Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper dette egentlig ikke blir så dyrt så alle som er lidenskapelig intresserte i ombygging og spesielle biler skal kunne få sjansen til å ha dette godkjent. Ellers så er det hele et spark i feil retning. Da kan dem like gjerne bare droppe det hele og vi får fortsette å kjøre ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bare jeg som synes at oppgitt forbruk på bilen ikke bare er litt optimistisk, men veldig optimistisk?

Uansett hvor hardt jeg prøver, blir det uansett iallefall 0,1 liter ekstra i forhold til hva som er oppgitt.

Tror Opel operer med veldig optimale forhold når de tester forbruk, eller så er noe gale med min bil :nei:

Lenke til kommentar

Bare jeg som synes at oppgitt forbruk på bilen ikke bare er litt optimistisk, men veldig optimistisk?

Uansett hvor hardt jeg prøver, blir det uansett iallefall 0,1 liter ekstra i forhold til hva som er oppgitt.

Tror Opel operer med veldig optimale forhold når de tester forbruk, eller så er noe gale med min bil :nei:

Oppgitt forbruk er som regel bare tull. Det er kun i veldig få tilfeller det er mulig på norsk vei. Da er det gjerne biler som har et høyt oppgitt forbruk som klarer seg bra (pluss BMW).

http://www.klikk.no/motor/bil/article666230.ece

Lenke til kommentar

De skreddersyr jo bilene etter EU-testen for drivstoff forbruk, det er jo ikke merkelig at man ikke klarer å oppnå det samme i virkeligheten. - virkeligheten er jo ikke så rigid som de testene. Det er også det som er litt av problemet med testen, det er for lett å jukse, og det er derfor fokus har blitt på små motorer når større motorer bruker like lite i virkeligheten. ref. dagbladets artikkel jeg postet i en link ett par sider tilbake.

med fare for å gjenta: http://www.dagbladet.no/2011/05/05/tema/bil/klikk/motor/16423031/

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

De skreddersyr jo bilene etter EU målet for drivstoff forbruk, det er jo ikke merkelig at man ikke klarer å oppnå det samme i virkeligheten. Det er også det som er litt av problemet med testen, det er for lett å jukse, og det er derfor fokus har blitt på små motorer når større motorer bruker like lite i virkeligheten. ref. dagbladets artikkel jeg postet i en link ett par sider tilbake.

med fare for å gjenta: http://www.dagbladet.no/2011/05/05/tema/bil/klikk/motor/16423031/

Ja, spesielt jeg som kjører en del motorveg + en del opp og ned til hytta, syns bilen blir litt vel under motorisert, ikke i den forstand at den sliter, men at den ligger litt høyere på turtallet i 5. gir enn hva som er ideelt for forbruk ved kjøring i 90-100km/t.

En kollega kjører E220CDI W211, denne hadde han på tur til gøteborg, noen måneder senere var jeg en tur med min bil, lå omtrent 0,2-0,25 over hans forbruk totalt på hele turen.

Fælt å si det, men redd det blir diesel på meg neste gang :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har diesel nå og vil over på bensin. :tease:

Men så fyller jeg tanken en gang hver 1.5 mnd. eller så. Mye småkjøring = bensin mener nå jeg.

Men slik går det når du kjøper bil en mnd, og jobben bytter kontor til 3 minutter spasertur fra hjemmet ditt neste mnd. (ikke at jeg klager :) )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blir nok en større bil neste gang, og da blir det nok en halvstor diesel motor (2.0 liter som du sier).

Bare synd at utvalget er dårlig i det prisjiktet jeg ser for meg.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25857426 <- Hva slags idiot har bestilt den der ny? Mangler xenonlys jo :no:

Når har mamma skjønt at det ikke er fornuft i å kjøre stasjonsvogn bare fordi hun vil ha med hundene på langtur et par ganger i året, og gått lei av det helvette av en motorisering som Astra 1.7 ecoflex stv har.

Dieselmotor. :thumbdown:

Diesolmotor som er giret så godt at man når ned på 0.45 om man kjører rett. :wee: (Men som holder forbruk over 0.6 fordi man ikke orker å gire hele tiden. :sick: )

Spørs om det blir den Insigniaen. Mangler xenon, men er jo ellers ca. perfekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Hvis dette går igjennom så kommer jeg til å klage inn vedtaket om å forby SAE-godkjente biler i Norge, altså biler som ikke er TÜV-godkjent, men godkjent av SAE i Japan istedet.

Denne godkjenningen er like god som hvilken som helst annen godkjenning som TÜV og DOT, men Norge skal ha sære regler som stopper oss fra å få skilt på biler som skiller seg fra EUDM. Hva er forskjellen på en norsk og japansk Supra? Norske har stålblader i turboen og 320hk, japanske har keramiske blader og 280hk (oppgitt, nærmere 300-320hk egentlig, pga Gentlemens Agreement). Latterlig. Så man kan ta en UKDM høyrestyrt Supra på skilt i Norge, mens en JDM høyrestyrt med MINDRE hester, samme motor og bremser, drivverk, alt. Nei.

Lenke til kommentar

Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk prøve en 120d, var faktisk ikke så traktorlyd som jeg hadde sett for meg.

Men jeg foretrekker nå bensin uansett, selvom det er litt morro med bånndraget på en diesel.

Ja det er ikke helt så galt som det var, men hver gang du har vinduet nede eller takluka åpen :/

120d er forøvrig det jeg kjører. Sparker godt den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...