Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Enig med de 3 over her. En annen idiotisk ting som folk gjør er at de ligger helt oppe på støtfangeren til bilen de skal kjøre forbi, spesielt ille er det hvis det er en trailer. Så med elendig sikt kaster de seg ut og bruker uhorvelig lang tid på å komme forbi , noen pga undermotoriserte biler og andre pga en frykt for å kjøre fort. De må da være bedre ligge litt i fra å planlegge forbikjøringen slik at man kan bygge opp fart og smette forbi på det beste tidspunktet slii at man bruker minst mulig tid på feil side av veien

Har vært utsatt for en ulykke i akkurat denne situasjonen. Jeg kjørte traktor med henger og lå bak en annen traktor. Klint opp i tilhengeren bak meg kom det en bilist som hadde null oversikt framover. Bilen heiv seg ut i venstrefila og kjørte forbi akkurat i det traktoren foran skulle svinge ut til venstre, og da smalt det. Hadde bilisten lagt seg lenger bak og fått oversikt før h*n kjørte forbi hadde dette vært unngått. :(

Gikk det bra med vedkommende da?

Til en helt annen ting. Er det noen som har peiling på hvorfor bilen små fusker og er uggen under normal kjøring , men går som ei kule når man tråkker på? Turbo bil fra 80-tallet med bosch jetronic innsprøytning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har greie på ca. pris ved skifte av bremseklosser bak på merkeverksted?

Hadde min Mini Cooper 2015 modell inne i forbindelse med en tilbakekalling og tenkte det var greit å skifte de i samme slengen da de var slitt.

Ble lettere sjokkert da jeg fikk regning på 4200 kr bare for å skifte bremseklosser bak. I min verden synes jeg dette var i meste laget.

Lenke til kommentar

Hadde tilbud på cirka det, men for klosser og skiver foran, annen bil dog men sikkert mye av samme jobben. Over 4 lapper for bare klosser er rent ran. Litt vanskeligere å finne deler til den ser jeg, men er mye likt med BMW. Priser indikerer rundt 500-700 for klosser. Så kommer jobben i tillegg. Kan ikke tenke meg det er mer enn 1 time arbeid for en mekaniker med bukk og luftverktøy. Kanskje 2-3 timer for en hobbymekker med jekk utenfor huset sitt. Søk på regnr ditt på sider som selger deler så finner du det du trenger.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan nyere Mini Coopers er, men en dyktig mekaniker med skikkelig verktøy hadde neppe brukt mer enn én time på å gå en runde med klosser på min bil. Så en 800-900kr i arbeid + deler mener jeg er fornuftig. Kanskje to timer om det kan forsvares.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan nyere Mini Coopers er, men en dyktig mekaniker med skikkelig verktøy hadde neppe brukt mer enn én time på å gå en runde med klosser på min bil. Så en 800-900kr i arbeid + deler mener jeg er fornuftig. Kanskje to timer om det kan forsvares.

Ja så var det delene da.. Visse merker kan jo fint finne på å ta 1400 pr kloss.

Lenke til kommentar

Er jo ikke nødvendig å kjøpe OEM, finner minst like bra klosser tilpasset bilen. Selv handler jeg alt hos Autoutstyr AS, veldig fine priser, og de får inn alle bestillingsvarer neste dag. Betalte vel 1300kr for et hjullager på min A6 der.

Lenke til kommentar

Er jo ikke nødvendig å kjøpe OEM, finner minst like bra klosser tilpasset bilen. Selv handler jeg alt hos Autoutstyr AS, veldig fine priser, og de får inn alle bestillingsvarer neste dag. Betalte vel 1300kr for et hjullager på min A6 der.

Betalte 5500(etter rabatt) for å bytte et lager på min A6, merkeverksted  :hrm:

Lenke til kommentar

Betalte 5500(etter rabatt) for å bytte et lager på min A6, merkeverksted :hrm:

Skjønner jeg godt, fy fader som det satt. Svogeren min i Nederland byttet jobben for en eske røyk fra ferga, så betalte vel en 2000kr med materialer. Han er lastebilmekaniker og har da verksted han kan bruke, men alt var jo 'salta' fast og måtte bruke enorme krefter og en 2-3-4 timer på et lager...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Fåes nok som ekstrautstyr. Er dog ikke bare heve og senke, er komplett luftfjæring. Styrer mykhet demping osv også.

Er løsningen best hos Audi eller BMW da?

Lenke til kommentar

Noen som har greie på ca. pris ved skifte av bremseklosser bak på merkeverksted?

Hadde min Mini Cooper 2015 modell inne i forbindelse med en tilbakekalling og tenkte det var greit å skifte de i samme slengen da de var slitt.

Ble lettere sjokkert da jeg fikk regning på 4200 kr bare for å skifte bremseklosser bak. I min verden synes jeg dette var i meste laget.

Tilsvarer ca. Skifte av både klosser og skiver på merkeverksted på min bil iallfall. Toyota Prius.

Hadde jeg fått en slik pris for bytte av klosser hadde jeg gjort det selv. Klossene i seg selv er ikke så dyre. Ikke må man kjøpe OEM heller.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Fåes nok som ekstrautstyr. Er dog ikke bare heve og senke, er komplett luftfjæring. Styrer mykhet demping osv også.

Er løsningen best hos Audi eller BMW da?

Det aner jeg ikke, men det kan nok noen andre svare på. Har ikke fordypet meg så veldig i det egentlig. Mercedes har jo også det, tror det heter Airmatic(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...