Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kjører renovasjon, så jeg er så heldig at jeg kan leve uten sensor, kamera og innvendig speil. Rygger egentlig utelukkende med kun sidespeil, siden jeg 8 timer om dagen kjører og rygger rundt med en 10 meter lang søppelbil der ryggekamera er ødelagt. Man blir ganske flink til å rygge og bedømme avstand i sidespeil da (Y)

Er du klar over at du har ansvar for at du ikke rygger på noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Er du klar over at man har kjørt lastebil uten ryggekamera lenger enn man har med? Selv foretrekker jeg hjelp, men man MÅ jo ikke ha det.

Lenke til kommentar

Flere og flere seriøse aktører har det som en selvfølge at slike hjelpemidler skal monteres på sine biler, og flere av de større entreprenørene til lands har det som et krav at man skal ha montert ryggekamera på større kjøretøy for at man i det hele tatt skal få lov til å kjøre inne på plassen disse har ansvar for.

 

Slike tiltak hadde ikke skjedd om ikke det var en høy ulykkestatistikk inne i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som også er skummelt med alle disse hjelpemidlene er at de gjør oss late, uoppmerksomme, og etter hvert udugelige. Den dagen du skal kjøre en annen lastebil som ikke har kamera montert og du føler deg helt lammet, for den lastebilen du har brukt hver dag i tre år har kamera.

 

Treningen bør opprettholdes kontinuerlig. Man bør trene på og gjør ting manuelt og ikke hele tiden legge seg på latsiden og stole på de automatiske systemene.

Når du har lane-assist, brake-assist, automatkasse, bilen parkerer for deg. Man blir nesten for "komfortabel", noe som rett og slett ikke er bra.

Lenke til kommentar

Er du klar over at man har kjørt lastebil uten ryggekamera lenger enn man har med? Selv foretrekker jeg hjelp, men man MÅ jo ikke ha det.

Renovasjonsbiler er særlig ulykkesutsatt da de svært ofte ferdes i boligområder der det naturlig ferdes både barn og eldre.

Man er forpliktet til å ha oversikt over strekningen man rygger på, enkelt og greit.

 

At man hadde dårligere sikkerhet tidligere er ikke et argument for å opprettholde dette, det er krav om hjelpemidler for å ha oversikt av en grunn. På renovasjonsbiler var det tidligere som regel med en hjelpemann som blant annet kunne holde oversikt bakover ved rygging.

Lenke til kommentar

Vi er jo to stykker, så er alltid en av oss utenfor. Har kamera på bilen, men den fungerer ikke, og sjefene sier bare 'de har bestilt ny'. Personlig synes jeg det er litt diggere å kjøre uten, merker det blir litt enklere å ha en ting mindre å følge med på, og det er bra trening for å vurdere sving på rompa og kunne lengden på bilen. (Bakenden stikker en meter eller to ut bak bakerste aksel, og bakaksel har sving, så svinger man svinger rompa mye til motsatt vei.

Lenke til kommentar

Så du rygger ikke utelukkende etter sidespeil, men etter sidespeil og hjelpemann.. Da ble jo plutselig situasjonen en helt annen.

Rygger jo kun på speil, hjelpemannen står jo ikke og vinker om det er plass eller slikt, det klarer vi fint hver for oss. Han går bare et stykke bak uten å se på meg, i tilfelle det kommer bil eller det er unger langs veien, da stopper han jo opp og passer på.

 

Apropos det med unger, ufattelig hvor lite unger har lært om trafikk og store kjøretøy. Og da snakker jeg om unger i 6-8. klasse alderen som burde vite bedre dersom de hadde fått lære det. Her om dagen skulle vi slippe forbi en lastebil, så kjørte på oppkjørselen litt, og ei jente, tipper 12 år, skulle sykle til skolen. Mens kollegaen sitter søppelbilen og venter begynner jenta å sykle, eller er på vei til å sykle rett foran søppelbilen, type en centimeter inntil siden vi stod inntil noen busker. Jeg sa ganske bestemt og strengt 'Hei, vent til vi har kjørt, du må aldri sykle eller gå nærme en lastebil hvis du ikke kan se sjåføren, for han kan ikke se deg vet du'...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Skal til å bytte til vinterdekk i dag, og oppdager at det "nye" settet mitt består av to dekk produsert i 2017, og to fra 2014. Ville dere ha klaget og bedt om to til fra 2017? Eller har butikken sitt på det rene så lenge 2014-dekkene er lagret på skikkelig vis?

3 år gamle ville jeg ha klaget på.
Lenke til kommentar

Folka i butikken påsto at dette ikke var noe problem, og at de hadde lagret dekkene mørkt og svalt. Det var proppfullt av folk i butikken (siste lørdagsåpne dag i høst), så jeg kjente at det ikke var rette dagen for å sette seg skikkelig på bakbeina. Som svar på mitt spørsmål om produsenten kunne gi meg en skriftlig bekreftelse på like egenskaper fikk jeg en utskrift. Ser at det egentlig bare er utsagnene fra produktsjefen hos Dekkmann som står der, ref. den første linken til Gavekort.

 

Har sendt en forespørsel til Continental om de kan kommentere eventuelle forskjeller, det være seg i gummiblanding eller andre ting.

Jeg oppdaget aldersforskjellen fordi dekksidene var merkbart brunere på 2014-dekkene - "det er nok sikkert bare støv fra lagringen". Ser også at den glatte gummien nedi mønsteret har markant høyere glans.

 

Fra Motor sine vinterdekktester ser jeg at det er enkelte forskjeller i objektive testparametere som egentlig bør tilsi forskjeller i dekkenes egenskaper (stort sett i favør 2014, merkelig nok):

post-62210-0-90940600-1510406999_thumb.png

 

Uansett tror jeg ikke det blir Dekkmann jeg går til ved neste dekkjøp. Også spent på å se om svaret fra Continental bærer preg av at Dekkmann er deres datterbedrift - jeg unnlot bevisst å nevne hvilken butikk jeg hadde kjøpt dekkene hos.

Lenke til kommentar

http://www.tv2.no/broom/9477209/

 

Audi kutter ut menyhjulet og går for touch skjerm. Kjipt, for jeg synes menyhjulet var genialt og enkelt å bruke, selv mens man kjører uten å miste fokus på veien. Touchskjerm har jeg ikke helt sansen for, man må ta fokus bort fra veien for å se hva man gjør. Med hjul og knapper kan man ihvertfall se på veien og gi et kjapt blikk for å se hvor mange ganger man på trykke/snu...

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe press fra Tesla at bilprodusenter velger billigere løsninger enn fysiske knapper.

 

Men det blir spennende å se om dette tar en helomvending om noen år når folk omsider finner ut at det er håpløst å fomle rundt på en touchskjerm mens man prøver å holde øynene på veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...