Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg vil jeg på neste bil ha: Adaptiv CC, ryggesensor samt ryggekamera (burde egentlig være standard på alle biler idag) automatiske kjørelys og regnsensor. Synes det nevnte egentlig er grunnleggende utstyr jeg ikke skjønner hvorfor folk ville valgt bort.

Ihvertfall når man ser på bil som kostet nærmere millionen ny. Har man ikke råd til overnevnte har man ikke råd til den aktuelle bilen uansett... hvem kjøper bruktbil til en halv million kroner uten ryggesensor?

Lenke til kommentar

Tja.. Jeg kunne fint kjøpt en ny eller brukt bil til halv million uten ryggesensor.

 

Det er flere biler til den prislappen der hvor ting som ryggesensor bare er et rent og skjær luksusprodukt. Altså en ting en fint kunne klart seg foruten.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Men nå siktet jeg egentlig ikke til normale biler, men spesielt S-klasse, 7-serie og A8. Altså limo-sedan. Her forventer man jo en del grunnleggende utstyr både for passasjer og fører skal være krysset av på lista...

For så vidt enig i det. Akkurat i en slik bil bør det meste av komfortutstyr og assistentsystemer være med. For min del måtte jeg prioritere hardt, men kjører jo C-klasse. Oppe i mitt hode kan man ikke spare på noe i en C63, mens man i en C43 kan gi slipp på noe utstyr. Snakker man derimot E-klasse mener jeg assistentsystemer og div. komfortutstyr er viktigere. Kommer helt an på bilen.

Lenke til kommentar

For meg vil jeg på neste bil ha: Adaptiv CC, ryggesensor samt ryggekamera (burde egentlig være standard på alle biler idag) automatiske kjørelys og regnsensor. Synes det nevnte egentlig er grunnleggende utstyr jeg ikke skjønner hvorfor folk ville valgt bort.

Ja, adaptiv cruisecontrol er fantastisk. Hatt det på mine 3 siste biler. På min nåværende er det det eneste av kjøreassistentsystemer jeg har valgt. Resten av assistentsystemene er foreløpig ikke bra nok (i C-klasse), samt at bilen jeg har nå vil jeg definitivt kjøre selv. Adaptiv cruise er derimot fint når man ligger i jevn trafikk og uansett må følge den. Da er det ikke såå viktig å kjøre selv :)

Lenke til kommentar

Nytt har aldri vært aktuelt, og kommer aldri til å være aktuelt. Jeg har ikke lyst til å ta det store verditapet i starten.

 

Stor motor er ikke i korrelasjon til vedlikeholdskostnader. Går du opp i motortype så innebærer det dyrere vedlikehold, men spesielt med BMW så er det i praksis totalt likegyldig om du har en 520i med en M54B22, eller en 530i med en M54B30

Samme med MB C-klasse også. Samme servicekostnader for en C43 AMG som en vanlig C-klasse med, eneste er litt mer motorolje selvsagt. Når tiden er kommet til å skifte bremseskiver vil nok også de koste mer, men innen den tid antar jeg at bilen er solgt.

Lenke til kommentar

Jeg droppa alt av carbon og kryssa av alt som bedrer komforten.. Altså massasje, ventilerte seter, setevarme med oppvarmede armlener, parkeringsvarmer, oppgradert klimaanlegg, parfymering av lufta, alle assistentsystemer osv.

Apropos det - dere som har massasjeseter, hvor ofte blir de brukt? For meg ville det nok vært en gimmick jeg ville glemt at jeg hadde.

Lenke til kommentar

 

 

Sjitt den hadde gått langt.

Tja, med riktig service og god bil er rundt 150-180k fint synes nå jeg. Da er de større servicebedrift og slitedeler akkurat byttet.

 

Helt riktig. Ville nok heller gått for denne enn en som hadde gått 100k. For øvrig en fantastisk motor. Hadde en E-klasse med denne motoren (og nye 9-trinns kassen) som leiebil i England i fjor.

Lenke til kommentar

 

Jeg droppa alt av carbon og kryssa av alt som bedrer komforten.. Altså massasje, ventilerte seter, setevarme med oppvarmede armlener, parkeringsvarmer, oppgradert klimaanlegg, parfymering av lufta, alle assistentsystemer osv.

Apropos det - dere som har massasjeseter, hvor ofte blir de brukt? For meg ville det nok vært en gimmick jeg ville glemt at jeg hadde.

 

Nå har jeg riktignok ikke det på min siden jeg valgte performance seter i stedet. Men hadde jeg kjørt langtur tipper jeg at jeg ville brukt det en del om jeg hadde hatt det.

Lenke til kommentar

Så en KIA Stinger for første gang i dag! Holy shat de har truffet greit med den designen! Fikk nesten lyst til å dra ned til forhandler for å prøvekjøre.

 

*Hvis den er tilgjengelig hos forhandler da..

Absolutt. En blanding av Maserati og noe annet, kanskje..? Litt snaut bagasjerom og bakseteplass for størrelsen og ikke minst veldig usikker annenhåndsverdi. Hvem kjøper en dyr Kia, uansett hvor bra og fin den ser ut? Selv Kia mener de ikke kommer til å selge mange i Norge. Blir dessverre altfor dyr med "grommotoren", selv om den da har alt av utstyr. Men ellers får den jo rimelig god omtale og artig med biler som skiller seg litt ut :)

 

Edit: Ser at CO2-utslippet er høyt på 3,3-literen, det gjør sitt til at denne blir dyr. 244 g/km i CO2-utslipp var høyt. Min med tilsvarende effekt (men riktignok lavere vekt) har 185 g/km. Bare denne forskjellen utgjør nærmere 200.000,-.

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

KIA har hatt flott design de siste årene, men Stingeren løfter KIA til nye høyder. Synd at det blir få registrerte Stingere i Norge da den konkurrerer i et krevende segment. 600.000 - 1.000.000 for en KIA kan bli tungt å svelge for mange, men de som kjøper den kommer nok til å være svært fornøyd.

Det er såpass ja... Litt trist i grunn. Får håpe de klarer å hente inspirasjon fra den på kommende modeller. Fordi den var jo faktisk sykt kul!

 

Gode poeng du har, hlieberg, mye penger for en KIA. Spent på å se hva disse går for på bruktmarkedet etter noen år.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Ser at CO2-utslippet er høyt på 3,3-literen, det gjør sitt til at denne blir dyr. 244 g/km i CO2-utslipp var høyt. Min med tilsvarende effekt (men riktignok lavere vekt) har 185 g/km. Bare denne forskjellen utgjør nærmere 200.000,-.

Det utslippet er jo helt spinnville saker.. E63T S har et CO2-utslipp på 214g/km, den yter 612hk ut av en 4-liters V8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...