Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

 

Hva slags bil skal du kjøre?

Byttet brukernavn ved uhell, Poopadoop her...

 

'07 Audi A6 Allroad 3.0TDI, så perfekt bil for Tyskland tur. Noen som har kjørt den berømte "Alpenstrasse"? Altså veien gjennom alpene?

Ikke dårlig fremkomstmiddel det nei. God tur!

 

 

Takk, kjøpte bilen spesielt med tanke på bilferie og langtur. Er opprinnelig fra Nederland, selv om jeg stort sett er oppvokst i Norge. Har altså meste av familien der, og er godt vant med bilferie. Har pleid å ta båten Larvik-Hirtshals på kvelden så jeg er i Hirtshals kl22. Så er det 850km straka vegen til Nederland, og har pleid å være framme rundt kl4 på morgenen. Da har jeg stort sett ligget på 150-160km/t på cruise control hele veien med noen tisse og spisepauser. Forbruk har da bare vært rundt 0.9L diesel på mila, faktisk. 3.0 motor med 233hk jobber så vidt, og veldig pent forbruk til 2200kg med bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir det ikke veldig mye kilometer på bilen med bilferier, eller kjører du lite ellers?

 

Det er litt av og på. Jeg kjøpte bilen i januar med 163.000km, og har nå akkurat nådd 204.000km. Har kun tatt 2 oljeskift på bilen, byttet hjullager, og byttet girkasseolje hittil. Skal ta en ny service på ferie.

 

Men ja, det blir en del kilometer, spesielt nedover der. Bare en uke Nederland tur-retur er det fort blitt 2000km med småkjøring her og der. På reiseruten "Hirtshals > Berlin > Alpenstrasse (450km) > Nederland > Hirtshals" er det cirka 4000km å avlegge på litt over en uke. 

 

Slitasje er minimalt, biler er veldig glade i cruising på motorvei. Er småkjøring som dreper bilene. Dessverre er nordmenn veldig opptatte av kilometerstand, så verdi på bilen faller jo kjapt. Men vurderer jo bytte inn i en nyere, og har blitt tilbud 200.000kr for bilen akkurat nå i innbytte. I Nederland blir det overhodet ikke sett på kilometerstand ved prisvurdering på bruktbil, snarere tvert imot. Høyere kilometerstand der nede betyr bilen er godt vedlikeholdt og stelt og i bra stand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Da ser jeg hvordan det lønner seg ja!

 

Lurer forøvrig på noe, disse komfortsetene til Audi, BMW og Mercedes, har de forlengbar sittepute eller må man over på sportssetene for å få dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Forlengelsen er da «usynlig» i kontrast til sportssetene som har et markant skille, eller hva? Slik at den «folden» foran på setet bare forlenger seg?

 

Om jeg kjøper meg tysk premium en dag skal jeg ha forlengbar sittepute. Er for lang til at jeg sitter godt i vanlige seter.

Lenke til kommentar

Jeg synes setevalget til Audi er veldig forvirrende. Man har standard seter, standard seter elektrisk, komfortseter uten elektrisk, komfortseter, sportseter og til slutt S seter (bøtteseter fra S/RS modellene)

 

I min er det 'sportsseter' som er elektriske, dog uten minne. Tror disse er mer premium og komfortabele enn komfortseter, selv om navnet tilsier noe annet, ihvertfall i 2007-2010 modellene. På min kan jeg dra den fremste puta ut cirka 5-6cm.

 

Jeg er stor kar på 195/100kg og har mer enn nok benplass og plass i stolen. Har stolen ikke helt bak en gang.

 

a6%20sport%20seats.jpg

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg synes setevalget til Audi er veldig forvirrende. Man har standard seter, standard seter elektrisk, komfortseter uten elektrisk, komfortseter, sportseter og til slutt S seter (bøtteseter fra S/RS modellene)

 

I min er det 'sportsseter' som er elektriske, dog uten minne. Tror disse er mer premium og komfortabele enn komfortseter, selv om navnet tilsier noe annet, ihvertfall i 2007-2010 modellene. På min kan jeg dra den fremste puta ut cirka 5-6cm.

 

Jeg er stor kar på 195/100kg og har mer enn nok benplass og plass i stolen. Har stolen ikke helt bak en gang.

 

a6%20sport%20seats.jpg

Vi er omtrent like store da. Hvor lenge greier du kjøre uten stans i de setene? Problemet mitt på langtur er alltid sittekomforten, rekker aldri bli sliten i hodet så lenge jeg har nok søvn, mat og drikke. Har ikke planlagt bil med det første, men neste gang jeg kjøper bil kunne jeg tenkt meg noe det går ann å dra på bilferie i Norge og Europa med. Da sikkert en A6, E-klasse eller 5-serie stasjonsvogn. Har ikke sansen for SUV, og Alfa har ikke lansert noen Sportswagon variant av Giulia (vet denne er i klassen under, bare elsker den rent estetisk).

Lenke til kommentar

Setene er ikke det store problemet. På nattestid er det cruise control og puta skyver ut, da er det kun hodet som er begrensning. Kjører vel stort sett 4-5 timer i strekk før jeg tar en god spisepause, under de timene er det kun toalett ved behov. På dagtid hvor jeg ikke får brukt cruise effektivt pga trafikk blir jeg bittelitt sliten i kneet bare siden den ikke får støtte når jeg har foten på pedalen, men er ikke noe som begrenser kjøringen. Kikker på en nyere A6 med adaptiv cruise, men hittil funker denne perfekt. Har sansen for en 3.0 diesel da den så vidt behøver å jobbe, bruker veldig lite og er mer enn nok futt for min del.

 

Prøv en tysk stasjonsvogn med 3.0 diesel, luftfjæring, gode seter og adaptiv cruise, og jeg kan love deg du blir forelsket.

Lenke til kommentar

Nå høres jeg kanskje ut som Snylter her, men hva er nevneverdig komfortabelt med en 3 liters diesel?

Nå har ikke jeg prøvd så mye annet, og en V8 bensin er helt sikkert veldig greit, men momentet til en diesel, og 3L er akkurat nok krefter uten å bruke noe særlig i mitt hode ihvertfall.

Lenke til kommentar

Forlengelsen er da «usynlig» i kontrast til sportssetene som har et markant skille, eller hva? Slik at den «folden» foran på setet bare forlenger seg?

 

Om jeg kjøper meg tysk premium en dag skal jeg ha forlengbar sittepute. Er for lang til at jeg sitter godt i vanlige seter.

På 211 (som jeg har nå) er det en luftpute som blåses opp slik at seteputa blir litt lengre, det er ikke så mye men nok for meg som er 193cm høy og sliter med de fleste biler.

 

På 213 (dagens E-klasse, en slik jeg venter på) vippes på en måte fronten av setet oppover slik at puta blir lengre, funker veldig bra det også for meg.

 

 

 

Vi er omtrent like store da. Hvor lenge greier du kjøre uten stans i de setene? Problemet mitt på langtur er alltid sittekomforten, rekker aldri bli sliten i hodet så lenge jeg har nok søvn, mat og drikke. Har ikke planlagt bil med det første, men neste gang jeg kjøper bil kunne jeg tenkt meg noe det går ann å dra på bilferie i Norge og Europa med. Da sikkert en A6, E-klasse eller 5-serie stasjonsvogn. Har ikke sansen for SUV, og Alfa har ikke lansert noen Sportswagon variant av Giulia (vet denne er i klassen under, bare elsker den rent estetisk).

 

Jeg har vært på en del langturer i 211en, jeg kjører ca 70 mil mellom pausene som regel.

 

Har sansen for en 3.0 diesel da den så vidt behøver å jobbe, bruker veldig lite og er mer enn nok futt for min del.

 

Prøv en tysk stasjonsvogn med 3.0 diesel, luftfjæring, gode seter og adaptiv cruise, og jeg kan love deg du blir forelsket.

Huff.

Kanskje du skal sammenligne med en behagelig motor i stedet :) Den dieselmotoren der føles mest som om den skulle sittet i en helt annen bil etter mitt syn. En lastebilmotor rett og slett. 

 

Nå har ikke jeg prøvd så mye annet, og en V8 bensin er helt sikkert veldig greit, men momentet til en diesel, og 3L er akkurat nok krefter uten å bruke noe særlig i mitt hode ihvertfall.

Momentet til en diesel? Du tenker på den motoren som dør ut ved 4000rpm og der momentet stuper allerede fra 3000rpm.. ?

500Nm er ikke voldsomt moment med turbo som hjelper til.

 

V8en i E-klassen jeg har nå leverer 460Nm og 306hk, men her begynner ikke momentet å synke før ved 4250rpm og toppeffekten har man fra ca 4750 til 5750rpm..

 

Hvor viktige føler du de 40Nm er?

Jeg vil anbefale å teste ut alternativer før du lar deg overbevise såpass om at en turbodieselmotor er tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...