Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva får man egentlig av en bra stasjonsvogn med maks 100 000km, det meste av utstyr til langtur, og en motor som ikke bruker særlig mye men forsatt har 250+hk? Maks 5-600k feks

Det er vel som man var inne på, A6 med 313hk diesel, fantastisk maskin. Ellers har du 5-serie 530d/535d med/uten xDrive, MB CLS 350 CDI 4Matic, gamle E-klassen med samme motor (litt kjedelig i mine øyne). Superb (som er nevnt) eller Passat vil jo begge bruke en del mer drivstoff med 280 hk bensin, men da får du så og si ny bil. Men de er ikke helt premium og litt kjedelige.

En fordel med BMW er at de har garanti til 200.000 km. Her kan du m.a.o. satse på en med høyere km-stand, men som er nyere og fortsatt garanti.

Bare et eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108914311

Lenke til kommentar

 

En fordel med BMW er at de har garanti til 200.000 km. Her kan du m.a.o. satse på en med høyere km-stand, men som er nyere og fortsatt garanti.

 

 

Bare et eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108914311

 

Og når garantien går ut så sitter man bare igjen med en bil som er mye mer kjørt en resten.

 

Man betaler jo også mindre for bilen når man kjøper den og den vil være tilsvarende rimeligere enn "resten" når du skal selge den.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har sett på Superb, og fin den, men har ikke helt sansen for så mange hester presset ut av få liter.

 

Kilometerstand mtp garanti og service er ikke det som bekymrer meg egentlig, 150k er jo en veldig fin stand der det meste av slitedeler nylig er byttet. Det er videresalgsverdien som bekymrer meg ved å kjøpe noe med en slik kilometerstand

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Blir alltid så skeptisk til luftfjæringssystemene på biler som har gått litt etter å ha hørt endel historier om dyre reparasjoner jeg :p

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Blir alltid så skeptisk til luftfjæringssystemene på biler som har gått litt etter å ha hørt endel historier om dyre reparasjoner jeg :p

Bare å kjøpe en som har gått såpass langt at alt sånt er byttet det :) Dette blir uansett slitt over tid og man må regne med utgifter. Men på 3,0 TDI hadde man også gjengangerfeil på innsugningsmanifold. Der ryker det fort 20'. Slapp unna det på den jeg solgte, den var vel 7 år og litt over 100' km. Men hadde en del i forbindelse med turboen som måtte fikses før det, men heldigvis ikke de summene.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har sett på Superb, og fin den, men har ikke helt sansen for så mange hester presset ut av få liter.

 

Kilometerstand mtp garanti og service er ikke det som bekymrer meg egentlig, 150k er jo en veldig fin stand der det meste av slitedeler nylig er byttet. Det er videresalgsverdien som bekymrer meg ved å kjøpe noe med en slik kilometerstand

Helt riktig. Salgsverdi har mye å si, men har du betalt en del mindre pga  litt høy km-stand, så får du jo bare tilsvarende mindre igjen ved salg. Men ser også at en del biler taper seg litt mer fra 5. - 6. år, når garanti er utløpt. En 2-3 år gammel bil som man kan ha et par år er jo ikke dumt. F.eks. en som er 3 år med normal km-stand har gjerne akkurat hatt stor-service og dekkbytte før du kjøper den. I tillegg har du garanti i to år og selger mens det fortsatt er en del verdi igjen i bilen. Det er helt klart bilkjøpene som har vært mest gunstige for min egen del. Vel, siste nybilkjøp med salg etter 2 år var faktisk ikke så galt det heller, men det var takket være kampanjepris på MB C250 med 4Matic og at jeg fikk god rabatt på toppen av det.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har sett på Superb, og fin den, men har ikke helt sansen for så mange hester presset ut av få liter.

 

Kilometerstand mtp garanti og service er ikke det som bekymrer meg egentlig, 150k er jo en veldig fin stand der det meste av slitedeler nylig er byttet. Det er videresalgsverdien som bekymrer meg ved å kjøpe noe med en slik kilometerstand

Å hente ut 280 hk fra 2 liters turbo er da ingenting idag. Den har høyt moment over mye av registeret(der sliter diesel) og mer enn nok effekt til ditt bruk på tur.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Har sett på Superb, og fin den, men har ikke helt sansen for så mange hester presset ut av få liter.

 

Kilometerstand mtp garanti og service er ikke det som bekymrer meg egentlig, 150k er jo en veldig fin stand der det meste av slitedeler nylig er byttet. Det er videresalgsverdien som bekymrer meg ved å kjøpe noe med en slik kilometerstand

Å hente ut 280 hk fra 2 liters turbo er da ingenting idag. Den har høyt moment over mye av registeret(der sliter diesel) og mer enn nok effekt til ditt bruk på tur.

 

 

Sikkert ikke, men spørsmålet er om det varer. En 3 liters motor med de samme hestene går på lavere turtall, jobber ikke like hardt og har lengre levetid.

Lenke til kommentar

Enig. Synes synd på begge parter i den handelen, men det er tydelig at dette var et forhastet kjøp.

 

Den ene xenon-pæren min eksploderte i dag, og det var faktisk den originale Phillips-pæren, og ikke Biltema-pæren. Trodde det som gjorde dyre xenon-pærer så bra var at de ikke eksploderte...

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar. Har sett på Superb, og fin den, men har ikke helt sansen for så mange hester presset ut av få liter.

Kilometerstand mtp garanti og service er ikke det som bekymrer meg egentlig, 150k er jo en veldig fin stand der det meste av slitedeler nylig er byttet. Det er videresalgsverdien som bekymrer meg ved å kjøpe noe med en slik kilometerstand

 

 

Sikkert ikke, men spørsmålet er om det varer. En 3 liters motor med de samme hestene går på lavere turtall, jobber ikke like hardt og har lengre levetid.

Det har da vel Ford sin ecoboost på 1 liter bevist lenge nå. 140 hk fra den er ikke noe problem og tydeligvis en solid motor.

Lenke til kommentar

Skal vi være pedantiske så begrenser volum fortsatt den maksimale effekten. Begrensningen har bare blitt betydelig mindre.

 

Når det kommer til motorsport så er det også litt viktig å huske på at de kan kjøre på etanol med superhøy kompresjon, noe som ikke er helt realistisk å sammenligne med oktan. Hvorvidt Audi sin 2 liter gjør det vet jeg ikke.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...