjører, forurenser og sliter mest på veiene betaler mest. Enkelt, logisk og rettferdig.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man måtte levere inn noe som helst? Kan vi ikke heller sette bilavgiftene (altså kjøpsprisen på bil) til et minimum, og så øke alt av driftsutgifter slik at de som i praksis kjører, forurenser og sliter mest på veiene betaler mest. Enkelt, logisk og rettferdig.

 

For å se hvem som kjører/forurenser mest da vel! Ut i fra kjørelengde og drivstoff forbruk får man en årsavgift :)

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man måtte levere inn noe som helst? Kan vi ikke heller sette bilavgiftene (altså kjøpsprisen på bil) til et minimum, og så øke alt av driftsutgifter slik at de som i praksis kjører, forurenser og sliter mest på veiene betaler mest. Enkelt, logisk og rettferdig.

 

For å se hvem som kjører/forurenser mest da vel! Ut i fra kjørelengde og drivstoff forbruk får man en årsavgift :)

Man trenger da ikke GPS for å måle hvor langt man har kjørt, har man ikke turteller i bilen?

Og hvorfor skal antall liter bensin bli rapportert inn, jo mer avgift på bensin, jo mer må de som kjører mye betale...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det går ikke før Norge får fiksa kollektivtransporten andre plasser enn Oslo og Bergen. Kjører man 3 mil hver vei på jobb hver dag, fordi man ikke har noe annet alternativ, så skal man ikke bli straffet mer enn han som kjører en halv mil, og like mye som han som råner 6 mil per natt. Det blir ALDRI å gå i et så langstrakt land som Norge, hvor befolkningstettheten er så lav at vi måtte gått 20-30 minutter for å finne nærmeste nabo med jevn spredning av alle utover hele landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

De fleste i Norge bor på plassen de bor fordi de trives i jobben. Du kan ikke be folk som bor i utkantstrøkene flytte fordi det passer deg bedre med høyere bensinpriser, så du kan få enda bedre kollektivtilbud, mens de som MÅ bo på landet, bonder f.eks, må slite hardt for at alt skal gå rundt.

 

Da brenner du seg selv, fordi da går matvareprisene kraftig opp, og da sitter du der like blakk som bonden selv.

 

Vi kan ikke justere opp bare en av delene så høyt. Skal bensinprisen opp i 40, da må alle produkter bli dyrere, sammen med at lønna går opp. Men en så stor økning svekker krona mye, og alle taper på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...