Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er typiske årsaker til ulyd som øker(i tone) med hastighet? Har en turtallslignende lyd, nesten som når man kjører på nyskrapet asfalt men bare 10% av volumet. Ingen klukking eller klakking, ustabilitet eller annet, og uavhengig av rattutslag. Ikke nye dekk eller andre deler. Ikke mer hørbar med åpent vindu eller i tunnel. Ingen endring i fri.

 

Hadde for noen uker siden en klisselyd fra et dekk, altså som om noe klissete satt på deler av dekket og laget en rytmisk "klsch-klsch"-lyd som økte med rullehastighet, men forsvant etter 100 meter. Denne var lett hørbar i 10km/t, mens dagens lyd høres mest i 40+.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Sportssetene til Superb er vel noe lengre enn de vanlige setene om ikke de har blitt endret på siste modell.

Men det hjelper lite dersom puten ikke kan justeres opp og ned. Biler med forlengbar kan nettopp dette.

 

Opel har faktisk skjønt det, de har denne løsningen både i Astra og Insignia.

Lenke til kommentar

Hva er typiske årsaker til ulyd som øker(i tone) med hastighet? Har en turtallslignende lyd, nesten som når man kjører på nyskrapet asfalt men bare 10% av volumet. Ingen klukking eller klakking, ustabilitet eller annet, og uavhengig av rattutslag. Ikke nye dekk eller andre deler. Ikke mer hørbar med åpent vindu eller i tunnel. Ingen endring i fri.

 

Hadde for noen uker siden en klisselyd fra et dekk, altså som om noe klissete satt på deler av dekket og laget en rytmisk "klsch-klsch"-lyd som økte med rullehastighet, men forsvant etter 100 meter. Denne var lett hørbar i 10km/t, mens dagens lyd høres mest i 40+.

Var hjullager hos meg. Som om man kjørte på annen asfalt ja.

Lenke til kommentar

 

Hva er typiske årsaker til ulyd som øker(i tone) med hastighet? Har en turtallslignende lyd, nesten som når man kjører på nyskrapet asfalt men bare 10% av volumet. Ingen klukking eller klakking, ustabilitet eller annet, og uavhengig av rattutslag. Ikke nye dekk eller andre deler. Ikke mer hørbar med åpent vindu eller i tunnel. Ingen endring i fri.

 

Hadde for noen uker siden en klisselyd fra et dekk, altså som om noe klissete satt på deler av dekket og laget en rytmisk "klsch-klsch"-lyd som økte med rullehastighet, men forsvant etter 100 meter. Denne var lett hørbar i 10km/t, mens dagens lyd høres mest i 40+.

Var hjullager hos meg. Som om man kjørte på annen asfalt ja.
topp, takk - jeg tenkte i utgangspunktet at lager klukker.
Lenke til kommentar

Jekk opp bilen og se om det er slark i hjulene. Det kan ikke avkrefte hjullager, men det kan bekrefte om du finner noe.

Jeg lar verkstedet ta en titt på mandag, de var enige i at det hørtes ut som lager, så da kan de ha delene klare. Skulle koste 5500, synes i utgpkt det hørtes litt høyt ut, men nå vet jeg ikke hva et originallager koster.

Lenke til kommentar

 

Jekk opp bilen og se om det er slark i hjulene. Det kan ikke avkrefte hjullager, men det kan bekrefte om du finner noe.

Jeg lar verkstedet ta en titt på mandag, de var enige i at det hørtes ut som lager, så da kan de ha delene klare. Skulle koste 5500, synes i utgpkt det hørtes litt høyt ut, men nå vet jeg ikke hva et originallager koster.

 

 

Det er uansett en drittjobb om man ikke har skikkelig verktøy, så like greit å sende til verksted imo.

Lenke til kommentar

Hvordan har dere fått tiden til å gå mens dere venter på ny bil?

 

Her venter jeg utålmodig, men bilen går trolig ikke i produksjon før november og er da leveringsklar til jul hvis jeg er heldig..

 

Det positive med at det tar så lang tid er at jeg da kan hente bilen uten å dra ens ærend for det..

Men jeg vil jo ha den før, naturligvis.

 

Det er kombinasjonen av utstyr som gjør at den ikke kan produseres før.

 

Det verste er at jeg i mellomtiden rett og slett ikke har bil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det verste er at jeg i mellomtiden rett og slett ikke har bil.

Solgte du den gamle altfor tidlig, eller skulle de ha innbytte med en gang? Vanligvis ville jeg solgt dagens bil uken etter den nye kom, ikke før..

 

Hva med å kjøpe en bil på finn til 10.000 og selge den for ca det samme når den nye er klar?

Lenke til kommentar

Kjøp deg en Toyota Yaris Verso <3

 

40 lapper, omtrent skuddsikker bil..

 

Uaktuelt.

Men jeg får låne en Rav4 når jeg trenger det da, så jeg klarer meg på et vis.

 

 

Solgte du den gamle altfor tidlig, eller skulle de ha innbytte med en gang? Vanligvis ville jeg solgt dagens bil uken etter den nye kom, ikke før..

 

Hva med å kjøpe en bil på finn til 10.000 og selge den for ca det samme når den nye er klar?

Den gamle står fortsatt, men jeg har rett og slett flyttet litt langt.

 

Å finne noe billig er faktisk enklere sagt enn gjort her, det kryr ikke av biler til salgs og billigbiler er uforholdsmessig dyre. Dyre biler igjen er ganske rimelige.

Lenke til kommentar

Skulle nesten ha knipset et bilde, men: Er det fortsatt kult med ekstremsenkede biler her i landet? Så en hvit et eller annet (tipper japansk) Corvette-lignende på vei ned mot Sletten her om dagen. Han måtte stoppe helt opp ved fartshumpene, lirke seg forsiktig frem (det gikk nesten bokstavelig på centimeteren, om han ikke faktisk var nedi med fronten), kjøre langsomt over så ikke det lille han antagelig hadde av fjæring gjorde at han tok nedi med midten, og ditto med bakenden når ham kom over. 

 

Det er 5 fartsdumper på 500 meter der, og også i begge de tilstøtende veiene. Det må jo være slitsomt.  :hmm:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er vel heller en subkult fremfor å prøve å gjøre bilen kulest mulig. Har kompisene dine lav bil så er du kulest i kompisgjengen om din er lavere. Mange er trolig også fan av japansk styling, der det også er om å se hvem som har bredest dekk, lavest bil og minst mulig toleranser.

 

Du trenger nok ikke å føle deg out-of-touch om du ikke forstår deg på slik styling, men det kan jo også sammenlignes med mange klesmoter som har vært et sterkt kompromiss på komfort og mobilitet, slik som trange skinnbukser og platåsko.

Lenke til kommentar

Jeg er nok den eneste her på bygda som ikke kjører rånerbil. Alle på min alder kjører rundt i BMW eller Audi med bredest mulige dekk, størst mulige felger og mest mulig senk. Og jeg kommer kjørende forbi i en gubbete og høy Allroad i beige farge som om det skulle vært en pensjonist bak rattet. Eneste jeg har gjort er sotet alle bakvinduer og amerikanske blinklys bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...