Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke utenkelig at det er fremtiden.

 

Mange entusiaster er entusiaster PGA bil er en livsnødvendighet og en stor del av livet, og av den grunn blir man glad i kjøretøyet/-ene sine.

 

Om bil for min egen del bare hadde vært et luksusprodukt og ikke en livsnødvendighet så tror jeg neppe at jeg hadde hatt en historikk som jeg har den dag i dag med biler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvor mange av dere har billån på dyrere bil, uten å ha særlig mer enn normal inntekt egentlig? Alle har vel forskjellige prioriteringer, men er det noen her inne som prioriterer bil?

Jeg har vel på sett og vis, men det fordi jeg foretrekker den finansielle tryggheten av å ha en nyere bil med garanti.

Syns det er lettere å ta hensyn til verditap enn uforutsette utgifter som i reparasjoner. 

 

Ellers har jeg jo også boliglån, men lever relativt billig ellers (singel, ingen barn :-) )

Lenke til kommentar

Folka i butikken påsto at dette ikke var noe problem, og at de hadde lagret dekkene mørkt og svalt. Det var proppfullt av folk i butikken (siste lørdagsåpne dag i høst), så jeg kjente at det ikke var rette dagen for å sette seg skikkelig på bakbeina. Som svar på mitt spørsmål om produsenten kunne gi meg en skriftlig bekreftelse på like egenskaper fikk jeg en utskrift. Ser at det egentlig bare er utsagnene fra produktsjefen hos Dekkmann som står der, ref. den første linken til Gavekort.

 

Har sendt en forespørsel til Continental om de kan kommentere eventuelle forskjeller, det være seg i gummiblanding eller andre ting.

Jeg oppdaget aldersforskjellen fordi dekksidene var merkbart brunere på 2014-dekkene - "det er nok sikkert bare støv fra lagringen". Ser også at den glatte gummien nedi mønsteret har markant høyere glans.

 

Fra Motor sine vinterdekktester ser jeg at det er enkelte forskjeller i objektive testparametere som egentlig bør tilsi forskjeller i dekkenes egenskaper (stort sett i favør 2014, merkelig nok):

attachicon.gifDekk2014vs2017.png

 

Uansett tror jeg ikke det blir Dekkmann jeg går til ved neste dekkjøp. Også spent på å se om svaret fra Continental bærer preg av at Dekkmann er deres datterbedrift - jeg unnlot bevisst å nevne hvilken butikk jeg hadde kjøpt dekkene hos.

 

Jeg var i kontakt med NAF sin tekniske avdeling for noen år siden angående det samme. De sa det ikke var noe problem så lenge dekkene var lagret korrekt. Når det gjelder dekktestene fra år til år har jeg også spurt dem om det. Ofte kan det i testen se ut som om det er store forskjeller, men forskjellene er egentlig veldig små blant de beste. F.eks. et dekk som kom best ut ene året får en del trekk for ting neste år, kan rett og slett være litt endring i temperaturer, underlag osv.

Lenke til kommentar

Hvor mange av dere har billån på dyrere bil, uten å ha særlig mer enn normal inntekt egentlig? Alle har vel forskjellige prioriteringer, men er det noen her inne som prioriterer bil?

Har normalt ikke hatt lån, jobbet meg opp til litt finere og finere bil over mange år. Men de to siste gangene handlet jeg bil lenge før jeg hadde tenkt å bytte og lånte litt (130') til den forrige som jeg betalte ned på 2 1/2 år. Så ble jeg veldig ufornuftig og handlet ny bil igjen og har på nytt lån. For meg er lånet stort (med tanke på at jeg normalt ikke har hatt billån), men ift. nyprisen på bilen er det snakk om under 35%. Betaler noe mindre enn på forrige bilen, men over lengre tid. Men sparer også ved siden av og visste jo på forhånd at jeg klarte den månedlige utgiften.

Regnet ut ca hvor mye lån jeg ville ha igjen og hvor mye bilen sånn ca ville være verdt etter rundt 4 år og at egenkapitalen ikke ville være så mye mindre enn før jeg kjøpte bilen. Det som er viktig i mine øyne er å hele tiden klare å spare det bilen taper seg i verdi. For min del blir det jo nå en kombinasjon av nedbetaling på lån og sparing.

Lenke til kommentar

Jeg var i kontakt med NAF sin tekniske avdeling for noen år siden angående det samme. De sa det ikke var noe problem så lenge dekkene var lagret korrekt. Når det gjelder dekktestene fra år til år har jeg også spurt dem om det. Ofte kan det i testen se ut som om det er store forskjeller, men forskjellene er egentlig veldig små blant de beste. F.eks. et dekk som kom best ut ene året får en del trekk for ting neste år, kan rett og slett være litt endring i temperaturer, underlag osv.

 

Ja, i teorien skal det gå greit hvis de lagres skikkelig, og jeg har også vært i dialog med bladet Motor sin dekkjournalist som sier det samme ang. små forskjeller i miljøvariablene.

Men det er noe med framgangsmåten til butikken som irriterer meg her. Hadde de tilbudt to stk. 2014-dekk med x prosent avslag før jeg bestilte - helt fair, og jeg kunne sagt ja eller nei. I stedet går de for taktikken med å ikke si noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

There is no such thing as free lunch. Hvilken bank er det du låner i da?

 

 

Det har stemt tidligere, og det stemmer i dag, men for å benytte seg av analogien; noen ganger er det fornuftig å benytte seg av lunchtilbudet, selv om det ikke er gratis. 

 

Lånte 100% på Passaten hos min bank. Kjøpte bilen for 150 000, nedbetaling over 5 år. Totalsummen blir 170 000 ved vanlig nedbetalinghastighet. Hadde jeg valgt 3 år hadde totalen blitt 165 000 eller noe sånt. Renten er altså ganske høy(rundt 7,5 prosent effektiv), men den årlige lånekostnaden er 4000 kroner. 

 

Det bunner ut i mikroøkonomi. Å låne penger er veldig billig, å ha penger er veldig lite lønnsomt. Vi vil da foretrekke å øke lånet, og redusere mengden penger vi har, i bytte mot andre ting. Det er nesten litt dumt å ikke ta opp lån nå for tiden, hvis du har en plan med det. For min del, kunne jeg sikkert funnet en annen løsning, hvis lån var dyrt. Lån er heldigvis veldig billig, så da kan jeg bruke de pengene på noe annet. 

 

Det betyr ikke at jeg låner over evne, men jeg benytter meg av tilbudet som finnes, fordi det gir meg mest mulig nytte. 

Lenke til kommentar

There is no such thing as free lunch. Hvilken bank er det du låner i da?

Man kan jo låne på boligen og nedbetale ekstra på dette ift. hvor raskt man vil nedbetale billånet. Vi har boliglån på 2,05, men noen har ned i 1,99% og kanskje enda lavere også. På sparekonto får du 2,2% uten gebyrer eller begrensninger på uttak et par steder nå.

Lenke til kommentar

 

Jeg var i kontakt med NAF sin tekniske avdeling for noen år siden angående det samme. De sa det ikke var noe problem så lenge dekkene var lagret korrekt. Når det gjelder dekktestene fra år til år har jeg også spurt dem om det. Ofte kan det i testen se ut som om det er store forskjeller, men forskjellene er egentlig veldig små blant de beste. F.eks. et dekk som kom best ut ene året får en del trekk for ting neste år, kan rett og slett være litt endring i temperaturer, underlag osv.

 

Ja, i teorien skal det gå greit hvis de lagres skikkelig, og jeg har også vært i dialog med bladet Motor sin dekkjournalist som sier det samme ang. små forskjeller i miljøvariablene.

Men det er noe med framgangsmåten til butikken som irriterer meg her. Hadde de tilbudt to stk. 2014-dekk med x prosent avslag før jeg bestilte - helt fair, og jeg kunne sagt ja eller nei. I stedet går de for taktikken med å ikke si noe i det hele tatt.

 

Ja, kan forstå det. Jeg fikk derimot dekk som var 6 år gamle den gangen. Fant ut dette etter mye tull med risting/ubalanse. Av forskjellige årsaker ble felger og dekk handlet på to forskjellige steder og de skyldte på hverandre. Men fikk nye dekk til slutt og problemet var løst :)

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/104877669

 

Gjør utstyret opp for prisen i forhold til km-Stand her? De fleste andre på denne prisen ligger rundt 30-60 000km, og et år nyere, men mye mindre utstyr.

 

Her er det bla.a softclose, nightvision, filholder, adaptiv cruise, ventilerte seter, bang&olafsen lyd, MTM tuning, supersprint eksos, folierte, Webasto, heads up display og egentlig alt utstyr tilgjengelig

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/104877669

 

Gjør utstyret opp for prisen i forhold til km-Stand her? De fleste andre på denne prisen ligger rundt 30-60 000km, og et år nyere, men mye mindre utstyr.

 

Her er det bla.a softclose, nightvision, filholder, adaptiv cruise, ventilerte seter, bang&olafsen lyd, MTM tuning, supersprint eksos, folierte, Webasto, heads up display og egentlig alt utstyr tilgjengelig

 

 

Her får du en råtøff bil, men ALT utstyr. Ulempen er at den er "gammel", og har gått langt. Jeg ville stått over, av rasjonelle grunner, men hadde jeg trodd at det kom til å bli bilhold uten hodebry, hadde jeg tatt den bilen før en ribba 2017 modell. 

 

Turbohavari med biturbo er ikke så veldig kult. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

https://www.finn.no/104877669

 

Gjør utstyret opp for prisen i forhold til km-Stand her? De fleste andre på denne prisen ligger rundt 30-60 000km, og et år nyere, men mye mindre utstyr.

 

Her er det bla.a softclose, nightvision, filholder, adaptiv cruise, ventilerte seter, bang&olafsen lyd, MTM tuning, supersprint eksos, folierte, Webasto, heads up display og egentlig alt utstyr tilgjengelig

600K for et dieseldyr fra Audi utenfor garanti er altfor mye. Om du får presset ned prisen endel så kanskje, bør ha mer enn halvert seg på fem år.

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/104877669

 

Gjør utstyret opp for prisen i forhold til km-Stand her? De fleste andre på denne prisen ligger rundt 30-60 000km, og et år nyere, men mye mindre utstyr.

 

Her er det bla.a softclose, nightvision, filholder, adaptiv cruise, ventilerte seter, bang&olafsen lyd, MTM tuning, supersprint eksos, folierte, Webasto, heads up display og egentlig alt utstyr tilgjengelig

Du kan regne rundt 70 øre pr. km prisforskjell ift. km-stand. Prisen virker litt høy. Folie, tuning og sportseksos får man ikke noe igjen for. Softclose er det mye drit med, har i alle fall vært det med A8. Denne trenger man neppe å trimme og jeg hadde vært mer skeptisk til en trimmet bil. Og hvordan ser bilen ut under folien mon tro..?

Lenke til kommentar

Denne A6'en er unik så den er helt klart verdt penga. Den har jo fire hengerfester, tre ratt, seks radio/multimedialøsninger og syv sett med lys for å nevne noe. Fully loaded mister all form for mening.. løp og kjøp!  :glare:

 

PS. Denne bilen har LED-lykter - ikke xenon... med på kjøpet får du det styggeste interiøret til A6.

  • Hengerfeste
  • Hengerfeste svingbart
  • Hengerfeste, avtagbart/svingbart
  • Hengerfeste, fast krok
  • Ratt regulerbart elektrisk
  • Ratt regulerbart elektrisk m/ minne
  • Regulerbart ratt
  • Lys Adaptive kjørelys
  • Lys Dynamiske kurvelys
  • Lys Ekstra fjernlys
  • Bi-xenon
  • Xenonlys
  • Kurve/tåkelys
  • LED-lykter
  • Radio DAB+
  • Radio FM
  • Radio/CD
  • CD-spiller
  • CD-veksler
  • DVD
Lenke til kommentar

Har kjørt den og var jo veldig god å kjøre. MTM har jo spesialisert seg på bla.a. Audi, så er ingen 'hobbytrim' for å si det slik ihvertfall. Skal prøve å se hva jeg klarer få den ned til.

 

@Snylter; du er jo selveste Mercedes-guruen her inne - hva synes du om denne? Bare lat som du liker diesel, hehe...

 

https://www.finn.no/100482655

MTM er intet aber, men du kan ihvertall bruke interiøret mot dem. Den kombinasjonen vil skremme vekk en del kunder som skal ha alu/pianolakk etc istedetfor. Veldig få biler kom til Norge med tre og brunt skinn. Kan ikke se om denne var ny i Norge..

Lenke til kommentar

Tysk import i 2015 eller 2016, kun han selgeren som har kjørt den siden. Tyske biler er jo stort sett veldig velholdte. Synes egentlig interiøret var veldig fint, ihvertfall på ekte.

 

Eneste som bekymrer meg mtp videre verdi er km-Stand bare. Kjører veldig mye ned til Nederland, så kikker litt på bil med luftfjæring, 240+hk diesel med minst 3L motorvolum og utstyr som ACC osv

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...