Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok det lureste og var det jeg planla selv, men fikk høre om hvorfor jeg ikke bare tar det i bagasjerommet. Bredden og høyden går fint. Bagasjerommet er 180cm med setene nede, og kjøleskapet 190cm. Tar meg nok heller litt ekstra god tid og kjører med henger istedenfor ja. Skal en 100km på E18 hver vei.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det lureste. Eneste bilen jeg ville tørt å kjøre med ett kjøleskap inni her er sommerbilen min som har skikkelig skillevegg mellom lasterom og førerrom.

 

https://www.dt.no/politi/trafikk/nedre-eiker/veltet-tilhenger-i-rundkjoring/s/5-57-711901

 

ER ikke alle som burde kjøre med henger derimot :p

Godt å se at hengerkule og kobling henger så godt sammen, hvertfall ? Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

https://www.tu.no/artikler/tyskland-lager-etiske-retningslinjer-for-selvkjorende-biler/404166

 

Viktig at det kommer på plass, men ser ikke helt for meg hvordan det vil fungere i praksis.

Om man er ute i bilen med hele familien, og en bil i motsatt kjøreretning svirrer over i din bils kjøreretning, på fortauet til høyre går det enda en barnefamilie.

Den autonome bilen må gjøre et valg mellom frontkollisjon med en annen bil (uten å vite hvor mange som sitter i bilen), eller meie barnefamilien til høyre.

 

Jeg som et menneske kunne i det minste gjort et bevisst valg der og da, gjerne basert på hvor mange jeg ser i den andre bilen, og stått som ansvarlig uansett utkom (dårlig eller bra).

Hvem skal være ansvarlig om bilen gjør feil valg ren etisk?

Veldig spesifikk situasjon for å sette det litt på spissen, og det finnes nødvendigvis ingen rette valg.

 

Selvfølgelig vil bli et mindre problem om/når absolutt alle må ha autonome biler.

Dette er jo I, Robot i et nøtteskall, med Antonovs lov sentralt i bilde. AI vil redde den med størst sannsynlighet for å overleve, ikke den yngste osv.

Lenke til kommentar

Noen her som har hentet en bil i Tyskland før, og selv fikset alt papirarbeid/fått bilen tilbake til Norge på egenhånd? 

 

Fattern er hypp på en ny bil, og da kunne det vært kult å hente den selv i Tyskland. Papirarbeidet her i Norge ser greit ut, men mer usikker på prøveskilter gjennom Tyskland, Danmark og Sverige, og hva man eventuelt må gjøre ved grenseovergangene?

Lenke til kommentar

 

Må se å få meg BE lappen i løpet av året. Er noe herk å ikke ha det.

 

Du kan jo kjøre ganske mye rart uten BE, under campingvogn-regelen. Selv klarer jeg meg fint uten BE, kan kjøre henger inntil 1430kg med min bil. Altså f.eks denne med 3,5x1,5m kasse. Det holder til ganske mye. Eller denne skaphengeren på 9 kubikk.

 

Ja, men er en del ganger jeg skulle ønske jeg kunne brukt bilhenger m.m. Så da tenker jeg at det blir å få meg det i løpet av året.

Lenke til kommentar

Noen her som har hentet en bil i Tyskland før, og selv fikset alt papirarbeid/fått bilen tilbake til Norge på egenhånd? 

 

Fattern er hypp på en ny bil, og da kunne det vært kult å hente den selv i Tyskland. Papirarbeidet her i Norge ser greit ut, men mer usikker på prøveskilter gjennom Tyskland, Danmark og Sverige, og hva man eventuelt må gjøre ved grenseovergangene?

Det er null problem så lenge du kjøper av forhandler, og det er sterkt anbefalt. Se etter biler med fradrag for tysk mva(19%). Jeg har hentet noen biler, og så lenge du kontakter forhandler før du møter opp ordner de alt av eksportpapirer og prøveskilter så det er klart når du skal dra.

Ved siste grenseovergang ut av EU(vanligvis kaia i danmark, evt svensk side av svinesund) skal du egentlig stoppe i tollbua og få noen utførselspapirer, men dette kan også ordnes hjemmefra, med eneste konsekvens at det tar lengre tid før du får tilbake de 19%. 

Husk å forsikre bilen med kasko FØR du reiser fra norge - prøveskiltene dekker kun ansvar.

 

Når du kommer hjem skal du innom SVV og toll(?) et par ganger for papirer, betaling av engangsavgift/moms, hente skilter. Mulig du nå kan betale på SVV og slipper tollbua, mener å ha hørt at det er en endring der. 

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Må se å få meg BE lappen i løpet av året. Er noe herk å ikke ha det.

 

Du kan jo kjøre ganske mye rart uten BE, under campingvogn-regelen. Selv klarer jeg meg fint uten BE, kan kjøre henger inntil 1430kg med min bil. Altså f.eks denne med 3,5x1,5m kasse. Det holder til ganske mye. Eller denne skaphengeren på 9 kubikk.

 

Den store fordelen med BE kontra B96 er at du kan forholde deg til aktuell vekt.

Jeg har en PHEV som har ganske høy egenvekt og da ble BE løsningen for meg.

Er jo kun oppkjøring som er forskjellen.

Lenke til kommentar

 

Husk å forsikre bilen med kasko FØR du reiser fra norge - prøveskiltene dekker kun ansvar.

Det er vel tollskilter man bruker ved eksport..?

 

Ja, det er spesielle eksportskilter, men de dekker kun ansvar om ikke det har skjedd noe de siste ukene. Kasko bør man ha klart uansett om man er uheldig på vei hjem. Min far hentet ny bil i tyskland forrige uke, og ble påkjørt en halvtime etter han forlot forhandleren. Riktignok andre partens feil, men greit å ha den registrert hos forsikring her hjemme da, så de kan ta seg av resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...