Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

4x4 gir kortere bremselengde og bedre grep i svingene. Trenger ikke skikkelige dekk da.. ?

Kek. Man tar seg frem godt med 4x4 og helårsdekk. Med mindre det er holkeføre

Har ikke sjekket ventilen. Helårsdekk kan kjøres året rundt og fungerer best i kombinasjon med 4x4. Ikke så uvanlig langt nord i landet som man skulle tro

Men hvorfor vil du selge 3? Hvis de bare er brukt et par mndr, så kan du vel bare kjøpe 1 nytt. Skal ikke være noe slitasje på de andre etter så kort tid tror jeg.

Tør ikke kjøre med helårsdekk når jeg har gammel bmw med bakhjulsdytt :s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt mulig varsellys på bilen, lykter blinker, dørene prøvde å låse seg, total kortslutning. Tror du ikke at oppvaskmaskiken jeg har i bagasjerommet lekker vann? Kjørt hjem av NAF, nå står det en byggvifte på minimum i bagasjerommet med alt åpent av deksler og blåser i natt og mens jeg er på jobb imorgen med batteriet koblet fra. Luktet ikke svidd, og alt funka annet enn at ting blinket, så før håpe det tørker nok ila uka...

Tipper det går bra, men i verste fall, vil dette falle under 'en plutselig skade' som kaskoforsikring dekker? Altså en vaskemaskin som har plutselig begynt å lekke og ødelagt elektroniske komponenter...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Hvis dere hadde kjøpt en relativt ny bruktimportert bil fra en forhandler, der det i annonsen listes DAB under utstyr, men hvor det viser seg at dette var en "feil" og bilen kun har FM-radio. Ville dere da tatt til takke med en kompensasjon på 6000kr? Det burde selvfølgelig blitt oppdaget under prøvekjøring og på vei hjem, men bilen var nå stilt inn på en radiokanal og det ble tatt for gitt at signalene kom via DAB. Det koster ca 20.000kr å få montert org. DAB. 

Lenke til kommentar

Var gamlingene som kjøpte bilen, da i sommerferien, så den har blitt brukt en del siden kjøpet. Men det ble opprettet kontakt relativt kort tid etter kjøpet angående manglende DAB, men det har tatt litt tiden på grunn av ferieavvikling osv. 

Jeg føler 6000kr er en veldig billig utvei for dem, særlig når de sier at "de bruker en app for å lage annonse, lett å trykke feil osv". 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg vil tro du i forsikringsperspektiv er rimelig pliktig til å tømme en oppvaskmaskin for vann før du frakter den.. Hvorfor var det vann i den i det hele tatt?

Alle vaske og oppvaskmaskiner har jo rester med vann. Var ikke snakk om flere liter, toppers et ølglass vil jeg tro.

Da har du isåfall en rimelig sær bil (Fransk/Italiensk?). Jeg har hatt flere biler som har lekket inn vann uten at det har ført til skader på det elektriske. Et pro tips til deg, og alle andre som frakter hvitevarer som bruker vann er å teipe alle slangene opp på baksiden slik at det ikke kan renne vann ut med mindre maskinen tipper. Og skjer det så burde man koste på seg et lastesikringskurs :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Var gamlingene som kjøpte bilen, da i sommerferien, så den har blitt brukt en del siden kjøpet. Men det ble opprettet kontakt relativt kort tid etter kjøpet angående manglende DAB, men det har tatt litt tiden på grunn av ferieavvikling osv. 

Jeg føler 6000kr er en veldig billig utvei for dem, særlig når de sier at "de bruker en app for å lage annonse, lett å trykke feil osv". 

Spørsmålet er jo om de kommer til å sette inn en orginal dab radio, eller bare hiver inn en billig spiller, eller enda verre, en adapter... 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro du i forsikringsperspektiv er rimelig pliktig til å tømme en oppvaskmaskin for vann før du frakter den.. Hvorfor var det vann i den i det hele tatt?

Alle vaske og oppvaskmaskiner har jo rester med vann. Var ikke snakk om flere liter, toppers et ølglass vil jeg tro.

Da har du isåfall en rimelig sær bil (Fransk/Italiensk?). Jeg har hatt flere biler som har lekket inn vann uten at det har ført til skader på det elektriske. Et pro tips til deg, og alle andre som frakter hvitevarer som bruker vann er å teipe alle slangene opp på baksiden slik at det ikke kan renne vann ut med mindre maskinen tipper. Og skjer det så burde man koste på seg et lastesikringskurs :p

Er usikker hvor det er, men alle kabler går rett under der det har lekket vann tror jeg. Står og tørker med vifte noen dager nå så får jeg sjekke alle releer og sikringer. Batteriet er jo i bagasjerommet også, en 2007 Audi A6, er jo stappa med elektronikk...

Lenke til kommentar

Jeg hadde holdt på at de må levere som avtalt eller heve kjøpet.

Dette.

De skal selge bilen som beskrevet, og å skylde på appen er ikke noen som helst grunn til at dette er deres feil. Et par ting:

1. En DAB-adapter gir dere DABkanalene i FM-kvalitet, og ihvertfall når jeg leser at en bil har DAB tar jeg det for gitt at dette er DAB-kvalitet og ikke en adapterløsning som ville ha syntes på bildene.

2. Jeg hadde ikke aksptert en adapter, men at bilen har en DAB-spiller, enten original eller fabrikkprodusert.

En bil uten DAB har høyere verditap for dere.

Lenke til kommentar

Man kan det, men jeg tar høyde for at noen biler ikke har aux, og at en aux-tilkobling i noen tilfeller gir svak/lav/dårlig lydgjengivelse og ikke er verdt penga. Men for all del: å overføre til FM-signal bør man styre LANGT unna.

Det nest beste alternativet vil alltid være å ha en spiller med DAB+ og egen antenne slik at du får skikkelig DAB-signal

Det aller beste er å drite i DAB og strømme musikk over internett (ihvertfall rundt der jeg bor hvor DAB på fylkesveiene titt og ofte faller ut)

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Hørte akkurat med NAF. De hadde mange saker som dette, i følge damen jeg snakket med. Blir nok litt tricky å få dem til å dekke original helintegrert DAB, da dette ikke spesifiseres i annonsen annet enn at det bare er DAB+ mottaker som skal være med. Hun mente dog at 6000,- var litt beskjedent, men var usikker på dette med original helintegrert eller uoriginal halvintegrert/jalla DAB+ via FM opplegg. 

Spørs om man ikke bare skal kjøre internettradio og være fornøyd med det..

Lenke til kommentar

Forsatt ingen liv i Audien. Stått med byggvifte på 500-1000watt i 48 timer nå og er ikke en dråpe kondens på vinduene lenger. Sjekket sikringer rundt omkring og de virker greie. Skal prøve meg på forsikring, har tross alt fullkasko som dekker 'andre ytre og plutselige påvirkninger'. Å ha vann som lekker fra bagasje bør jo regnes som et reelt uhell. Eventuelt vri litt om på det og si jeg bråbremser for en bil med mye bagasje/vannflasker fra butikken bak...

Over til noe gøy, vært med en jente, som forsatt bor hjemme, og hennes mor er innsatsleder. Da følger det også med egen feit og splitter ny X5 sivilbil de har hjemme. Spurte om hun hadde kjørt den, fikk ja. Hun hadde visstnok brukt blålys før også, og sa jeg helt sikkert kunne prøve det en dag. Det må jo være alles guttedrøm å kjøre en politibil med blålys?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...