Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

 

 

Reserverte meg en Huyndai Kona i dag, helt sykt hvor mange som står på lista. 500km rekkevidde til rundt 330-350K i en mini crossover SUV, virker veldig bra!

Da kommer jeg i såfall til å eie to el-biler i 2018, mot at jeg hadde to diesel biler i starten på 2017. (kjøpte leaf i juli i år).

Drømte om Tesla, men etter jeg bygget ut huset, har jeg ikke råd.

Vet du om det er mulig å få hengerfeste på den?

 

 

 

 

Jeg tillater meg å sitere meg selv på denne:

 

Vil den komme med hengerfeste?

- Vi vet at norske kunder etterspør hengerfeste, og har formidlet dette tydelig til Hyundai sentralt, forteller PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.

Foreløpig er det med andre ord ikke sikkert at dette kommer på plass – det er en del testing og sertifisering som eventuelt gjenstår – men det jobbes med saken.

- Det samme gjelder for øvrig takstativ, melder Brusletto.

(Kilde: bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803)

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Reserverte meg en Huyndai Kona i dag, helt sykt hvor mange som står på lista. 500km rekkevidde til rundt 330-350K i en mini crossover SUV, virker veldig bra!

 

Da kommer jeg i såfall til å eie to el-biler i 2018, mot at jeg hadde to diesel biler i starten på 2017. (kjøpte leaf i juli i år).

 

Drømte om Tesla, men etter jeg bygget ut huset, har jeg ikke råd.

Vet du om det er mulig å få hengerfeste på den?

 

 

Jeg tillater meg å sitere meg selv på denne:

Vil den komme med hengerfeste?

- Vi vet at norske kunder etterspør hengerfeste, og har formidlet dette tydelig til Hyundai sentralt, forteller PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.

Foreløpig er det med andre ord ikke sikkert at dette kommer på plass – det er en del testing og sertifisering som eventuelt gjenstår – men det jobbes med saken.

- Det samme gjelder for øvrig takstativ, melder Brusletto.

(Kilde: bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803)

Spørs jo hvor mye vekten og luftmotstanden av en henger på slep. Kjedelig hvis den blir mye dårligere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Reserverte meg en Huyndai Kona i dag, helt sykt hvor mange som står på lista. 500km rekkevidde til rundt 330-350K i en mini crossover SUV, virker veldig bra!

 

Da kommer jeg i såfall til å eie to el-biler i 2018, mot at jeg hadde to diesel biler i starten på 2017. (kjøpte leaf i juli i år).

 

Drømte om Tesla, men etter jeg bygget ut huset, har jeg ikke råd.

Vet du om det er mulig å få hengerfeste på den?

 

 

Jeg tillater meg å sitere meg selv på denne:

Vil den komme med hengerfeste?

- Vi vet at norske kunder etterspør hengerfeste, og har formidlet dette tydelig til Hyundai sentralt, forteller PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.

Foreløpig er det med andre ord ikke sikkert at dette kommer på plass – det er en del testing og sertifisering som eventuelt gjenstår – men det jobbes med saken.

- Det samme gjelder for øvrig takstativ, melder Brusletto.

(Kilde: bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803)

Spørs jo hvor mye vekten og luftmotstanden av en henger på slep. Kjedelig hvis den blir mye dårligere.

 

Det spiller nok for de fleste mindre rolle. Som regel er nok den avstanden fra nærmeste møbelhus eller byggevareforetning og hjem (for de fleste under par tre mil om ikke mindre). Om bilen bruker 200 Wh eller 500 Wh/km når batteriet er 60 kWh bryr iallfall meg pent lite så lenge kjølesystemet på batteriet er laget for det.

Lenke til kommentar

Akkurat kjøpt en Yaris Verso varebil som jeg vil sette inn seter i. Den er fritatt for omregistreringsavgift avgift ved ombygging, registrert i 2001. 

 

Er det slik at de eneste kostnadene forbundet med ombyggingen, er timen hos vegvesenet og eventuelt nye skilter? Eller er nye skilter gratis?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Reserverte meg en Huyndai Kona i dag, helt sykt hvor mange som står på lista. 500km rekkevidde til rundt 330-350K i en mini crossover SUV, virker veldig bra!

 

Da kommer jeg i såfall til å eie to el-biler i 2018, mot at jeg hadde to diesel biler i starten på 2017. (kjøpte leaf i juli i år).

 

Drømte om Tesla, men etter jeg bygget ut huset, har jeg ikke råd.

Vet du om det er mulig å få hengerfeste på den?

 

 

Jeg tillater meg å sitere meg selv på denne:

Vil den komme med hengerfeste?

- Vi vet at norske kunder etterspør hengerfeste, og har formidlet dette tydelig til Hyundai sentralt, forteller PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.

Foreløpig er det med andre ord ikke sikkert at dette kommer på plass – det er en del testing og sertifisering som eventuelt gjenstår – men det jobbes med saken.

- Det samme gjelder for øvrig takstativ, melder Brusletto.

(Kilde: bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803)

Spørs jo hvor mye vekten og luftmotstanden av en henger på slep. Kjedelig hvis den blir mye dårligere.

Det spiller nok for de fleste mindre rolle. Som regel er nok den avstanden fra nærmeste møbelhus eller byggevareforetning og hjem (for de fleste under par tre mil om ikke mindre). Om bilen bruker 200 Wh eller 500 Wh/km når batteriet er 60 kWh bryr iallfall meg pent lite så lenge kjølesystemet på batteriet er laget for det.

Er mange som drar på campungferie da ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Akkurat kjøpt en Yaris Verso varebil som jeg vil sette inn seter i. Den er fritatt for omregistreringsavgift, registrert i 2001. 

 

Er det slik at de eneste kostnadene forbundet med ombyggingen, er timen hos vegvesenet og eventuelt nye skilter? Eller er nye skilter gratis?

Yes, det stemmer. Skilter koster som nevnt 140kr og visningstime er rundt 500-lappen, så er du good to go. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

S85-motoren i E60 er kjent for å ha en del svakheter. Dette gjelder iallefall de første motorene, så du bør sette deg godt inn i hvilke motorer som har problemer med hvilke svakheter :)

Lenke til kommentar

Hvordan hadde en RS6, M5 eller E63 AMG funker som 'daily driver' egentlig? Da snakker vi om forrige generasjon som forsatt er mulig å betale... på sett og vis.

 

Ikke noe jeg hadde funnet på. Trist å bruke mye penger og slite ut gode biler på køkjøring som mandagsbil. Skulle jeg hatt noe som det så ville jeg hatt en morsom bruksbil på siden, hobbymekk om det så måtte være det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

E55 og E63 er jo E-klasse med forskjellige motorer, 5.4 og 6.2 V8. M3 og M5 er jo M-utgavene av 3- og 5-serie.

 

C63 er konkurrenten til M3 og RS4, E63 er konkurrenten til M5 og RS6, banalt forklart.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, hva er forskjellen på E55 og E63? Samme som M3 og M5?

Alder.

E55 AMG ble først levert med en 5,439 liter uten tvangsmating og da 354hk (210-karosseriet)

Så kom 211 som 2003-modell, da fikk E55 AMG fortsatt en motor på 4,439 liter men nå med kompressor og 476hk.

 

I 2006 kom 2007-modellen av 211, da ble E55 pensjonert og byttet ut med E63. E63 fikk en motor på 6,208 liter og 514hk.

 

I 212 startet de først med ca samme volum og 525hk. (fra 2010-modell)

212 fikk fra 2011/2012 en annen motor, nå byttet de til en 5,5 liter med to turboer, denne leverte 525hk som standard eller 557hk i det som da var verstingen.

Fra faceliften kom i 2013 (tror det er som 2014-modell) kom også en S-modell med 585hk.

 

Fra 2017 kom så en ny AMG E63 bygget på 213-karosseriet, denne yter 571hk i standardutgave og 612hk i S-utgave.

Denne har en motor på kun 4 liter, fortsatt V8.

 

 

Kort oppsummert: Det er alderen på bilen som avgjør om det er en 55 eller 63.

For å gjøre det enda enklere har man også en E43 AMG som yter ca 400hk, denne kom som 2017-modell mener jeg.

 

Og fra 2019 antar jeg det er den nye E53 AMG kommer, da med sekssylindret rekkemotor.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...