Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bykjøring er jo som kjent en ganske tørst affære, men bil ved køkjøring virker minst like mye tørst da man både driver å idler i ro samtidig som man kryper med mye start og stop. Med manuell gir bruker jeg bare klutchen til å regulere farten i første gir.

 

 

Hvor mye drivstoff bruker en bil normalt i køkjøring? Jeg opplever at bilen min bruker mer diesel når den bruker en halvtime på krypekjøre og stå i ro på motorveien istedenfor å kjøre i 90 slik jeg pleier når det ikke er kø. Jeg har egentlig ikke noen vitenskapelig måte å måle det på enn kjørecomputeren som er ganske unøyaktig.

Kommer an på motor, men på rein tomgang så kan du regne med 0,4-0,7 l/t. Går køen i gangfart bruker du minimum 0,5 l/t/3km/t= 0,16 l/km = 1,6 liter per mil.

 

 

Det er ca. tre ganger mer enn det jeg bruker på vanlig kjøring.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Prøver å ligge 5-7 km over fartsgrensa når jeg kjører. (60 sone og oppover helst). Men det er vell kanskje ikke så lurt om jeg blir tatt i kontroll? Altså 5-7 km faktisk hastighet som jeg sjekker på telefon GPSen. Har noia for å bli tatt i kontroll :p

Det skal ekstremt mye til å bli stoppet for +5, politiet har feilmarginer å forholde seg til. De fleste fotobokser slår heller ikke ut før +~7.

Jeg tenkte ikke på når jeg oppgraderte hjul at større rullediameter gir mindre misvisning(0 i 75), så jeg kjørte ifht 10% misvisende speedometer noen mnd før jeg skjønte at 50 på speedo faktisk var 52 på GPS. Ble ikke blinket i denne perioden.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Prøver å ligge 5-7 km over fartsgrensa når jeg kjører. (60 sone og oppover helst). Men det er vell kanskje ikke så lurt om jeg blir tatt i kontroll? Altså 5-7 km faktisk hastighet som jeg sjekker på telefon GPSen. Har noia for å bli tatt i kontroll :p

Det skal ekstremt mye til å bli stoppet for +5, politiet har feilmarginer å forholde seg til. De fleste fotobokser slår heller ikke ut før +~7.

Jeg tenkte ikke på når jeg oppgraderte hjul at større rullediameter gir mindre misvisning(0 i 75), så jeg kjørte ifht 10% misvisende speedometer noen mnd før jeg skjønte at 50 på speedo faktisk var 52 på GPS. Ble ikke blinket i denne perioden.

Da er ikke bilen din i lovlig stand da.. Hastighetsindikatoren skal aldri vise lavere enn reell hastighet..

Lenke til kommentar

 

 

Prøver å ligge 5-7 km over fartsgrensa når jeg kjører. (60 sone og oppover helst). Men det er vell kanskje ikke så lurt om jeg blir tatt i kontroll? Altså 5-7 km faktisk hastighet som jeg sjekker på telefon GPSen. Har noia for å bli tatt i kontroll :p

Det skal ekstremt mye til å bli stoppet for +5, politiet har feilmarginer å forholde seg til. De fleste fotobokser slår heller ikke ut før +~7.

Jeg tenkte ikke på når jeg oppgraderte hjul at større rullediameter gir mindre misvisning(0 i 75), så jeg kjørte ifht 10% misvisende speedometer noen mnd før jeg skjønte at 50 på speedo faktisk var 52 på GPS. Ble ikke blinket i denne perioden.

Da er ikke bilen din i lovlig stand da.. Hastighetsindikatoren skal aldri vise lavere enn reell hastighet..
Stemmer nok det, uten at jeg selv vil påta meg skylden da rullediameter ikke er økt utover tillatte marginer.
Lenke til kommentar

 

Da er ikke bilen din i lovlig stand da.. Hastighetsindikatoren skal aldri vise lavere enn reell hastighet..

Stemmer nok det, uten at jeg selv vil påta meg skylden da rullediameter ikke er økt utover tillatte marginer.

 

Tillatte marginer forutsetter at bilen ikke på annet vis ender opp med å være i ulovlig stand.

Dersom det ikke skaper andre utfordringer er det altså lov å avvike med inntil 5% i rulleomkrets.. Men for deg har det jo skapt andre utfordringer og det er derfor ikke lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ahh, de fleste her inne har vel på ett eller annet tidspunkt gjort noe med bilen, som Statens Vegvesen kan pirke på. 52 km/t når speedometeret viser 50 km/t, cry me a river.. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg justerer jo speedometeret på min, men det er via eget diag. utstyr som er likt det produsenten brukte. Lurer på hva enkelte tenker med. 50-60km/t inn på motorvei, ingen baklys på morran i regn m.m. Så mye rart i trafikken. Opplevd også en som stoppa inne i en rundkjøring for å slippe en annen inn.

Lenke til kommentar

 

Opplevd også en som stoppa inne i en rundkjøring for å slippe en annen inn.

Akkurat det der har jeg opplevd med busser som slipper inn andre busser (gjerne fra samme selskap) i rundkjøringer. DET skaper kork.

Slipper ofte inn busser foran meg, tar meg 2-3min ekstra å bremse ned, og de som tar bussen rekker det de skal.

Lenke til kommentar

På noen motorsykler endrer man felgstørrelse i speedometeret. Kan ikke være så jævlig vanskelig på bil da

Jeg kunne endre dette på en eldre mercedes jeg hadde, men det var i Navi-innstillingene, så jeg mistenker at det bare hadde med navigasjon å gjøre, ikke speedo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Busser slipper gjerne jeg også forbi, realiteten er at bussen (og de som benytter seg av den) reduserer langt mer kø enn jeg greier å lage med å slippe forbi en buss.

Lenke til kommentar

Enig med de 3 over her. En annen idiotisk ting som folk gjør er at de ligger helt oppe på støtfangeren til bilen de skal kjøre forbi, spesielt ille er det hvis det er en trailer. Så med elendig sikt kaster de seg ut og bruker uhorvelig lang tid på å komme forbi , noen pga undermotoriserte biler og andre pga en frykt for å kjøre fort. De må da være bedre ligge litt i fra å planlegge forbikjøringen slik at man kan bygge opp fart og smette forbi på det beste tidspunktet slii at man bruker minst mulig tid på feil side av veien

 

Har vært utsatt for en ulykke i akkurat denne situasjonen. Jeg kjørte traktor med henger og lå bak en annen traktor. Klint opp i tilhengeren bak meg kom det en bilist som hadde null oversikt framover. Bilen heiv seg ut i venstrefila og kjørte forbi akkurat i det traktoren foran skulle svinge ut til venstre, og da smalt det. Hadde bilisten lagt seg lenger bak og fått oversikt før h*n kjørte forbi hadde dette vært unngått. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...