Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger nok ikke å føle deg out-of-touch om du ikke forstår deg på slik styling, men det kan jo også sammenlignes med mange klesmoter som har vært et sterkt kompromiss på komfort og mobilitet, slik som trange skinnbukser og platåsko.

Haha. Jeg vokste opp på 60/70-tallet, og hadde langt hår og slengbukser rundt 1970. Så jeg er vel den rette til å snakke om moter.

Min onkel hadde en padde med pneumatisk fjæring, vi synes jo det var stilig da. Og jeg hadde en periode rundt 1980 hvor jeg synes senka amcars var tøft. Idag ønsker jeg meg tvert om en bil som kan heves, slik at jeg kan kjøre ned til hytta. Eller bare en bil som er høy, en Arctic Truck Wrangler, for eksempel. Det er en tid og en alder for alt!

Geir :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg har gjort er sotet alle bakvinduer og amerikanske blinklys bak.

Hva er "amerikanske blinklys"?
Røde blinklys/bremselys som blinker.

US lights er blinklysene fremme som markeringslys, så de lyser konstant sammen med kjørelysene. Det er i hvert fall slik i BMW verdenen.

DSC_3718.jpg

Han skriver da at han har amerikanske blinklys bak? Da har jo ikke frontblinkers noe med saken å gjøre, uavhengig om det er bmw eller ikke.
Lenke til kommentar

Er det samme bak. USA har reguleringer om markeringslys, og grunnen til at jeg presisterte med BMW er fordi markeringslysene er innebygget i lykten og kodes inn.

Er det i ditt eksempel blinklys som kodes om, eller baklys/bremselys? Amerikanske blinklys blinker jo rødt, og (med få unntak) ingen biler i Norge godkjennes med røde blinklys.

Har du bilde av markeringslys bak med blinkerfunksjon?

Lenke til kommentar

Fremlysene kan i hvert fall kodes.  US DRL på baklysene ser vel slik ut etter et kjapt google-søk, men det er jeg ikke sikker på hvordan fungerer. Det er ikke så populært å gjøre her i Norge der det ikke er obligatorisk. Det er ikke blinklysene, så "blinkers" er litt misledende her. 

hqdefault.jpg

Lenke til kommentar

Er det i ditt eksempel blinklys som kodes om, eller baklys/bremselys? Amerikanske blinklys blinker jo rødt, og (med få unntak) ingen biler i Norge godkjennes med røde blinklys.

Nå er vel røde baklamper med rødt blinklys lovlig i Norge etter sist endring i ymse forskrifter..?

Lenke til kommentar

Nå er vel røde baklamper med rødt blinklys lovlig i Norge etter sist endring i ymse forskrifter..?
Wops, det er godt mulig ja!
Lenke til kommentar

Wops, det er godt mulig ja!

Kun på veteran som ikke er bruksbil og der det kom originalt mener jeg å huske å ha lest i forskriftene dessverre.

https://youtu.be/LAYWguQilHg

Har kodet baklyktene som denne, som er originalt i Canada/USA. Bremselys som blinker istedenfor oransje pæra/blinklyset. Ser litt tøft ut og er mest 'harry' tingen jeg har gjort med bilen.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med å kjøre på bensin med etanol, Rolf? Gummien du er redd for? Du kan jo bytte ut bensinslangene med nye bensinslanger. Det gjør det jo litt lettere å finne bensin. 

Mange gamle motorer er ikke laga for etanolskiten og de går ikke like bra på det der. Bedre for gamle biler å kjøre på 98 da. Er mer enn bare slanger som kan føyken ;) .

Lenke til kommentar

Stemmer det. Samme med biodieselen som blir mer av. Er ikke gamlere enn tidlig 2000-tallet at det ikke er bra for motoren. Kan rett å slett havarere.

Vil også nevne at innholdet i bensin kan være forskjellig fra fylke til fylke.

Jeg jobbet en del på tankanlegget til Esso og Statoil i Trøndelag, og Shell og Hydro X fyller sine biler hos de f.eks. Forskjellen lå i additivene som blandes i før drivstoffet går i tankbilene.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Det gjelder bare biler over 30 år som er registrert som bevaringsverdige. AMCAR fikk det gjennom for et par år siden.

Når jeg tenker meg om har bilen min gått med røde blinklys siden den kom til Norge i 1969, så det er nødt til å være egne regler for bruktimporterte biler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Stemmer det. Samme med biodieselen som blir mer av. Er ikke gamlere enn tidlig 2000-tallet at det ikke er bra for motoren. Kan rett å slett havarere.

Vil også nevne at innholdet i bensin kan være forskjellig fra fylke til fylke.

Jeg jobbet en del på tankanlegget til Esso og Statoil i Trøndelag, og Shell og Hydro X fyller sine biler hos de f.eks. Forskjellen lå i additivene som blandes i før drivstoffet går i tankbilene.

Jeg har lest det flere plasser, men jeg har aldri helt konkret funnet ut hvilke komponenter som ikke tåler etanolen. Jeg prøver ikke å være kverrulant, for jeg er genuint interessert i dette. Min e28 får 95 av billigste sort, og det har den fått de siste åra.
Lenke til kommentar

Hmm. Med personlig kjennetegn så kan man ikke søke opp info om bilen eller heftelser..?

Brreg er ikke oppdatert til å støtte det den type skilter, men du kan gå til vegvesen.no og finne original skilt nummer som er bak det personlige skiltet der.

Hmm. Med personlig kjennetegn så kan man ikke søke opp info om bilen eller heftelser..?

Joda, søk opp bilen på vanlig måte i appen eller nettsiden til statens vegvesen.. Da få du opp det faktiske reg.nr som du så kan bruke for søk i brreg osv.

Takk for det gutta. Det gjør ting enklere :)

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste fått opp en del reklame fra NAF om en sånn garantiutløpstest man kan ta før garantien på bilen går ut. Link: https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest/

Er det verdt å svi av 2k på det? Garantien på bilen min går ut i oktober. Er det sånn at bilen får en grundig gjennomgang, eller sparker de bare litt i dekka og ser på lakken? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...