Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som egentlig har noen erfaringer med å remappe en 3.0TDI? Har egentlig ikke noe behov da det er mer enn nok krefter for min del med 233hk/450nm, men når jeg leser man kan få rundt 290-300hk og 550/580nm frister det jo litt... selve bilen/girkasse og understell går helt fint, og motor bør egentlig være helt fin og da det jo er en av de mer holdbare motorene til Audi, men...

Lenke til kommentar

Bare å tune! Så lenge du holder deg til steg 1 eller 2 så går det helt fint :)

Du får bedre kraft, motoren bruker mindre drivstoff. Er vel egentlig bare ++++

 

De som er seriøse legger også inn momentbegrensninger på 1 og 2 gir viss girkassen ikke tåler det!

Er det automatkasse du har? Så anbefales det at denne flushes, (dette er dog service som anbefales uansett om du tuner eller ikke)

Lenke til kommentar

Ingen girkasser er vedlikeholdsfrie, men noen bilprodusenter har allikevel sagt at de ikke trenger oljeskift.. Det er katastrofalt på sikt om man ikke bytter olje på de.

 

De fleste anbefaler vel oljeskift pr. 60kkm på moderne automatkasser.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ved et vanlig skift, får man vel ikke ut all olja av kassa. Det er vel derfor automatkasser bør flushes. Det varierer sikkert fra kasse til kasse hvor mye olje som er mulig å tappe av kassa.

Lenke til kommentar

Har et par ting jeg gjerne skulle fått sjekket på bilen (Golf 2013 tdi). En ulyd fra understellet når jeg kjører over humpler og ulendt terreng, tillegg til å få sjekket glødepluggene, siden den er litt for vanskelig for å starte for å være såpass ny (igår startet den nesten ikke i det hele tatt).

 

Min første bil, aldri vært på verksted. Noen anbefalte plasser i Asker/Bærum/Oslo?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vet ikke hvordan nyere Mini Coopers er, men en dyktig mekaniker med skikkelig verktøy hadde neppe brukt mer enn én time på å gå en runde med klosser på min bil. Så en 800-900kr i arbeid + deler mener jeg er fornuftig. Kanskje to timer om det kan forsvares.

Ja så var det delene da.. Visse merker kan jo fint finne på å ta 1400 pr kloss.
Er jo ikke nødvendig å kjøpe OEM, finner minst like bra klosser tilpasset bilen. Selv handler jeg alt hos Autoutstyr AS, veldig fine priser, og de får inn alle bestillingsvarer neste dag. Betalte vel 1300kr for et hjullager på min A6 der.

Betalte 5500(etter rabatt) for å bytte et lager på min A6, merkeverksted :hrm:
men alt var jo 'salta' fast og måtte bruke enorme krefter og en 2-3-4 timer på et lager...

Akkurat! Jeg synes det er moro å skru selv men ofte bruker jeg alt for mye tid på å løse problemer forbundet med rust pga salting. Det ef nesten ikke til å tro hvor mye det skader bilene. Hadde vært gøy å skru for en gangs skyld på en bil som ikke har kjørt flere år i denne saltlaka..

Lenke til kommentar

Har et par ting jeg gjerne skulle fått sjekket på bilen (Golf 2013 tdi). En ulyd fra understellet når jeg kjører over humpler og ulendt terreng, tillegg til å få sjekket glødepluggene, siden den er litt for vanskelig for å starte for å være såpass ny (igår startet den nesten ikke i det hele tatt).

 

Min første bil, aldri vært på verksted. Noen anbefalte plasser i Asker/Bærum/Oslo?

Lenkestag, stabstagsforing eller tårnlager er mitt tips.
Lenke til kommentar

 

Har et par ting jeg gjerne skulle fått sjekket på bilen (Golf 2013 tdi). En ulyd fra understellet når jeg kjører over humpler og ulendt terreng, tillegg til å få sjekket glødepluggene, siden den er litt for vanskelig for å starte for å være såpass ny (igår startet den nesten ikke i det hele tatt).

 

Min første bil, aldri vært på verksted. Noen anbefalte plasser i Asker/Bærum/Oslo?

Lenkestag, stabstagsforing eller tårnlager er mitt tips.

Takk for tips, men det må vel et verksted til for å bekrefte dette? Er dette deler som bør dekkes av nybilgaranti dersom noen av dem er ødelagt, eller regnes disse tingene som "normalslitasje"?

Lenke til kommentar

Vil nok tro dette går under slitedel, men er usikker. Kommer mye an på kjørestil, underlag også. Har du tilgang på grav/bukk vilndu kunne sjekke stabstag og lenkestag emkelt med brekkjern. Skal være lite bevegelse i gummiforing. Tårnlager er litt trasigere. Kan hende YouTube har tips der.

Lenke til kommentar

 

Faen. Har bestilt EU-kontroll til i morgen, og oppdaget nettopp at fiskebeinet til bakre stabilisatorstag har falt ut av ledd. Hadde jeg oppdaget det en dag tidligere så kunne jeg kjøpt et på biltema til 169kr...

 

Blir vel etterkontroll da.

Hvor lang ble kontrollseddelen?  :tease:

 

 

Eneste feilen faktisk. Var litt slark i fremre stabilisatorstag også, men det ble ikke anmerkning.

 

Er rimelig fornøyd. Bytter det lett på ei helg.

Lenke til kommentar

 

 

Faen. Har bestilt EU-kontroll til i morgen, og oppdaget nettopp at fiskebeinet til bakre stabilisatorstag har falt ut av ledd. Hadde jeg oppdaget det en dag tidligere så kunne jeg kjøpt et på biltema til 169kr...

 

Blir vel etterkontroll da.

Hvor lang ble kontrollseddelen?  :tease:

 

 

Eneste feilen faktisk. Var litt slark i fremre stabilisatorstag også, men det ble ikke anmerkning.

 

Er rimelig fornøyd. Bytter det lett på ei helg.

 

Ingenting er bedre enn det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...