Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Alltid hatt lyst til å prøve en rekkefemmer. RS3 er en deilig bil, men prisen er litt i overkant stiv. I mine øyne så gjorde Ford en stor tabbe ved å gå for en rekkefirer i den nye Focus RS.

 

Hvorfor var det en tabbe? 

 

I mine øyne er det en "tabbe" for du mister det som er unikt med bilen. Det som gjør bilen spesiell. Og dette er jo ikke relatert til den gamle motoren, men Ford har hatt ganske store problemer med nye Focus RS.

https://www.reddit.com/r/cars/comments/71b20z/ford_focus_rs_keep_blowing_head_gaskets_stock/

http://www.focusrs.org/forum/154-focus-rs-troubleshooting/49833-failed-leaking-head-gasket-resource-thread.html

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Det er jo ikke heldig å presse så mye effekt ut av en liten motor, spesielt ikke om den blir kjørt hardt ofte.

 

Alfa har jo pressa ut 510 gamp av en 2.9 V6. Nydelig bil, men meget spent på holdbarheten. Har mere trua på 2.0 200 eller 280 HK da.

Lenke til kommentar

RS3 er vel den bilen jeg mener høres best ut under 8 sylindere, selv om Quadrifoglio'en til Alfa er veeeldig nærme. Har en lyd som egentlig nærmest kan beskrives som brutal de gangene jeg har hørt den.

 

 

Men er nok og forblir en guttedrøm en stund til. S3/Golf R er vel heller noe mer realistisk for min del når det er på tide å bytte ut MX5'en :p

Endret av Konkulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To biler jeg har lyst på om dagen, Alfa Romeo Giulia og Kia Stinger GT. Designet på de to er råtøffe.

Fine biler begge to, men hadde ikke vært i tvil om jeg skulle valgt. Det ville blitt Giulia, langt lavere vekt og morsommere å kjøre etter hva jeg kan bedømme etter å ha lest (og sett) av tester. Kia'n lider av altfor høy pris pga høyt forbruk/utslipp og dermed ca 200' lapper ekstra i unødvendige avgifter.

Lenke til kommentar

RS3 er vel den bilen jeg mener høres best ut under 8 sylindere, selv om Quadrifoglio'en til Alfa er veeeldig nærme. Har en lyd som egentlig nærmest kan beskrives som brutal de gangene jeg har hørt den.

 

 

Men er nok og forblir en guttedrøm en stund til. S3/Golf R er vel heller noe mer realistisk for min del når det er på tide å bytte ut MX5'en :p

Helt klart mitt førstevalg om jeg skulle hatt bil i den klassen selv. Selv om faktisk Golf R har kjørt fra den på bane (med mye svinger) og sies å være morsommere å kjøre.

Leste en test der de sammenlignet lyden i C43 AMG med RS3'n. Ikke vet jeg, vanskelig å bedømme ut fra Youtube-videoer, som jeg har sett utallige av med begge biler :) Uansett svært overrasket over hvor mye lyd det er i C43'n med performance eksos. Smellene ved girskift er én ting, men lyden.. Slankere lyd enn C63, men mer "rallylyd".

Lenke til kommentar

Alfa har jo pressa ut 510 gamp av en 2.9 V6. Nydelig bil, men meget spent på holdbarheten. Har mere trua på 2.0 200 eller 280 HK da.

Ja, 175 hk per liter er ganske drøyt. Vet ikke om jeg hadde stolt skikkelig på en slik bil, hadde kanskje bare blitt en kosebil.

Giulia Veloce (280 hk) ser jeg på som en noenlunde realistisk drømmebil for min egen del, da mest sannsynlig som et siste bensin-sedan-stunt før elbilene tar helt over. 

Lenke til kommentar

 

Alfa har jo pressa ut 510 gamp av en 2.9 V6. Nydelig bil, men meget spent på holdbarheten. Har mere trua på 2.0 200 eller 280 HK da.

Ja, 175 hk per liter er ganske drøyt. Vet ikke om jeg hadde stolt skikkelig på en slik bil, hadde kanskje bare blitt en kosebil.

Giulia Veloce (280 hk) ser jeg på som en noenlunde realistisk drømmebil for min egen del, da mest sannsynlig som et siste bensin-sedan-stunt før elbilene tar helt over.

Ja, det er nå det gjelder... Litt turbolag og manglende bremsefølelse som trekker ned på Giulia Q, men ellers en fantastisk bil etter hva jeg kan bedømme ut fra tester og videoer. Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

Fikk æren av å sitte på i en, og det var en opplevelse! Eksteriøret er kjempedeilig, interiøret er elegant og minimalistisk. Snerrer ordentlig når du åpner spjeldende i eksosen, og ligger svært godt på veien. En ordentlig rå maskin, men har etter hva jeg har lest, litt typiske "Alfa-problemer". Litt problemer med elektronikken blant annet (veldig typisk italiensk), samt en del kjøpere som har fått skikkelig blåmandag-biler, men dette skjer jo hos en hver produsent.

 

Motoren kommer jo opprinnelig fra Ferrari, og er motoren de har brukt i California siden 2013 (men fjernet to sylindere og en liter mindre i slagvolum), så denne bør være godt testet og utviklet.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Fine biler begge to, men hadde ikke vært i tvil om jeg skulle valgt. Det ville blitt Giulia, langt lavere vekt og morsommere å kjøre etter hva jeg kan bedømme etter å ha lest (og sett) av tester. Kia'n lider av altfor høy pris pga høyt forbruk/utslipp og dermed ca 200' lapper ekstra i unødvendige avgifter.

Kan skrive under på at Giulia er en veldig god bil å kjøre. Tight og fin. Men eksempelvis en ting som mange ser på som tullete, men som faktisk ødela veldig mye av inntrykket mitt, er at man for eksempel ikke kan skru av antispinn/-skrens (iallefall ikke noe sted jeg fant). Alfa skal alltid legge til sånne småting som irriterer grenseløst. Stinger er veldig kul den òg, men nekter å svare "Kia" om noen spør meg hva slags bil jeg kjører om dagen. Også synes jeg at å betale 600k++ for en Kia Stinger er ganske absurd når jeg kan få en BMW M4 til samme prisen. For ikke å snakke om GT til over millionen. Men veldig pene biler uten tvil og har absolutt respekt for begge. 

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke det helt store problemet å dra ut mye effekt av relativt små motorer nå lenger..

Effektuttaket til Alfa er dog mer enn de fleste tar ut, men over 150hk pr. liter er ikke lenger så voldsomt..

Mercedes-AMG tar i dag ut 381hk av en 2-liter, mens de av 4-literen tar ut 612hk.

 

Jeg venter fortsatt på min 612-hk-bil og er utålmodig som få nå.. Den skulle vært levert allerede men ligger nå an til å være ferdig på fabrikken først 19. januar..

Lenke til kommentar

Jeg så i en annen tråd at du har måttet evakuere bostedet ditt på Svalbard grunnet rasfare, Snylter? Så skjønner at du gleder deg, men har kanskje andre ting å tenke på :p

Leiligheten var i evakueringssonen ja, den var evakuert et par dager men jeg var uansett på juleferie :)

 

Men dæven så rått. 612 hk i en bil du kan kaste inn bagasje, hele familien, og dra på langtur.

612hk i en stasjonsvogn er ganske sykt ja, jeg gleder meg virkelig som en unge til å få den!

Bare dritt med alle disse forsinkelsene, nå er det en feil på alle E63S virker det som.. Det er full stans i utlevering av nye biler og det er en aksjon på gang på AMG-bremser..

 

Forsinkelsene fører til at jeg ikke skal kjøre oppover til Tromsø i julen, så jeg må heller få den sendt til Svalbard..

En seriøs ulempe med dette er at bilen skal kjøres inn de første 1500km, så det betyr at det tar lang tid før jeg får kjent hvordan det er å dytte plattan i mattan..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Fine biler begge to, men hadde ikke vært i tvil om jeg skulle valgt. Det ville blitt Giulia, langt lavere vekt og morsommere å kjøre etter hva jeg kan bedømme etter å ha lest (og sett) av tester. Kia'n lider av altfor høy pris pga høyt forbruk/utslipp og dermed ca 200' lapper ekstra i unødvendige avgifter.

Kan skrive under på at Giulia er en veldig god bil å kjøre. Tight og fin. Men eksempelvis en ting som mange ser på som tullete, men som faktisk ødela veldig mye av inntrykket mitt, er at man for eksempel ikke kan skru av antispinn/-skrens (iallefall ikke noe sted jeg fant). Alfa skal alltid legge til sånne småting som irriterer grenseløst. Stinger er veldig kul den òg, men nekter å svare "Kia" om noen spør meg hva slags bil jeg kjører om dagen. Også synes jeg at å betale 600k++ for en Kia Stinger er ganske absurd når jeg kan få en BMW M4 til samme prisen. For ikke å snakke om GT til over millionen. Men veldig pene biler uten tvil og har absolutt respekt for begge.

Norskregistrert M4 til samme prisen som en Stinger? Eeehh?

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt noen lange rette strekninger der? Spørre pent om å få låne flystripa?

Det er ingen lange rette strekninger å prate om nei.. Det nærmeste er veien mot flyplassen.

Flystripa tror jeg nok det er problematisk å få bruke selv om det hadde vært sykt artig. 

 

 

Må jo være mange år gammel.

Det er fullt mulig å få en 3 år gammel M4 til under 700k i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det skumle (for en som pdd ikke har så romslig økonomi) er jo at da er garantien ute om to år. Med Kiaen har man problemfritt bilhold i 7 år.

 

Kommer nok aldri til å kjøpe en Stinger, ei heller en Giulia dessverre. Blir nok mer sannsynlig med en «SUV» à la Stelvio eller Evoque i og med at frøkna skal ha sitt og si og vi neppe skal ha to biler med det første.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Stelvio er å anbefale den og. Herlig bil å kjøre og god kvalitetsfølelse. 276-hesters bensin jeg har kjørt, ikke prøvd med diesel.

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...