Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja noe sånt ... Jeg og fatter ikke at vi har noe så abnormale priser på bil. Frister nesten å spare opp en kapital på tett oppi 500 høvdinger og flytte til statene. Der får jeg i allefall det jeg VIL ha uten å ruinere meg.

Lykke til med å få permanent oppholdstillatelse.

Lenke til kommentar

Ja noe sånt ... Jeg og fatter ikke at vi har noe så abnormale priser på bil. Frister nesten å spare opp en kapital på tett oppi 500 høvdinger og flytte til statene. Der får jeg i allefall det jeg VIL ha uten å ruinere meg.

Lykke til med å få permanent oppholdstillatelse.

Kan man gifte seg til det? :hmm::p

Lenke til kommentar

(Så kan AP og SV suse rundt i Priusene sine...)

 

Word. De med bensinslukere betaler allerede ekstra i økt bensinforbruk og avgift på høyere utslipp, så hvorfor dytte på dem mer avgifter i form av sylindervolumavgift og effektavgift?

Staten burde jo være fornøyde når de må tanke dobbelt så ofte som andre, siden bensin er 80% avgifter uansett. Det er jo ekstra inntekter det.

Lenke til kommentar

Hvis dette går igjennom så kommer jeg til å klage inn vedtaket om å forby SAE-godkjente biler i Norge, altså biler som ikke er TÜV-godkjent, men godkjent av SAE i Japan istedet.

 

Denne godkjenningen er like god som hvilken som helst annen godkjenning som TÜV og DOT, men Norge skal ha sære regler som stopper oss fra å få skilt på biler som skiller seg fra EUDM. Hva er forskjellen på en norsk og japansk Supra? Norske har stålblader i turboen og 320hk, japanske har keramiske blader og 280hk (oppgitt, nærmere 300-320hk egentlig, pga Gentlemens Agreement). Latterlig. Så man kan ta en UKDM høyrestyrt Supra på skilt i Norge, mens en JDM høyrestyrt med MINDRE hester, samme motor og bremser, drivverk, alt. Nei.

Bumper meg selv. Bare jeg som synes det er rart at vi ikke får JDM på skilter?

 

Nei så absolutt ikke.

Vær gang jeg har spurt og gravd om dette på den lokale trafikkstasjonen får jeg svar som fører til et helt annet tema.

 

Det man egentlig skulle gjort, vi jdm frelste, er å samlet oss en stor gjeng på en plass. Feks Trafikkstasjonen i Oslo. Kontaktet media. Tatt med skilt/bannere hvor det hadde stått ting som blant annet: "Hva med oss?" og "Hvorfor skal vi fryses ute? Vi er da ikke så veldig unike!"

 

Skulle ikke vært meg i mot og betalt 100 - 200.000 på ståendes fot for å få min bil godkjent. Problemet er det at jeg må ha E-merker på alle ting som i utgangspunktet er godkjent under SAE. Eneste jeg faktisk kan godta at må ordnes er frontlyktene, for å få spredningen som er tilpasset land hvor man kjører på høyre siden av veien.

 

Men neeeida. Nå er det vist nok, i følge den lokale trafikkstasjonen, satt ut forbud mot å låne ut prøveskilter til Skyline. Men dokumentene på dette kan dem ikke gi ut..

Hmm.. Anmeldelse neste?

Lenke til kommentar

(Så kan AP og SV suse rundt i Priusene sine...)

 

Word. De med bensinslukere betaler allerede ekstra i økt bensinforbruk og avgift på høyere utslipp, så hvorfor dytte på dem mer avgifter i form av sylindervolumavgift og effektavgift?

Staten burde jo være fornøyde når de må tanke dobbelt så ofte som andre, siden bensin er 80% avgifter uansett. Det er jo ekstra inntekter det.

Atter word. Det mange folk ikke tenker over er at skatt og avgifter bare er omfordeling av midler. Det du betaler inn skal du få tilbake gjennom forskjellige "services". Men det skjer jo ikke, the house always wins. Så innad er staten kjempeglad for de som strengt tatt er dumme nok til å kjøpe dyre, bensinslukende biler, mens utad er det fy fy og det "skader miljøet".

Lenke til kommentar

Bumper meg selv. Bare jeg som synes det er rart at vi ikke får JDM på skilter?

 

Tja. De kan jo ikke bare godta en annen sikkerhetsstandard uten videre. Det skjønner jeg godt, og det er jeg glad for. At du sier at den er like god som den norske hjelper ikke. Har du papirer på nøyaktig hva SAE krever? Har du sammenlignet dette opp mot alle direktivene som er nevnt i kjøretøyforskriften? Nei, akkurat. Det var det jeg regnet med.

 

Hvis de bare skulle godtatt det uten videre, så kunne jo jeg kommet drassende med en kinesisk eller ugandisk (ikke at Uganda har noe særlig til bilproduksjon som jeg vet om, men uansett) møkkabil og sagt at "Ja, men den er jo godkjent der. Da må den være sikker!". Det kan ikke fungere på den måten.

 

Det er heller ikke vits å begynne å mase om at §1-15 gjelder for USA, og at det er samme prinsippet. Amcar har nok lagt ned ganske mange fler arbeidstimer og ressurser i å få gjennom denne regelen enn det JDM-miljøet noen gang klarer å skrape sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Bumper meg selv. Bare jeg som synes det er rart at vi ikke får JDM på skilter?

 

Tja. De kan jo ikke bare godta en annen sikkerhetsstandard uten videre. Det skjønner jeg godt, og det er jeg glad for. At du sier at den er like god som den norske hjelper ikke. Har du papirer på nøyaktig hva SAE krever? Har du sammenlignet dette opp mot alle direktivene som er nevnt i kjøretøyforskriften? Nei, akkurat. Det var det jeg regnet med.

 

Hvis de bare skulle godtatt det uten videre, så kunne jo jeg kommet drassende med en kinesisk eller ugandisk (ikke at Uganda har noe særlig til bilproduksjon som jeg vet om, men uansett) møkkabil og sagt at "Ja, men den er jo godkjent der. Da må den være sikker!". Det kan ikke fungere på den måten.

 

Det er heller ikke vits å begynne å mase om at §1-15 gjelder for USA, og at det er samme prinsippet. Amcar har nok lagt ned ganske mange fler arbeidstimer og ressurser i å få gjennom denne regelen enn det JDM-miljøet noen gang klarer å skrape sammen.

Okei, det er jo ikke vanskelig å se at du har noe imot japanske biler iallefall.

 

SAE brukes i Japan, hvor ALLE biler som noen gang har vært solgt under et japansk merke er designet. Det er INGEN forskjeller på f.eks. en 1986 Corolla AE86 fra Japan kontra en fra England, bortsett fra at den ene er godkjent av TÜV, andre av SAE. Det er samme bilen.

 

Tror ikke du Japan har strenge regler på hva som er lov eller ikke? De er en av verdens rikeste land, de er lengst fram på teknologi (bil, elektronikk, alt). Er det noen jeg stoler på, så er det japanerne, ikke amerikanerne, som ikke klarer å lage en bil under 2 tonn, og må ha 5 liters motor for å nå 250hk.

 

SAE er like gode å bruke som sikkerhetsstandard som TÜV og DOT. Vi tar inn amerikanske biler som er godkjent under DOT i USA, hvorfor skal vi stole på dem uten videre? Japan har 10 ganger fler folk per kvadratkilometer i forhold til USA, og Japan og USA har cirka samme antall kollisjoner per milliard kilometer med bilkjøring, og færre enn USA i dødsfall per 100.000 innbyggere.

 

Japan har også mye mer like veier som vi, med svinger, USA har rettstrekker, og biler som er lagd for å gå rett fram og i slake svinger, ikke som i Norge. At amcars er kjent for myke fjærer og dårlig styring er ikke bare tull heller.

Lenke til kommentar

Okei, det er jo ikke vanskelig å se at du har noe imot japanske biler iallefall.

 

SAE brukes i Japan, hvor ALLE biler som noen gang har vært solgt under et japansk merke er designet. Det er INGEN forskjeller på f.eks. en 1986 Corolla AE86 fra Japan kontra en fra England, bortsett fra at den ene er godkjent av TÜV, andre av SAE. Det er samme bilen.

 

Tror ikke du Japan har strenge regler på hva som er lov eller ikke? De er en av verdens rikeste land, de er lengst fram på teknologi (bil, elektronikk, alt). Er det noen jeg stoler på, så er det japanerne, ikke amerikanerne, som ikke klarer å lage en bil under 2 tonn, og må ha 5 liters motor for å nå 250hk.

 

SAE er like gode å bruke som sikkerhetsstandard som TÜV og DOT. Vi tar inn amerikanske biler som er godkjent under DOT i USA, hvorfor skal vi stole på dem uten videre? Japan har 10 ganger fler folk per kvadratkilometer i forhold til USA, og Japan og USA har cirka samme antall kollisjoner per milliard kilometer med bilkjøring, og færre enn USA i dødsfall per 100.000 innbyggere.

 

Japan har også mye mer like veier som vi, med svinger, USA har rettstrekker, og biler som er lagd for å gå rett fram og i slake svinger, ikke som i Norge. At amcars er kjent for myke fjærer og dårlig styring er ikke bare tull heller.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot japanske biler. Ville vært litt dumt i og med at jeg kjører en selv.

 

Jaja. SAE brukes på Japanske biler. Jeg er fullstendig klar over det. Men fordi DU påstår at det er like sikkert som EU-standarden, så betyr det ikke at det stemmer. Dette er ikke noen interessant diskusjon før du har gått gjennom og sammenlignet de tekniske kravene i Japan og EU opp mot hverandre.

 

At alle biler som er solgt av et japansk merke i Europa tilfredsstiller SAE er jo én ting. Hva med de som ikke er solgt her? Så lenge du ikke vet hva de faktiske kravene er, så kan du ikke uttale deg så bastant.

 

Angående DOT: Leste du i det hele tatt posten min? Amcar har nok gjort denne jobben jeg skisserer (eventuelt fått Vegdirektoratet til å gjøre det). Det krever tid, penger og sterke krefter for å få gjennom noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Okei, det er jo ikke vanskelig å se at du har noe imot japanske biler iallefall.

 

SAE brukes i Japan, hvor ALLE biler som noen gang har vært solgt under et japansk merke er designet. Det er INGEN forskjeller på f.eks. en 1986 Corolla AE86 fra Japan kontra en fra England, bortsett fra at den ene er godkjent av TÜV, andre av SAE. Det er samme bilen.

 

Tror ikke du Japan har strenge regler på hva som er lov eller ikke? De er en av verdens rikeste land, de er lengst fram på teknologi (bil, elektronikk, alt). Er det noen jeg stoler på, så er det japanerne, ikke amerikanerne, som ikke klarer å lage en bil under 2 tonn, og må ha 5 liters motor for å nå 250hk.

 

SAE er like gode å bruke som sikkerhetsstandard som TÜV og DOT. Vi tar inn amerikanske biler som er godkjent under DOT i USA, hvorfor skal vi stole på dem uten videre? Japan har 10 ganger fler folk per kvadratkilometer i forhold til USA, og Japan og USA har cirka samme antall kollisjoner per milliard kilometer med bilkjøring, og færre enn USA i dødsfall per 100.000 innbyggere.

 

Japan har også mye mer like veier som vi, med svinger, USA har rettstrekker, og biler som er lagd for å gå rett fram og i slake svinger, ikke som i Norge. At amcars er kjent for myke fjærer og dårlig styring er ikke bare tull heller.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot japanske biler. Ville vært litt dumt i og med at jeg kjører en selv.

 

Jaja. SAE brukes på Japanske biler. Jeg er fullstendig klar over det. Men fordi DU påstår at det er like sikkert som EU-standarden, så betyr det ikke at det stemmer. Dette er ikke noen interessant diskusjon før du har gått gjennom og sammenlignet de tekniske kravene i Japan og EU opp mot hverandre.

 

At alle biler som er solgt av et japansk merke i Europa tilfredsstiller SAE er jo én ting. Hva med de som ikke er solgt her? Så lenge du ikke vet hva de faktiske kravene er, så kan du ikke uttale deg så bastant.

 

Angående DOT: Leste du i det hele tatt posten min? Amcar har nok gjort denne jobben jeg skisserer (eventuelt fått Vegdirektoratet til å gjøre det). Det krever tid, penger og sterke krefter for å få gjennom noe slikt.

DOT-godkjente biler har vært lov i Norge lenge. Jeg har en 1988 RX7 som ble importert i 1999 fra USA. DOT-godkjent.

 

En bil som bruker samme bremseskiver, bremseklosser, kalipere, airbager, servoer, bremsekraftforsterkere, ABS-sensorer som en Supra, men heter Soarer, hva er så mye farligere med den? Ingenting. Det er NORGE som er sta, det er lov i hele Europa, og det er lett å se, gå på Mobile.de og søk på Toyota Supra, og se hvor mange som er høyrestyrte. Vel og merke, søk fra 1993 og oppover, for det er de som blir importert inn fra Japan for det meste. Det lå til og med en Soarer ute under Supra, med tyske skilter. En høyrestyrt dansk med danske skilter, osv osv.

 

Hvorfor er det så vanskelig å få dette godkjent i Norge?

Lenke til kommentar

Bumper meg selv. Bare jeg som synes det er rart at vi ikke får JDM på skilter?

 

Tja. De kan jo ikke bare godta en annen sikkerhetsstandard uten videre. Det skjønner jeg godt, og det er jeg glad for. At du sier at den er like god som den norske hjelper ikke. Har du papirer på nøyaktig hva SAE krever? Har du sammenlignet dette opp mot alle direktivene som er nevnt i kjøretøyforskriften? Nei, akkurat. Det var det jeg regnet med.

 

Hvis de bare skulle godtatt det uten videre, så kunne jo jeg kommet drassende med en kinesisk eller ugandisk (ikke at Uganda har noe særlig til bilproduksjon som jeg vet om, men uansett) møkkabil og sagt at "Ja, men den er jo godkjent der. Da må den være sikker!". Det kan ikke fungere på den måten.

 

Det er heller ikke vits å begynne å mase om at §1-15 gjelder for USA, og at det er samme prinsippet. Amcar har nok lagt ned ganske mange fler arbeidstimer og ressurser i å få gjennom denne regelen enn det JDM-miljøet noen gang klarer å skrape sammen.

Okei, det er jo ikke vanskelig å se at du har noe imot japanske biler iallefall.

 

SAE brukes i Japan, hvor ALLE biler som noen gang har vært solgt under et japansk merke er designet. Det er INGEN forskjeller på f.eks. en 1986 Corolla AE86 fra Japan kontra en fra England, bortsett fra at den ene er godkjent av TÜV, andre av SAE. Det er samme bilen.

 

Tror ikke du Japan har strenge regler på hva som er lov eller ikke? De er en av verdens rikeste land, de er lengst fram på teknologi (bil, elektronikk, alt). Er det noen jeg stoler på, så er det japanerne, ikke amerikanerne, som ikke klarer å lage en bil under 2 tonn, og må ha 5 liters motor for å nå 250hk.

 

SAE er like gode å bruke som sikkerhetsstandard som TÜV og DOT. Vi tar inn amerikanske biler som er godkjent under DOT i USA, hvorfor skal vi stole på dem uten videre? Japan har 10 ganger fler folk per kvadratkilometer i forhold til USA, og Japan og USA har cirka samme antall kollisjoner per milliard kilometer med bilkjøring, og færre enn USA i dødsfall per 100.000 innbyggere.

 

Japan har også mye mer like veier som vi, med svinger, USA har rettstrekker, og biler som er lagd for å gå rett fram og i slake svinger, ikke som i Norge. At amcars er kjent for myke fjærer og dårlig styring er ikke bare tull heller.

 

 

helt enig !

Lenke til kommentar

DOT-godkjente biler har vært lov i Norge lenge. Jeg har en 1988 RX7 som ble importert i 1999 fra USA. DOT-godkjent.

 

En bil som bruker samme bremseskiver, bremseklosser, kalipere, airbager, servoer, bremsekraftforsterkere, ABS-sensorer som en Supra, men heter Soarer, hva er så mye farligere med den? Ingenting. Det er NORGE som er sta, det er lov i hele Europa, og det er lett å se, gå på Mobile.de og søk på Toyota Supra, og se hvor mange som er høyrestyrte. Vel og merke, søk fra 1993 og oppover, for det er de som blir importert inn fra Japan for det meste. Det lå til og med en Soarer ute under Supra, med tyske skilter. En høyrestyrt dansk med danske skilter, osv osv.

 

Hvorfor er det så vanskelig å få dette godkjent i Norge?

 

Det er vanskelig å få godkjent i Norge fordi vi ikke har noen myndigheter som er kompetente til å foreta slike godkjenninger. Det har de i både Tyskland, Sverige og U.K, blant annet. At vi burde hatt noe slikt her til lands også, er jeg helt enig i.

 

Disse bilene du snakker om er enkeltgodkjente, og til tross for at jeg ikke kjenner prosedyrene i utlandet, så vil jeg si at det er nok ikke bare-bare der heller.

 

Hvis du klarer å skaffe papirer fra Toyota på at det er samme bilen (lykke til) eller drar til Tyskland og får TÜV til å gå god for bilen, så bør det være mulig å få den registrert her til lands. Problemet er bare at folk sitter og sutrer over at ting ikke er mulig, men ikke ser grunnen til at det er vanskelig.

 

Med mindre du er for å slippe "hva som helst" ut på veien med norske skilter, så bør du skjønne argumentene jeg har presentert for deg tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

DOT-godkjente biler har vært lov i Norge lenge. Jeg har en 1988 RX7 som ble importert i 1999 fra USA. DOT-godkjent.

 

En bil som bruker samme bremseskiver, bremseklosser, kalipere, airbager, servoer, bremsekraftforsterkere, ABS-sensorer som en Supra, men heter Soarer, hva er så mye farligere med den? Ingenting. Det er NORGE som er sta, det er lov i hele Europa, og det er lett å se, gå på Mobile.de og søk på Toyota Supra, og se hvor mange som er høyrestyrte. Vel og merke, søk fra 1993 og oppover, for det er de som blir importert inn fra Japan for det meste. Det lå til og med en Soarer ute under Supra, med tyske skilter. En høyrestyrt dansk med danske skilter, osv osv.

 

Hvorfor er det så vanskelig å få dette godkjent i Norge?

 

Det er vanskelig å få godkjent i Norge fordi vi ikke har noen myndigheter som er kompetente til å foreta slike godkjenninger. Det har de i både Tyskland, Sverige og U.K, blant annet. At vi burde hatt noe slikt her til lands også, er jeg helt enig i.

 

Disse bilene du snakker om er enkeltgodkjente, og til tross for at jeg ikke kjenner prosedyrene i utlandet, så vil jeg si at det er nok ikke bare-bare der heller.

 

Hvis du klarer å skaffe papirer fra Toyota på at det er samme bilen (lykke til) eller drar til Tyskland og får TÜV til å gå god for bilen, så bør det være mulig å få den registrert her til lands. Problemet er bare at folk sitter og sutrer over at ting ikke er mulig, men ikke ser grunnen til at det er vanskelig.

 

Med mindre du er for å slippe "hva som helst" ut på veien med norske skilter, så bør du skjønne argumentene jeg har presentert for deg tidligere.

Det faktum at amatører får kanskje bygge om biler i Norge gjør meg mer redd enn en RHD japansk Supra iallefall.

 

Det er en grunn til at det er så mange høyrestyrte i Europa kontra Norge, og det er så enkelt at de godtar SAE, det gjør ikke Norge.

 

Om du gir meg 5 Supraer, helt identiske til den jeg skal ha, samt en million til kollisjonstest, så skal jeg med glede stikke til TÜV å få den godkjent.

 

Det er ingen som har råd til å sende fem Supraer, fem Skyliner av tre generasjoner, altså 15 biler, 5 S13 Silvia, 5 S14 Silvia, 5 S15 Silvia, Mazda RX7 FC, Mazda RX7 FD, Honda S2000. Jeg kan fortsette en god stund til, men det er vel nok.

 

Bilene må kollisjonstestes av TÜV i følge Japanauto, dermed kreves det en hel bil per side, altså fire, men det kreves vel flere for ulike vinkler.

 

Pluss prisen for selve testen.

 

DERFOR kan vi ikke få SAE-godkjente biler etter 2004. Men i Tyskland, hvor TÜV ligger, der går det greit.

 

Det er det samme med f.eks senkefjærer, de MÅ være TÜV-godkjent, de kan ikke være DOT eller SAE-godkjente. Hva er forskjellen? Ingenting. Det er snakk om proffe merker som Tein, Apexi, Greddy og Brembo her, som lager både OEM-deler til fabrikkene og aftermarket-deler som er ti ganger bedre enn det vi i Norge noen gang har sett på en produksjonsbil.

 

Men det er fortsatt ikke bra nok med DOT eller SAE på disse.

 

Dette er ikke problemer med SAE, dette er problemer med Norge.

Lenke til kommentar

Dette problemet er sidrumpa nordmenn som sitter og klager i stedet for å faktisk sette igang noe for å få til det de vil.

 

Hva med å starte en felles interesseorganisasjon for eiere av japanske biler på linje med Amcar? Da vil det jo være mulig å få til et sterkere politisk trykk for å få godkjent disse tingene. Still opp i media og tal deres sak og gjør jobben med å sammenligne de to standardene. Da skjer det kanskje noe.

 

For slitsomt, sier du? Noen andre må ta initiativet? Ja, og det er derfor det aldri skjer noe med ting som dette heller. Ting endrer seg ikke om du ikke gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Ja en deltidsjobbende gutt på 20 år klarer det ansvaret. Dessverre, men som amcar så må eldre folk med skikkelig inntekt stå bak slikt.

 

Amcar-interessen er stor, selv blant yngre, men nesten ingen under 25-30 har f.eks. en 67 Mustang vel? Ingen under 25 har en Toyota Supra på skilter, og har de det, så er sjansen stor for at den ble førstegangsregistert i Bærum.

 

Hadde jeg kunnet starte noe slikt, så skulle jeg gjort det.

 

Vil noen ta initiativet, så kan jeg stille opp med det jeg har, dessverre ikke mye mer enn mediarelaterte ting som nettside ol, selv der bare fra videregående, ikke noe lærlingetid.

 

For slitsomt har jeg aldri sagt, men å forvente at noen uten skikkelig jobb skal gjøre noe sånt, det er som å be meg skyte kongen.

Lenke til kommentar

Å ta initiativet til å starte noe betyr ikke nødvendigvis å bære alt ansvaret. Hva med å snakke med TS-OGN, Mazda-klubben, NCCN, 200SX-OGN og lignende. Det er nok mye ressurssterke folk rundt i klubbene.

 

Det er akkurat dette jeg mener. Folk sier at: Nei, jeg kan ikke. Klarer ikke. Blir for vanskelig. Har ikke tid. Orker ikke.

 

Da blir det hvertfall ikke noe av, og så lenge ingen jobber mot dette, som faktisk har en logisk forklaring og grunn (som jeg har forklart deg flere ganger), så skjer det aldri noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg har tid, jeg har orken til det, men jeg har ikke pengene. vet ikke om du tror noe annet, men det skal en del penger bare for å få i gang en organisasjon som skal kjempe for dette, og selv om mye kan gå på donering, så blir det fortsatt å sitte mye igjen på meg økonomisk sett.

 

Nå sitter jeg med en wankelmotor som må overhales for 10-20k, pluss evnt. oppgraderinger som gjøres samtidig av praktiske årsaker mens motoren er ute, kanskje 30k hvis jeg er uheldig.

 

Dette med en lønn på 4000 per måned.

 

Hadde jeg hatt ti ganger den lønna skulle jeg egenhendig ha betalt hver krone for å holde en slik organisasjon rullende til enhver tid, og lagt så mye tid jeg kan i det.

 

Selv med intens skruing på motor, bowlingtrening, diverse shait, så har jeg mye fritid, så for min del er det pengene det står på. Jeg må registerere en organisasjon, få domene, webserver med mailserver og adresser. Hadde det vært gratis, ja, da hadde jeg hatt en nettside oppe allerede. Men det er ikke så lett når man er blakk. Hvis du er så interessert i å få JDM-biler lovlig i Norge igjen, hvorfor starter ikke du opp noe, så kan jeg hjelpe deg innen mitt felt?

Lenke til kommentar

Det koster ikke en krone å registrere en organisasjon. Gjøres veldig enkelt på brreg.no. Drift av en nettside er heller ikke noe som er fryktelig dyrt. Får du med deg noen i diverse klubber så bør verken penger eller kunnskap være noe problem.

 

Jeg er ikke spesielt interessert i JDM-biler. Jeg er interessert i biler generelt, og ser ikke noe spesielt behov for å jobbe mye med dette. Si fra når det er oppe og går, så kan det godt hende jeg kan hjelpe til på min måte. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Eneste måten jeg kan gjøre dette på er å kontakte lokale JDM-interesserte (i AnaXyds tråd: jeg var med og bytta motor i en AE86), som en kompis med S13, en anna med Skyline, en med MKIII Supra. Å begynne over nettet blir for tungt, av den grunn at jeg vil ha folk jeg stoler på bak meg før jeg begynner med noe som helst. Å gå på et random forum for å spørre om folk er med på slikt, det blir bare for risky for min del.

 

Som sagt, det koster å ska ha alt gående på nett. 140kr året for .no-domene, 15-40kr måneden for webhotell, alt etter hvor stort dette kan bli, det vet man ikke. Så skal man EGENTLIG ha programvare for å lage nettside. En organisasjon kan IKKE basere seg på en piratkopiert versjon av Creative Suite, det må kjøpes, for den nette sum av 20.000, eller evnt. lages en hel profil med nettside, logo, farger hos et medieselskap. Det koster også ekstremt mye.

 

Å sette opp et ferdigforum blir aldri bra, skal man klare noe stor må det være skikkelig arbeid i bunnen også; i disse IT-dager: webside.

Endret av Slettet-QjT4b9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...