Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

I Nederland om man blir tatt med promillekjøring feks, mister man ikke alltid lappen, men kan få installert alkolås i bilen

Kan kanskje se den for 0,2-0,5, men jeg har ingen sympati for de som kjører så påvirket at de ikke selv kan være i tvil om at de er uskikket - jeg forstår ikke hvorfor vi gidder gi lappen tilbake til de som blir tatt med 1+, de har tatt et bevisst valg om å fyllekjøre, hvorfor skal de fortjente å kjøre igjen? Ung og dum er heller ingen unnskyldning synes jeg. Forårsaker de en ulykke i tillegg som følge av ruskjøring burde det hvertfall ikke herske noen tvil om at de er uskikket, og det er ikke vits å ta risken med å slippe dem ut på veien igjen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selvfølgelig grenser, ja, men de kommer jeg ikke på i farta. I Nederland er forøvrig grensen 0.5 i promille dersom en har hatt førerkort mer enn 5 år. Mener det er det samme i Danmark og Tyskland, dog kanskje ikke med krav om minimum fem år.

Bilen kan bli inndratt også ja, blir gjerne det også ved ubetalte bøter og lignende ved storkontroll. Da må alle gjenstående bøter betales kontant, ellers blir bilen tatt i pant og solgt. Det samme med turister. Blir du stoppet av politiet og får fartsbot må du følge politiet til minibank og gjøre opp på stedet kontant. Får ikke dratt videre med bilen ellers.

Lenke til kommentar

Da har Volvo sluppet nyheten om at Polestar blir et eget kinesiskprodusert "elektrobil"-merke med høye ytelser (el- og hybridbiler). Den første bilen, Polestar 1, vil du ikke kjøpe, men abonnere på, med consiergetjenester, service etc inkludert. Og så bytter du til en ny bil/nytt abo etter utløpt tid. Les også TUs artikkel her.

bb_224862.jpeg

Må si at Volvo gjør ting helt i takt med trendene i dag, der færre og færre forbrukere ønsker å eie, og vil heller betale en månedlig fee for en tjeneste, i dette tilfellet en bil.

Polestar 1 vil ha en årlig produksjon på 500 biler, og med dette designet, og de ytelsene, tror jeg "Kinabiler" vil oppleve mindre skepsis. Jeg tror også at man skal være fort ute med sin interesse og evt bestilling..

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

... og forresten: Om du absolutt vil, er det mulig å kjøpe Polestar 1 også. :)

Helt sikkert, men første brief jeg leste fokuserte på abo.

Apropos Polestar, Volvo tilbyr jo tuning til sine biler, med alle garantier o.l. inntakt - er det ingen andre som har fulgt etter ennå? HAM, har ikke du litt inside? Når kan jeg levere Audien min for en sertifisert remap hos merkeverksted?

Sorry vet ikke, men dette skal jeg huske å spørre Audi om neste gang da flere kan tenkes å ha denne interessen.
Lenke til kommentar

Da har Volvo sluppet nyheten om at Polestar blir et eget kinesiskprodusert "elektrobil"-merke med høye ytelser (el- og hybridbiler). Den første bilen, Polestar 1, vil du ikke kjøpe, men abonnere på, med consiergetjenester, service etc inkludert. Og så bytter du til en ny bil/nytt abo etter utløpt tid. Les også TUs artikkel her.

bb_224862.jpeg

Må si at Volvo gjør ting helt i takt med trendene i dag, der færre og færre forbrukere ønsker å eie, og vil heller betale en månedlig fee for en tjeneste, i dette tilfellet en bil.

Polestar 1 vil ha en årlig produksjon på 500 biler, og med dette designet, og de ytelsene, tror jeg "Kinabiler" vil oppleve mindre skepsis. Jeg tror også at man skal være fort ute med sin interesse og evt bestilling..

Veldig pen bil ?. Synd den ikke kommer til å herlig lyd fra en v8 eller v12 slik en GT bør ha, men slik blir fremtiden.

Jeg for min del kan ikke skjønne hvorfor man skulle ville leie den fremfor å kjøpe den?

Lenke til kommentar

Reserverte meg en Huyndai Kona i dag, helt sykt hvor mange som står på lista. 500km rekkevidde til rundt 330-350K i en mini crossover SUV, virker veldig bra!

Da kommer jeg i såfall til å eie to el-biler i 2018, mot at jeg hadde to diesel biler i starten på 2017. (kjøpte leaf i juli i år).

Drømte om Tesla, men etter jeg bygget ut huset, har jeg ikke råd.

Lenke til kommentar

Da har Volvo sluppet nyheten om at Polestar blir et eget kinesiskprodusert "elektrobil"-merke med høye ytelser (el- og hybridbiler). Den første bilen, Polestar 1, vil du ikke kjøpe, men abonnere på, med consiergetjenester, service etc inkludert. Og så bytter du til en ny bil/nytt abo etter utløpt tid. Les også TUs artikkel her.

Veldig pen bil . Synd den ikke kommer til å herlig lyd fra en v8 eller v12 slik en GT bør ha, men slik blir fremtiden.

Jeg for min del kan ikke skjønne hvorfor man skulle ville leie den fremfor å kjøpe den

Jeg vil vel tro at det er snakk om leasing og ikke som å leie en bil fra Avis.

Endret av TanzElectrik
Lenke til kommentar

Har BMW egentlig noe sånn 'SUV stasjonsvogn'? Akkurat som Volkswagen har Alltrack, Audi har Allroad, Subaru har Outback istedenfor Legacy, osv. Altså samme bilen bare med litt offroadstyling og litt høyere.

X1 er jo i praksis det.

X1 er jo en helt egen bil i mine øyne. Min A6 Allroad er jo feks en helt vanlig A6, med bredda skjermer av plast, og bøyde fangere foran/bak samt Quattro standard og hevet. Subaru Outback er jo og bare en Legacy, med offroadstyling og litt hevet.

Lenke til kommentar

Veldig pen bil . 

Synes du virkelig den ser pen ut? Volvo generelt har laget mange fine biler de siste årene men denne synes jeg misser totalt.

Virker som en som bare har designet amerikanske biler har prøvd å lage noe som ser europeisk ut, Volvo Concept Coupé som designet tydelig er basert på hadde en langt bedre utførelse.

Lenke til kommentar

Apropos Polestar, Volvo tilbyr jo tuning til sine biler, med alle garantier o.l. inntakt - er det ingen andre som har fulgt etter ennå? HAM, har ikke du litt inside? Når kan jeg levere Audien min for en sertifisert remap hos merkeverksted?

Nå er ikke jeg 100 prosent sikker, men mener å ha hørt at man fra nå av kan bruke ABT sin tuning/remap og samtidig beholde Garantien. Kanskje dette ikke gjelder i Norge?

Lenke til kommentar

Har BMW egentlig noe sånn 'SUV stasjonsvogn'? Akkurat som Volkswagen har Alltrack, Audi har Allroad, Subaru har Outback istedenfor Legacy, osv. Altså samme bilen bare med litt offroadstyling og litt høyere.

Nei, ikke enda. Det ryktes at den nye 5-eren (G31) vil komme i en slik utgave, men jeg har ikke hørt noe offisielt om det.

Lenke til kommentar

Reserverte meg en Huyndai Kona i dag, helt sykt hvor mange som står på lista. 500km rekkevidde til rundt 330-350K i en mini crossover SUV, virker veldig bra!

Da kommer jeg i såfall til å eie to el-biler i 2018, mot at jeg hadde to diesel biler i starten på 2017. (kjøpte leaf i juli i år).

Drømte om Tesla, men etter jeg bygget ut huset, har jeg ikke råd.

Vet du om det er mulig å få hengerfeste på den?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...