Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke poenget med å spare penger på bil når du har 5 mil med vei å kjøre på men...

Det er det noen som ikke forstår, også er det en del som forstår det veldig godt :)

 

Man kan ta med seg bilen til fastlandet 3 mnd i året.. Det høres vel ut som man da har potensiale til ganske fin bilferie? :)

 

 

Hører de har godt internett oppe på Svalbard også, pga. forskningsstasjoner.

Ja, det er ganske grei forbindelse gjennom fiberkablene ned til fastlandet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ser ikke poenget med å spare penger på bil når du har 5 mil med vei å kjøre på men...

Tja, bedre å kjøre bil ut til flyplassen enn å labbe ut, spesielt i månedene august-mai da det fort blir veldig kaldt å spasere ut ditt. Men når det er sagt, det er også godt med kollektiv og taxi transport :p Fordelene med å slippe avgifter er jo at man i utgangspunktet er nærmere drømmekjøpet sitt, og som Snylter skriver, betaler man årsavgiften for fastlandsnorge så kan man sende bilen ned og bruke den i Norge og resten av den delen av kloden man kan kjøre til i 3 måneder. 

 

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, er 4 år siden sist jeg var i Longyearbyen, men når jeg jobbet der oppe så var det overraskende mange biler, faktisk så mange at det begynte å bli problematisk. 

 

Og ja, internettet der oppe er rått. To fiberlinjer fra Tromsø, samt det nyeste av mobilteknologi fra Telenor siden de bruker LYB som testby før de ruller ut teknologien videre i landet. Lyb var sånn sett det første stedet i landet som fikk 4g, de hadde faktisk 4g før utstyret var kommersielt tilgjengelig. 

Lenke til kommentar

Det er en del biler her, men det er ingenting i forhold til antall scootere..

Scootere er et reelt problem, det er vel flere av de enn folk her.. I tillegg er det mange scootere som bare er hensatt når eieren ikke gidder å ta vare på den lenger.

 

Men nå er det ut for å skyte inn ny rifle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Tanker om dette? 

Skulle så inderlig ønske at folk faktisk gjorde det. Kjører sørover på E18 noen netter i uka, og folk er elendige til å holde fartsgrensen, og slippe frem oss som faktisk kan, og må holde fartsgrensa for å rekke det vi skal gjøre på jobb. Men når det er sagt, trekkvogna jeg kjører greier bare 83, så når jeg ser at det kommer biler/kollegaer bak meg så prøver jeg å finne en fornuftig plass å kjøre til siden og slippe de forbi. Det har blitt noen runder i rundkjøringer og stopp i sos lommene på E18 :p

Lenke til kommentar

Problemet er ikke bare veiene, men også sjåførene. Jeg har kjørt en del bil i europa og asia, og i norge er de aller verst. Det er "jeg skal frem til enhver pris" som gjelder uansett. Det er ikke snakk om å være smidig og bidra til å skape flyt eller å kjøre smooth eller noe som helst. Du skal ikke lengre enn til sverige (min erfaring) før det bedrer seg betraktelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Hentet meg en BMW E28 i går og lurer litt på dette med veteranbil-regler. Står jo som et krav til kjøretøyets standard som veteranbil at "Det er bevart og vedlikeholdt i sin originalstand, og er ikke vesentlig teknisk endret i hovedbestanddelene". Hvordan defineres dette? Er det innafor med senkesett for eksempel? Eller er det mer snakk om motorbytter og lignende?

Lenke til kommentar

Hentet meg en BMW E28 i går og lurer litt på dette med veteranbil-regler. Står jo som et krav til kjøretøyets standard som veteranbil at "Det er bevart og vedlikeholdt i sin originalstand, og er ikke vesentlig teknisk endret i hovedbestanddelene". Hvordan defineres dette? Er det innafor med senkesett for eksempel? Eller er det mer snakk om motorbytter og lignende?

 

Dette gjelder bare for biler som er registrert som bevaringsverdige kjøretøy, det står eventuelt i vognkortet. I tilfellet kan du ikke endre noe som helst, hverken felger, motor, senk etc.

Lenke til kommentar

Svenskene er generelt flinke til å samarbeide i trafikken. Har opplevd mer enn en gang at folk med campingvogn etc kjører helt ut i veiskulderen for å slippe deg forbi.

Danmark er det jævligste landet i Skandinavia. Der vet de hverken hva hensyn eller samarbeid er, og å prøve å flette der involverer både sinte mennesker, gestikulasjoner og aggressiv kjørestil for å presse seg foran deg selv om du (i hvertfall i andre siviliserte land) skal inn foran dem pga fletteregel. Og jo dyrere bil du kjører, jo større rasshøl er de mot deg i trafikken. Var på vei til Tyskland i en RS 6 gjennom Sjælland - det var en prøvelse da halve motorveien fra Helsingør til Rødby den gangen var et veiarbeidsområde med fletting og sammensnevringer overalt.

 

I Norge føler jeg folk er midt i mellom disse landene. Noen flinkiser og noen ego drittsekker.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

https://www.tu.no/artikler/tyskland-lager-etiske-retningslinjer-for-selvkjorende-biler/404166

 

Viktig at det kommer på plass, men ser ikke helt for meg hvordan det vil fungere i praksis.

Om man er ute i bilen med hele familien, og en bil i motsatt kjøreretning svirrer over i din bils kjøreretning, på fortauet til høyre går det enda en barnefamilie.

Den autonome bilen må gjøre et valg mellom frontkollisjon med en annen bil (uten å vite hvor mange som sitter i bilen), eller meie barnefamilien til høyre.

 

Jeg som et menneske kunne i det minste gjort et bevisst valg der og da, gjerne basert på hvor mange jeg ser i den andre bilen, og stått som ansvarlig uansett utkom (dårlig eller bra).

Hvem skal være ansvarlig om bilen gjør feil valg ren etisk?

Veldig spesifikk situasjon for å sette det litt på spissen, og det finnes nødvendigvis ingen rette valg.

 

Selvfølgelig vil bli et mindre problem om/når absolutt alle må ha autonome biler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...