Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Gi meg ett eksempel på annen brukt forkortelse? Det er definitivt samme betydning her, ikke uvanlig som tatovering, og alle norske google-resultater peker til samme forkortelse.

 

her er ett eksempel, https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=915357164

 

Nå kjenner jeg ikke Rune, men det kan godt hende at han ønsker å ha ett ACAB skilt.

 

Haha, fint funn  :wee:  jeg tror fortsatt 99% av nordmenn som har hørt forkortelsen ACAB før tenker på "All Cops Are Bastards", og ikke Rune.. Det koster vel forsåvidt bare 3 kroner å finne ut om det er hans bil. Den er registrert i Drøbak, så det er absolutt mulig. Tror ikke politiet vil tenke "All Building and Construction" når de ser bilen..

 

 

EDIT: Rune vet godt hva ACAB står for han og, så du må nok finne et annet eksempel:

S4weqjm.png

 

Brc8buG.png

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen spesiell grunn til at nøkkel til motor-/kupevarmer kommer separat og ikke er integrert i bilnøkkelen? Har alltid synes det er teit med en ekstra klump å ha i lomma.

Kupevarmer leveres jo typisk ikke av bilprodusenter, men underleverandører som Webasto og Defa. Hvis de skulle integrert sin fjernkontroll i alle bilmerkers leverandører hadde det blitt mye jobb for noe som stort sett bare brukes i Norden. I tillegg vil jeg tro bilprodusenter er relativt strenge på designet sitt, inkludert nøkkelen (utenom de som bruker den svære flate kredittkortgreia, tror det er Renault).
Lenke til kommentar

 

Er det noen spesiell grunn til at nøkkel til motor-/kupevarmer kommer separat og ikke er integrert i bilnøkkelen? Har alltid synes det er teit med en ekstra klump å ha i lomma.

Kupevarmer leveres jo typisk ikke av bilprodusenter, men underleverandører som Webasto og Defa. Hvis de skulle integrert sin fjernkontroll i alle bilmerkers leverandører hadde det blitt mye jobb for noe som stort sett bare brukes i Norden. I tillegg vil jeg tro bilprodusenter er relativt strenge på designet sitt, inkludert nøkkelen (utenom de som bruker den svære flate kredittkortgreia, tror det er Renault).
Er jo flere bilmerker der det er integrert fra fabrikk, med en ekstra nøkkel i helt samme design, som Audi feks, pluss at man velger tid og slikt fra skjermen i bilen. Så er vel et godt spørsmål egentlig.

 

Tror det har noe med rekkevidde og antall knapper å gjøre. Mener Audi sin har en liten antenne stikkende ut på noen mm. Kupevarmer vil man gjerne skru på fra soverommet sitt i det man står opp feks, mens bilen trenger man ikke låse opp før man faktisk er ute av huset.

 

Apropos dette med nøkler lurer jeg på om min bil egentlig er gjort klar for å ha Keyless start. Til å begynne med har A6'en bare et hakk å skru nøkkelen til. Setter man i nøkkel skrur alt av elektronikk seg på, skrur man et hakk er tenningen på. Et hakk til så starter bilen, men man behøver ikke ha den der, trenger bare dra den helt bort og slippe så starter bilen deg selv, som en start knapp. Men jeg kan gjøre det samme med den lille plast Økern VAG biler får som reservenøkkel til å låse opp bilen, om man har mistet begge nøklene, så lenge jeg har den vanlige nøkkelen i lomma. Den plastnøkkelen har jo ikke noe startsperre/sender i seg, så den skal ikke kunne starte bilen, kun når den andre nøkkelen er helt inntil. Men får startet så lenge den vanlige nøkkelen er inni bilen, altså ga skje sterk sender som om Keyless egentlig ligger inn i bilen, bare ikke tatt som er flere tusen kroner dyrt ekstra valg for kun knappen.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at nøkkel til motor-/kupevarmer kommer separat og ikke er integrert i bilnøkkelen? Har alltid synes det er teit med en ekstra klump å ha i lomma.

 

Dette har forsåvidt mange praktiske grunner. Som tidligere nevnet er, så er ikke dieselvarmer av type webasto, eberspächer osv så veldig vanlig andre steder enn i norden. De aller fleste land får kun en løsning fra defa som varmer opp kjølevæsken via en liten kontakt nederst ved grillen via strøm fra uttak i veggen eller ligndende. Det å ha styringen til dieselvarmeren på samme nøkkel som man har i lomma vil også være litt upraktisk som følge av faren for å "komme borti" noen av knappene. Hvis du tenker at det er fort gjort å låse opp bilen ved at buksa strammer for mye over nøkkelen, så blir det også fort gjort å starte dieselvarmeren på samme måte. Ettersom dieselvarmeren må gå sin fulle gang på +/- 30 minutter for at ikke brennkammeret skal bli potte tett av sot og annen skit, så er det veldig kjekt med to nøkler.

Lenke til kommentar

Merker at når jeg skrur på bilen, kommer det en nokså ubehagelig lukt. Regner med det er fra ac-anlegget. Lukten forsvinner etter et minutt eller noe sånt. Lukter litt gjær-aktig, så antar at det kanskje er noe mugg etc i anlegget?

 

Noen som har erfaring med AC-rens på sprayboks? Fungerer det godt nok?

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen spesiell grunn til at nøkkel til motor-/kupevarmer kommer separat og ikke er integrert i bilnøkkelen? Har alltid synes det er teit med en ekstra klump å ha i lomma.

Kupevarmer leveres jo typisk ikke av bilprodusenter, men underleverandører som Webasto og Defa. Hvis de skulle integrert sin fjernkontroll i alle bilmerkers leverandører hadde det blitt mye jobb for noe som stort sett bare brukes i Norden. I tillegg vil jeg tro bilprodusenter er relativt strenge på designet sitt, inkludert nøkkelen (utenom de som bruker den svære flate kredittkortgreia, tror det er Renault).
Er jo flere bilmerker der det er integrert fra fabrikk, med en ekstra nøkkel i helt samme design, som Audi feks, pluss at man velger tid og slikt fra skjermen i bilen. Så er vel et godt spørsmål egentlig.

 

Tror det har noe med rekkevidde og antall knapper å gjøre. Mener Audi sin har en liten antenne stikkende ut på noen mm. Kupevarmer vil man gjerne skru på fra soverommet sitt i det man står opp feks, mens bilen trenger man ikke låse opp før man faktisk er ute av huset.

 

Apropos dette med nøkler lurer jeg på om min bil egentlig er gjort klar for å ha Keyless start. Til å begynne med har A6'en bare et hakk å skru nøkkelen til. Setter man i nøkkel skrur alt av elektronikk seg på, skrur man et hakk er tenningen på. Et hakk til så starter bilen, men man behøver ikke ha den der, trenger bare dra den helt bort og slippe så starter bilen deg selv, som en start knapp. Men jeg kan gjøre det samme med den lille plast Økern VAG biler får som reservenøkkel til å låse opp bilen, om man har mistet begge nøklene, så lenge jeg har den vanlige nøkkelen i lomma. Den plastnøkkelen har jo ikke noe startsperre/sender i seg, så den skal ikke kunne starte bilen, kun når den andre nøkkelen er helt inntil. Men får startet så lenge den vanlige nøkkelen er inni bilen, altså ga skje sterk sender som om Keyless egentlig ligger inn i bilen, bare ikke tatt som er flere tusen kroner dyrt ekstra valg for kun knappen.

Samme med mine audier. Den ene har vrinøkkel, men jeg bare vrir og slipper, så starter resten selv, på vinteren kan det gå et sekund etter jeg har sluppet før den begynner å kjinne. Den andre har dytt-inn-nøkkelen, og der er det samme - et kort dytt, og resten går av seg selv.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er jo ikke hk avgift lenger. Så svv er vel ikke like opptatt av å hente inn penger fra folk som chipper bilene sine, som da det var en hk avgift.

Jeg fikk chippa min denne uken, 100hk til 140hk, merkbar oppgradering det :)

Gjort noe med forsikringen?

Lenke til kommentar

Hva tenker folket her om det Tesla har gjort med biler som holder til i Florida/områdene rundt? 

http://www.marketwatch.com/story/tesla-boosts-range-for-some-vehicles-in-florida-to-escape-irma-2017-09-10

Ser det blir et helvetes bråk av det, spesielt av eiere som føler seg snytt, og eventuelle kjøpere som syns det er meget frekt. 

https://www.reddit.com/r/TechNewsToday/comments/6z8kpc/tesla_extended_the_range_of_some_florida_vehicles/

 

Jeg er ikke overrasket, og forventet at bilene skulle være satt sammen slikt. For å spare penger har alle 60kW-modeller egentlig en 75kW-enhet, men at du da kan betale for å få det fulle potensiale/eventuelt kjøpe en 75kW-modell. 

 

Det morsomme er vel at, hvis Tesla faktisk tør, at de "tar tilbake" den ekstra rekkevidden når Irma er borte :p

Lenke til kommentar

Bra gjort av Tesla! Her er man redningsmann, markedsfører og selger på en og samme gang.

 

Alle biler som er online vil ha forøvrig ha denne muligheten i en eller annen form i nære fremtiden. Bilene blir lagd over samme mal, men med tilvalg av software som du kjøper med bilen eller laster ned og leier over en periode. For eksempel å kjøpe mer ytelse/rekkevidde en helg dersom man har en enklere modell, mer moment for å trekke tunge ting osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...