Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny firmabil i hus! Vito 116 automat med litt utstyr, Sortimo innredning og ekstra Eberspächer i varerom for å tørke klær og løftestropper. Veldig fornøyd! :)

Bilder!
Ellers har bilen DAB+ og navi, vannvarmer med fjernkontroll, rattgir med F1 giring på ratt, kjørekomputer, adaptive LED kjøre- og fjernlys, parksensor foran og bak, innfellbart ryggekamera, komfortstol, komfortvegg, hengerfeste, stor dieseltank, pluss litt andre småting. Firmalogo kommer etterhvert. :)

Ser bra ut! Er alt montert hos Sortimo eller har MB egen ombyggingsavdeling slik Møller har med sin biltilpasningsavdeling på Hvam?

Det vet jeg egentlig ikke, men denne er ombygd hos Rygge Varebilinnredning, så mulig de har en avtale der.

Hvis jeg skal pirke så kunne jeg ønsket meg adaptiv cruisecontrol (er kun vanlig) og mulighet for å skru av airbag på passasjersiden. Av en eller annen grunn blir ikke noen av delene levert på Vito...

Lenke til kommentar

Forsatt ingen liv i Audien. Stått med byggvifte på 500-1000watt i 48 timer nå og er ikke en dråpe kondens på vinduene lenger. Sjekket sikringer rundt omkring og de virker greie. Skal prøve meg på forsikring, har tross alt fullkasko som dekker 'andre ytre og plutselige påvirkninger'. Å ha vann som lekker fra bagasje bør jo regnes som et reelt uhell. Eventuelt vri litt om på det og si jeg bråbremser for en bil med mye bagasje/vannflasker fra butikken bak...

Over til noe gøy, vært med en jente, som forsatt bor hjemme, og hennes mor er innsatsleder. Da følger det også med egen feit og splitter ny X5 sivilbil de har hjemme. Spurte om hun hadde kjørt den, fikk ja. Hun hadde visstnok brukt blålys før også, og sa jeg helt sikkert kunne prøve det en dag. Det må jo være alles guttedrøm å kjøre en politibil med blålys?

Hun jenta har kjørt med blålys? Da håper jeg hun er utdannet politi med lov til å kjøre utrykning, for ellers gjør moren noe veldig ulovlig.

Moren ga selvfølgelig ikke lov til dette. Hadde jeg vært 19 år, med farens tjenestebil jeg kan låne hadde jeg nok også prøvd det en gang...

Lenke til kommentar

forbilkjørt mens jeg lå 5-7 km over fartsgrensa.

Jeg ender alltid bak folk som kjører under fartsgrensa frem til det kommer en rett strekning, og da har jeg bestemt meg for en forbikjøring for flere minutter siden. Dette er ikke trafikalsk klagemur, men tenkte det kunne være food for thought fra den andre siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En kollega fortalte om en gang han var ute med en kamerat på loding.

De ble forbikjørt i en bakke av en Audi med ei ganske så god sending. Kameraten brettet ned solskjermene og skrudde på blålysene han hadde montert og la seg etter.

Over bakketoppen hadde Audien stoppet, men kollegaen min og kameraten hadde bare lagt seg på andre siden av trafikkøyen og blåst forbi :p

Hadde vært gøy om det var sivilen de hadde lagt seg etter

Lenke til kommentar

forbilkjørt mens jeg lå 5-7 km over fartsgrensa.

Jeg ender alltid bak folk som kjører under fartsgrensa frem til det kommer en rett strekning, og da har jeg bestemt meg for en forbikjøring for flere minutter siden. Dette er ikke trafikalsk klagemur, men tenkte det kunne være food for thought fra den andre siden.

Indeed. Det er ikke nødvendigvis fordi en person kjører veldig sakte at man vil kjøre forbi, men at personen kjører ujevnt. Det er veldig mange som er dårlige til å se langt frem og planlegge når de kjører bil slik at de nærmest blir overrasket over neste sving. Så må vi ikke glemme de som justerer farten med bremsene slik at bremselysene går som morse-kode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Helt enig, har kjørt fra Lillestrøm til Charlottenberg over Bjørkelangen en hel haug med ganger, slår ikke feil at folk kjører dritsakte på steder det er umulig å komme forbi og absolutt skal gasse på der det går ann å kjøre forbi. Det er slike sjåfører som skaper farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Enig med de 3 over her. En annen idiotisk ting som folk gjør er at de ligger helt oppe på støtfangeren til bilen de skal kjøre forbi, spesielt ille er det hvis det er en trailer. Så med elendig sikt kaster de seg ut og bruker uhorvelig lang tid på å komme forbi , noen pga undermotoriserte biler og andre pga en frykt for å kjøre fort. De må da være bedre ligge litt i fra å planlegge forbikjøringen slik at man kan bygge opp fart og smette forbi på det beste tidspunktet slii at man bruker minst mulig tid på feil side av veien ?

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Enig med de 3 over her. En annen idiotisk ting som folk gjør er at de ligger helt oppe på støtfangeren til bilen de skal kjøre forbi, spesielt ille er det hvis det er en trailer. Så med elendig sikt kaster de seg ut og bruker uhorvelig lang tid på å komme forbi , noen pga undermotoriserte biler og andre pga en frykt for å kjøre fort. De må da være bedre ligge litt i fra å planlegge forbikjøringen slik at man kan bygge opp fart og smette forbi på det beste tidspunktet slii at man bruker minst mulig tid på feil side av veien ?

Enig. Problemet er derimot hvis det kommer mye biler i mot på potensielle forbikjøringsstrekker. Da blir en kjørende langt bak bygge opp fart og komme nært bilen foran. Det stresser den som ligger foran. Eneste måten å unngå gjøre dette er igjen større motor. Gleder meg til jeg evt. får min Model 3, da er det slutt på dette tullete undermotoriserte sosialistkjøretøyet (Toyota Prius). Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye drivstoff bruker en bil normalt i køkjøring? Jeg opplever at bilen min bruker mer diesel når den bruker en halvtime på krypekjøre og stå i ro på motorveien istedenfor å kjøre i 90 slik jeg pleier når det ikke er kø. Jeg har egentlig ikke noen vitenskapelig måte å måle det på enn kjørecomputeren som er ganske unøyaktig.

Kommer an på motor, men på rein tomgang så kan du regne med 0,4-0,7 l/t. Går køen i gangfart bruker du minimum 0,5 l/t/3km/t= 0,16 l/km = 1,6 liter per mil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...