Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Har en bil til med omtrent samme effektøkning, så jeg har ingen bekymringer med det ?

Fin bil. Kjøpte selv 'ny' bil i januar med følgende kriterier, under 200k kilometer, over 200hk, diesel, automat, firehjulsdrift, god komfort, hengerfeste og stasjonsvogn til maks 250k. Endte opp med en 2007 A6 Allroad med 3.0TDI med 233hk til drøye 235k.

Med de kriteriene hadde det blitt e320 på meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har en bil til med omtrent samme effektøkning, så jeg har ingen bekymringer med det ?

Fin bil. Kjøpte selv 'ny' bil i januar med følgende kriterier, under 200k kilometer, over 200hk, diesel, automat, firehjulsdrift, god komfort, hengerfeste og stasjonsvogn til maks 250k. Endte opp med en 2007 A6 Allroad med 3.0TDI med 233hk til drøye 235k.
Med de kriteriene hadde det blitt e320 på meg.

Ja, kikket på 530d, E320 og A6. Men interiørmessig synes jeg A6'en var penest innvendig. Mener selv Audi ikke er et ordentlig premiummerke, men når det gjaldt budsjettet og da også årsmodellene budsjettet tillot seg (ca2005-2010) så synes jeg BMW'en så billig ut innvendig, Merca så litt ut som stua til besteforeldrene og Audien var den fineste av disse tre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har en bil til med omtrent samme effektøkning, så jeg har ingen bekymringer med det ?

Fin bil. Kjøpte selv 'ny' bil i januar med følgende kriterier, under 200k kilometer, over 200hk, diesel, automat, firehjulsdrift, god komfort, hengerfeste og stasjonsvogn til maks 250k. Endte opp med en 2007 A6 Allroad med 3.0TDI med 233hk til drøye 235k.
Med de kriteriene hadde det blitt e320 på meg.
Ja, kikket på 530d, E320 og A6. Men interiørmessig synes jeg A6'en var penest innvendig. Mener selv Audi ikke er et ordentlig premiummerke, men når det gjaldt budsjettet og da også årsmodellene budsjettet tillot seg (ca2005-2010) så synes jeg BMW'en så billig ut innvendig, Merca så litt ut som stua til besteforeldrene og Audien var den fineste av disse tre.

Skal være enig at merca er litt traustere inni, men den scorer en del bedre på driftssikkerhet.

Lenke til kommentar

 

 

Har en bil til med omtrent samme effektøkning, så jeg har ingen bekymringer med det

Fin bil. Kjøpte selv 'ny' bil i januar med følgende kriterier, under 200k kilometer, over 200hk, diesel, automat, firehjulsdrift, god komfort, hengerfeste og stasjonsvogn til maks 250k. Endte opp med en 2007 A6 Allroad med 3.0TDI med 233hk til drøye 235k.

 

Med de kriteriene hadde det blitt e320 på meg.

 

Jeg hadde gått for bensin i stedet og endt opp med en E500 4Matic.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har en bil til med omtrent samme effektøkning, så jeg har ingen bekymringer med det

Fin bil. Kjøpte selv 'ny' bil i januar med følgende kriterier, under 200k kilometer, over 200hk, diesel, automat, firehjulsdrift, god komfort, hengerfeste og stasjonsvogn til maks 250k. Endte opp med en 2007 A6 Allroad med 3.0TDI med 233hk til drøye 235k.
Med de kriteriene hadde det blitt e320 på meg.
Jeg hadde gått for bensin i stedet og endt opp med en E500 4Matic.

Til 250k med under 200k km på telleren , i norge? :p

Endret av boundishh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Synes det virker risikabelt å betale såpass mye for en 10 år gammel "premiumbil" med dieselmotor, automatgear, firehjulsdrift, luftfjæring og en god del kilometer på telleren.

 

Kan du skru selv, eller har tilgang på billig verksted? Hva har du forespeilet av årlige vedlikeholdskostnader?

Lenke til kommentar

Faller balansen i slike kjøp ut så ender man fort i rikmannsskrot-territoriet, og da slutter ting å være moro så snart man faktisk må fikse skiten. Bare det å utelukke muligheten for brukte deler via svære V8-ere med unike deler gjør vedlikeholdskostnadene markant høyere.

Lenke til kommentar

Synes det virker risikabelt å betale såpass mye for en 10 år gammel "premiumbil" med dieselmotor, automatgear, firehjulsdrift, luftfjæring og en god del kilometer på telleren.

 

Kan du skru selv, eller har tilgang på billig verksted? Hva har du forespeilet av årlige vedlikeholdskostnader?

Kan svare for mitt vedkommende ang 320cdi.

Jeg kan skru og har tilgang på verksted m. diagnose utstyr. Det hjelper på hvis en skal ha gammel "premium bil" Kan fort bli uhorvelig dyrt hvis ikke. F.eks : MB tar rundt 25k for bytte av en aitmatic belg sist jeg sjekket. Jeg kan gjøre det selv for mellom 5-6k og da blir det jo noe helt annet.

Lenke til kommentar

Tingen med tysk premium er at det er mange små drittfeil som oppstår og blir dyre. Er du i stand til å bytte en vindusheis eller dustesensor selv så er det ikke så dyrt som det ofte utgis for å være. Må du sende bilen på verksted for hver minste ting så blir det fort dyrt. Jeg måtte nylig stramme multireima, og fikse fuktsperren i bakdøra. Det tok meg 30 minutter å fikse selv, men hadde blitt dyrt hos Bavaria.

 

De fleste tyske biler, med et par unntak, er stort sett skuddsikre, og har sjeldent problemer som kan ruinere deg på 0,5 sekunder. Både motor, karosseri og girkasser kan gå 300.000 til 400.000km, bare du kaster nok penger på de. 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Tingen med tysk premium er at det er mange små drittfeil som oppstår og blir dyre. Er du i stand til å bytte en vindusheis eller dustesensor selv så er det ikke så dyrt som det ofte utgis for å være. Må du sende bilen på verksted for hver minste ting så blir det fort dyrt. Jeg måtte nylig stramme multireima, og fikse fuktsperren i bakdøra. Det tok meg 30 minutter å fikse selv, men hadde blitt dyrt hos Bavaria.

 

De fleste tyske biler, med et par unntak, er stort sett skuddsikre, og har sjeldent problemer som kan ruinere deg på 0,5 sekunder. Både motor, karosseri og girkasser kan gå 300.000 til 400.000km, bare du kaster nok penger på de.

Med normalt vedlikehold og sunn fornuft holder de bra, hvertfall mb og bmw. Er også mye å spare på å kjøpe oem deler fra f.eks tyskland.

 

Selv halverer jeg intervallene på oljeskift på både kasse og motor. Kanskje unødvendig , men jeg sover bedre om natta. Er ikke fan av disse long-life intervallene.

Lenke til kommentar

Synes det virker risikabelt å betale såpass mye for en 10 år gammel "premiumbil" med dieselmotor, automatgear, firehjulsdrift, luftfjæring og en god del kilometer på telleren.

 

Kan du skru selv, eller har tilgang på billig verksted? Hva har du forespeilet av årlige vedlikeholdskostnader?

Kan skru det meste på en bil, samt at svogeren min er lastebilmekaniker med tilgang på stort verksted, og er VAG-frelst. Så da er Volkswagen/Audi et greit valg. Samt at den aktuelle bilen (3.0TDI) jeg kjøpte ikke hadde særlig motorproblemer, kun 160 000km, kjørt av en eldre herremann samt at jeg fikk med minst 30 sider med all historikk hos Møller siden dag 1. Til og med byttet vindusviskere alle ti åra hos Møller... Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde støtende personlige bilskilt ble avvist, er det bare SVV som ikke er så god på vanlige forkortelser? ACAB ble godkjent. Tipper han blir stoppet noen ganger de neste 10 årene..

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/personlige-bilskilt-se-hele-listen-og-stem-paa-dine-favoritter/a/24132293/

 

EDIT: Og det står på en Porsche Cayman(finansiert av narkopenger? :wee: ).. Snakk om smakløst  :sick:

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg trodde støtende personlige bilskilt ble avvist, er det bare SVV som ikke er så god på vanlige forkortelser? ACAB ble godkjent. Tipper han blir stoppet noen ganger de neste 10 årene..

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/personlige-bilskilt-se-hele-listen-og-stem-paa-dine-favoritter/a/24132293/

 

EDIT: Og det står på en Porsche Cayman(finansiert av narkopenger? :wee: ).. Snakk om smakløst  :sick:

 

ACAB kan jo stå for masse forskjellig og jeg vil ikke si forkortelsen som brukt i Storbritannia er noe utbredt her i Norge.

 

Eller så ser jeg at flere av skiltene ikke dukker opp hvis man søker på de, er det at de ikke er koblet til en bil enda?

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde støtende personlige bilskilt ble avvist, er det bare SVV som ikke er så god på vanlige forkortelser? ACAB ble godkjent. Tipper han blir stoppet noen ganger de neste 10 årene..

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/personlige-bilskilt-se-hele-listen-og-stem-paa-dine-favoritter/a/24132293/

 

EDIT: Og det står på en Porsche Cayman(finansiert av narkopenger? :wee: ).. Snakk om smakløst  :sick:

 

ACAB kan jo stå for masse forskjellig og jeg vil ikke si forkortelsen som brukt i Storbritannia er noe utbredt her i Norge.

 

Eller så ser jeg at flere av skiltene ikke dukker opp hvis man søker på de, er det at de ikke er koblet til en bil enda?

 

 

 

Måtte google opp acab da dukket bare opp all cops are bastards fra et punkband jeg har aldri hørt om :p

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde støtende personlige bilskilt ble avvist, er det bare SVV som ikke er så god på vanlige forkortelser? ACAB ble godkjent. Tipper han blir stoppet noen ganger de neste 10 årene..

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/personlige-bilskilt-se-hele-listen-og-stem-paa-dine-favoritter/a/24132293/

 

EDIT: Og det står på en Porsche Cayman(finansiert av narkopenger? :wee: ).. Snakk om smakløst  :sick:

 

ACAB kan jo stå for masse forskjellig og jeg vil ikke si forkortelsen som brukt i Storbritannia er noe utbredt her i Norge.

 

Gi meg ett eksempel på annen brukt forkortelse? Det er definitivt samme betydning her, ikke uvanlig som tatovering, og alle norske google-resultater peker til samme forkortelse: https://www.google.no/search?q=acab&source=lnt&tbs=lr:lang_1no&lr=lang_no&sa=X&ved=0ahUKEwimx4O5-o3WAhXGQZoKHe5-A8YQpwUIHw&biw=1506&bih=819

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...