Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Helårs er jo rævva på våt asfalt og.

Angående feil navn så gjør moren min det samme, hun kaller piggfrie vinter for helårs. Hvor holder du til siden du gunner på med pigg forresten?

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Her oppe er det rett og slett ikke andre alternativer.. Det er en lang sesong med bare is på veiene før den avløses av skikkelig vinter med snø.

Jeg kommer til å kjøre på piggdekk hele året, selv om det er god temperatur om sommeren.

Sommerhjulene blir nok oppbevart hos en forhandler i Tromsø slik at jeg kan ha på de under den årlige ferieturen. (Vi kan ha bilen over til fastlandet 3 mnd i året uten å betale avgifter på den)

Lenke til kommentar

Her oppe er det rett og slett ikke andre alternativer.. Det er en lang sesong med bare is på veiene før den avløses av skikkelig vinter med snø.

Jeg kommer til å kjøre på piggdekk hele året, selv om det er god temperatur om sommeren.

Sommerhjulene blir nok oppbevart hos en forhandler i Tromsø slik at jeg kan ha på de under den årlige ferieturen. (Vi kan ha bilen over til fastlandet 3 mnd i året uten å betale avgifter på den)

Hvordan får du bilen til og fra? Godsskip? Høres ikke billig ut..
Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg skrev det her, men det blinka på meg i Danmark i sommer. Jeg visste at jeg kjørte for fort, og at det kanskje gikk for fort.. Politiet i Norge får i oppdrag å verifisere eieren og informerte meg da om fart og tidspunkt. 73 km/t i 50-sone. Bildet hun beskrev var av meg så jeg kan nok ikke motsi denne. Får betale de 3025 danske kronene det koster meg (de 25, er til trafikkskaddefondet i Danmark).

Glad dette ikke var i Norge...

Lenke til kommentar

Ikke fotobil, de hvite varebilene står gjerne under en bro, og ved veiarbeid, så de er ofte lette å se. Kjører alltid rolig når jeg ser en varebil langs med veien he he.

Dette var en stativsak som de plasserte nærmest inni en hekk. La knapt merke til at det blinka, og var veldig i tvil. Inntil i dag.

hastighedskontrol.jpg?itok=fKPX5cOG

Lenke til kommentar

Mister man vanligvis ikke lappen av å kjøre i den farta du kjørte? Norge er vell ikke så ulik Danmark der?

Tydeligvis ikke:

1.

Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jf. trafikkskilt 362 og 366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6,

- når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er,

...

e)

til og med 25 km/t

kr

8 300,–

Og så kan du gå på den danske siden for å beregne din fartbøde:

http://www.fartboeder.dk/fartboede-beregner

Her blir resultatet:

Bøde + Klip i kørekort

- 46% overskridelse

- takst 1: 2000

- Mere end 30% overskridelse udenfor motorvej: 1000

Total 3000,-

og så tilkommer det et lite bidrag til fondet for trafikkskadde, stort kr 25,-

Så får vi se om jeg får et lille papirsklip i mitt førerkort..  :ph34r:

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Mister man vanligvis ikke lappen av å kjøre i den farta du kjørte? Norge er vell ikke så ulik Danmark der?

I norge ryker lappen på 26km/t over i 60-sone eller lavere, på 36km/t for 70-80, og 41km/t for 90-110-sone. Du kan altså kjøre 75 i 50 og 150 i 110 uten å miste lappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I norge ryker lappen på 26km/t over i 60-sone eller lavere, på 36km/t for 70-80, og 41km/t for 90-110-sone. Du kan altså kjøre 75 i 50 og 150 i 110 uten å miste lappen.

Grensene du lister opp for 90-110 gjelder kun dersom det er motorvei.

Det finnes veier med 90-grense uten at det er motorvei.

Lenke til kommentar

Takk! Uansett, så slipper man billigere unna med det i Danmark enn her i Norge ser det ut til. 

Lenke til kommentar

Norge er vel er av de landene med strengeste straffer når det gjelder vei og trafikk... er ikke mange land ser man mister lappen xx periode, får stor høy bot, og andre straffer oppå hverandre.

I Nederland om man blir tatt med promillekjøring feks, mister man ikke alltid lappen, men kan få installert alkolås i bilen, på egen kostnad, dersom man følger et alkoholkurs, på egen kostnad. Dog snakker vi fort om 10-20 lapper for det der...

Lenke til kommentar

I Nederland om man blir tatt med promillekjøring feks, mister man ikke alltid lappen, men kan få installert alkolås i bilen, på egen kostnad, dersom man følger et alkoholkurs, på egen kostnad. Dog snakker vi fort om 10-20 lapper for det der...

Grei ordning om du er litt over grensa, men om du kjører stupfull så kan du like godt bare miste lappen permanent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...