Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herremin, greier ikke amerikanerne å regne HK likt som oss engang...?

Stemmer, det er ulike måter å regne hk på.

Det skilles gjerne mellom metriske og britiske hestekrefter.

I Norge bruker vi metriske hestekrefter.

 

Det er selvsagt mye greiere å bare bruke kW for å oppgi effekt, dette er en SI-enhet og er lik uavhengig av hvem man spør.

Lenke til kommentar

Sier du hestekrefter så er det i det fleste tilfeller imperial hestekrefter. Metriske hestekrefter så ser jeg at det i hovedsak brukes PS, eller pferdestärke som det heter på godt norsk. Problemet er de som bruker hk som suffiks istedet for ps til metriske hestekrefter. Statens Vegvesen bruker hk riktig med imperial, og kilowatt som metrisk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvordan er det med BT og endring i vognkort hvis man monterer widebody kit som Rocket Bunny eller lignende? Breiere felger og dekk blir vel godkjent så lenge rulleomkrets ligger på den + - 5%

 

Skal ikke være  noe  problem. Går 2 Rocket Bunny i Norge  som er godkjent. +mange andre biler som er  godkjent  bredda.  Skal godkjenne min breddig og :).  Å få felger  som  er flush til Rocket Bunny  tror  jeg er  umulig  å få godkjent

Lenke til kommentar

 

Fine biler begge to, men hadde ikke vært i tvil om jeg skulle valgt. Det ville blitt Giulia, langt lavere vekt og morsommere å kjøre etter hva jeg kan bedømme etter å ha lest (og sett) av tester. Kia'n lider av altfor høy pris pga høyt forbruk/utslipp og dermed ca 200' lapper ekstra i unødvendige avgifter.

Kan skrive under på at Giulia er en veldig god bil å kjøre. Tight og fin. Men eksempelvis en ting som mange ser på som tullete, men som faktisk ødela veldig mye av inntrykket mitt, er at man for eksempel ikke kan skru av antispinn/-skrens (iallefall ikke noe sted jeg fant). Alfa skal alltid legge til sånne småting som irriterer grenseløst. Stinger er veldig kul den òg, men nekter å svare "Kia" om noen spør meg hva slags bil jeg kjører om dagen. Også synes jeg at å betale 600k++ for en Kia Stinger er ganske absurd når jeg kan få en BMW M4 til samme prisen. For ikke å snakke om GT til over millionen. Men veldig pene biler uten tvil og har absolutt respekt for begge.

 

På Giulia Q er det i alle fall mulig å skru av ESP. Det er jo et must i en slik bil og også i min.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med BT og endring i vognkort hvis man monterer widebody kit som Rocket Bunny eller lignende? Breiere felger og dekk blir vel godkjent så lenge rulleomkrets ligger på den + - 5%

Det er ikke bare rulleomkrets, men også sporvidde som er regulert. Uten godkjenning kan du ikke endre mer enn flaue 15mm, altså 7,5mm på hver side. Skal jo bare litt endret innpress til for å bryte det.
Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig bra, store endringer på innpress kan forandre bilens kjøreegenskaper fullstendig og vil i mange tilfeller kreve justeringer på for-/bakstilling.

Det vil også føre til en annen belastning på komponenter i for-/bakstilling enn det fabrikanten i utgangspunktet hadde beregnet, derfor bør det dokumenteres at marginene er på riktig side..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...